Ένα από τα χειρότερα τρίμηνα στην ιστορία της Tesla έχει καταγράψει η μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας, με αποτέλεσμα οι επενδυτές να έχουν στρέψει τις ελπίδες τους στον Έλον Μασκ ποντάροντας στη δυνατότητα του να επαναφέρει τον ενθουσιασμό γύρω από την εταιρεία.
Σημειωτέον πως η Tesla θα ανακοινώσει απόψε τα αποτελέσματα της για τους πρώτους τρεις μήνες του 2025, μετά το κλείσιμο της συνεδρίασης της Τρίτης, στη Wall Street.
Η χρονιά ξεκίνησε απογοητευτικά, με τις πωλήσεις της Tesla να αγγίζουν χαμηλά τριετίας στο πρώτο τρίμηνο, επηρεασμένες και από την ενασχόληση του Μασκ με την πολιτική και την κυβέρνηση Τραμπ, γεγονός που έχουν πλήξει τη φήμη της εταιρείας.
Οι αναλυτές της Wall Street έχουν αναθεωρήσει καθοδικά τις προβλέψεις τους, ενώ η χρηματιστηριακή αξία της Tesla έχει σημειώσει πτώση 53% από το ρεκόρ του Δεκεμβρίου.
«Ο Μασκ πρέπει να ανεβάσει το “ηλεκτρικό φορτίο” για να δώσει ώθηση στη μετοχή», υποστήριξε ο Ντέιβ Μάζα της Roundhill Investments. «Η μετοχή βρίσκεται σε “κενό πληροφόρησης”, ενώ ο Μασκ ασχολείται με το DOGE και η Tesla βλέπει τις πωλήσεις να κατρακυλούν και τις πολιτικές εντάσεις να αυξάνονται σε βασικές αγορές».
Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν ο Μασκ θα αποστασιοποιηθεί από την εμπλοκή του με την κυβέρνηση Τραμπ και το Υπουργείο Αποτελεσματικότητας. Είναι χαρακτηριστικό πως, όταν κυκλοφόρησαν φήμες για πιθανή αποχώρησή του, η μετοχή σημείωσε άνοδο, παρά τα αδύναμα οικονομικά αποτελέσματα.
Πέρα από τα κέρδη, οι επενδυτές αναμένουν λεπτομέρειες για την παρουσίαση του αυτόνομου οχήματος που έχει προγραμματιστεί για το καλοκαίρι, καθώς και για νέα μοντέλα. Ο ανταγωνισμός από άλλους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται, γεγονός που ασκεί αυξανόμενη πίεση στην Tesla.
Στη συνεδρίαση της Τρίτης, στη Wall Street, η μετοχή της Tesla καταγράφει σημαντική άνοδο άνω του 3,5% Ωστόσο, τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το Bloomberg δείχνουν ότι τα κέρδη πρώτου τριμήνου αναμένεται να μειωθούν, με τα έσοδα να παραμένουν στάσιμα. Οι εκτιμήσεις των αναλυτών για τα κέρδη κάνουν λόγο για πτώση κατά 12% και μειωμένα έσοδα ύψους 6%.
«Το 2025 θα θεωρηθεί από τους περισσότερους μια “χαμένη χρονιά”», εκτιμά ο Τζιν Μάνστερ της Deepwater Asset Management, προσθέτοντας όμως ότι αυτή η περίοδος μπορεί να λειτουργήσει σαν βάση για μια ισχυρή ανάκαμψη το 2026.
Πάντως, οι αναλυτές δεν κρύβουν την ανησυχία τους για τη φθορά του brand της Tesla εξαιτίας των πολιτικών παρεμβάσεων του Μασκ.
Η πτώση της μετοχής κατά 36% από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη τριμηνιαία πτώση από την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο το 2010. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, η αποτίμηση της Tesla παραμένει υψηλή, με τη μετοχή να διαπραγματεύεται 78 φορές τα προβλεπόμενα κέρδη, τη στιγμή που ο δείκτης S&P 500 έχει μέσο όρο 19.
«Αυτό που έχει σημασία δεν είναι τόσο το σημερινό report όσο το μέλλον», επεσήμανε ο Έρικ Σίφερ της Patriarch Organization. «Η αξία της Tesla βασίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε προσδοκίες για το μέλλον».
Όσοι επενδυτές παραμένουν αισιόδοξοι, αντλούν ελπίδες από τις δυνατότητες της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης της Tesla, η οποία ίσως της εξασφαλίσει προβάδισμα έναντι της Waymo της Alphabet. Το πρώτο μεγάλο τεστ θα γίνει τον Ιούνιο, με την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας ρομποταξί στο Όστιν.
Ωστόσο, υπάρχουν έντονοι προβληματισμοί για την πορεία του βασικού κλάδου της ηλεκτροκίνησης, που προσέφερε το 90% των εσόδων της εταιρείας πέρυσι.
Η επιβράδυνση της στροφής των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση, η διακοπή παραγωγής και η φθορά του brand επηρεάζουν αρνητικά τις πωλήσεις. Το υπάρχον χαρτοφυλάκιο μοντέλων θεωρείται ξεπερασμένο, και οι επενδυτές ελπίζουν σε ενθαρρυντικά νέα αναφορικά με την παρουσίαση νέων και προσιτών μοντέλων που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν στα πιο φτηνά οχήματα των κυριότερων ανταγωνιστών της Tesla, όπως κυρίως η κινεζική BYD.
Πάντως, στο τελευταίο αυτό πεδίο, τα μηνύματα για την ώρα δεν είναι θετικά. Δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν μέσα στο Σαββατοκύριακο ανέφεραν ότι η Tesla πρόκειται να καθυστερήσει την παραγωγή του φθηνότερου Model Y κατά τουλάχιστον τρεις μήνες, παρότι αρχικά είχε προγραμματιστεί για το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Ο αναλυτής Νταν Λέβι της Barclays προειδοποίησε ότι «τα θεμελιώδη μεγέθη της Tesla εξασθενούν», ενώ πρόσθεσε πως το περιθώριο κέρδους από τα αυτοκίνητα αναμένεται να αγγίξει νέο χαμηλό. Παρ’ όλα αυτά, θεωρεί πως πιθανή επαναδραστηριοποίηση του Μασκ με την εταιρεία και ένα πειστικό αφήγημα μπορεί να λειτουργήσουν αντισταθμιστικά στα αδύναμα στοιχεία.
Διαβάστε ακόμη:
- O Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός ήταν υποχρέωση και όχι «καπρίτσιο» της Ελλάδας
- Ο Πάπας Φραγκίσκος έφυγε κι αφήνει τεράστιο κενό – Ποιος θα είναι ο επόμενος;
- «Ακονίζουν τα μαχαίρια» στη Ν.Δ. με αφορμή τις διατάξεις για τις παρένθετες μητέρες
- Σημαντικές αλλαγές στις πρεσβείες της χώρας – Εντύπωση προκαλεί η αλλαγή στη Ουάσιγκτον