Η Temu και η Shein έχουν πλέον δυναμική παρουσία στις ΗΠΑ, κάνοντας διαδικτυακό μάρκετινγκ και προσφέροντας στους καταναλωτές φθηνά προϊόντα από την Κίνα, είτε πρόκειται για ένα ζευγάρι παπούτσια αξίας 3 δολαρίων είτε για ένα έξυπνο ρολόι αξίας 15 δολαρίων.

Η άνοδος των εκπτωτικών εφαρμογών αγορών, μαζί με το TikTok Shop από την κινεζική ByteDance, έχουν δημιουργήσει νέο ανταγωνισμό για τις αμερικανικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon, eBay και Etsy.

Μεγάλο μέρος της ανάπτυξής τους, σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς του κλάδου, οφείλεται σε πακέτα αξίας κάτω των 800 δολαρίων που αποστέλλονται από την Κίνα και εισέρχονται στις ΗΠΑ χωρίς δασμούς. Ο Ντέιβιντ Ζαπόλσκι, κορυφαίο στέλεχος δημόσιας πολιτικής της Amazon, το χαρακτηρίζει «ανησυχητική τάση» που θα πρέπει να εξεταστεί περαιτέρω από τις παγκόσμιες ρυθμιστικές αρχές.

«Νομίζω ότι υπάρχει ένα ερώτημα σχετικά με τον βαθμό στον οποίο κάποια από τα επιχειρηματικά τους μοντέλα επιδοτούνται», δήλωσε ο Ζαπόλσκι στο CNBC σε πρόσφατη συνέντευξή του, μιλώντας γενικά για τις κινεζικές εταιρείες. «Σε ένα πολύ τακτικό επίπεδο, υπάρχουν κανόνες σχετικά με το τι μπορείτε να δείξετε ως τιμή καταλόγου σε σχέση με την τιμή πώλησης, και νομίζω ότι αυτοί οι κανόνες δεν εφαρμόζονται πάντα».

Στην έκθεση της Amazon την Πέμπτη, η εταιρεία αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση των εσόδων της κατά περίπου 11% στα 148,6 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την LSEG. Ωστόσο, τα καθαρά κέρδη αναμένεται να αυξηθούν κατά 63% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, αντανακλώντας τις έντονες κινήσεις περικοπής κόστους της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένης της εξάλειψης δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Ενώ το λιανικό εμπόριο δεν είναι πλέον η κύρια δύναμη ανάπτυξης της Amazon, εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων. Και οι τρίτοι πωλητές αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 60% των αγαθών που πωλούνται στον ιστότοπο. Σε αυτό το σημείο μπαίνουν στο παιχνίδι η Temu και η Shein, καθώς οι έμποροι έχουν πλέον νέους τρόπους να διαθέτουν προϊόντα στους καταναλωτές. Είναι σε θέση να προσφέρουν τόσο χαμηλές τιμές εν μέρει επειδή δεν μεσολαβούν μεσάζοντες, πουλώντας απευθείας από εργοστάσια στην Κίνα σε καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Η Shein που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ το 2017, πρόσφατα κατέκλυσε το Google και το Facebook με διαφημίσεις με σκοπό να επεκταθεί παραπάνω. Η αξία της αποτιμάται στα 66 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Temu, που ανήκει στην PDD Holdings, έκανε το ντεμπούτο της στις ΗΠΑ το 2022 και γρήγορα διέθεσε δισεκατομμύρια δολάρια για μάρκετινγκ, με πιο αξιοσημείωτο το «Shop like a billionaire» που έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια του φετινού Super Bowl.

Η Amazon συνέχισε να τονίζει την ικανότητά της στην παράδοση και την εστίασή της στην ταχύτητα, μπροστά στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Temu και τη Shein. Ο διευθύνων σύμβουλος Άντι Τζάσι σημείωσε τον Φεβρουάριο ότι οι πρόσφατες αλλαγές στο δίκτυο εκπλήρωσης της εταιρείας «επέτρεψαν στην Amazon να επενδύσει σε ταχύτερες παραδόσεις, ενώ παράλληλα επέκτεινε κερδοφόρα το ρόστερ των φθηνών προϊόντων της».

«Έχουμε ένα ρητό που λέει ότι δεν είναι δύσκολο να μειώσεις τις τιμές, είναι δύσκολο να μπορείς να αντέξεις οικονομικά να μειώσεις τις τιμές», δήλωσε ο Τζάσι στην κλήση για τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου της εταιρείας.

Όσον αφορά το οικονομικό πλεονέκτημα για την Temu και τη Shein, οι αξιωματούχοι στις ΗΠΑ, την Ευρωπαϊκή Ένωση και αλλού εξετάζουν αν θα μειώσουν τη διαφορά σε σχέση με άλλες εταιρείες, με το να αυξήσουν τους δασμούς στα φθηνά προϊόντα, γεγονός που θα μπορούσε να πλήξει τη συνεχή ανάπτυξη αυτών των πλατφορμών.

Εκπρόσωπος της Temu δήλωσε στο CNBC ότι οι τιμές του ιστότοπου «είναι ανταγωνιστικές λόγω της απευθείας παράδοσης από το εργοστάσιο στον καταναλωτή, χωρίς πολυάριθμους μεσάζοντες και τα συναφή έξοδα».

Η Shein δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια.Συνεχίζεται η διαφημιστική εκστρατεία;

Η Meta έχει άλλες ανησυχίες, καθώς υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η Temu μπορεί να περιορίσει τις διαφημιστικές της δαπάνες. Τα στοιχεία της Barclays από τον Μάιο σημείωσαν ότι ο αριθμός των νέων αγοραστών στην Temu κορυφώθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2023 και μειώθηκε ύστερα. Η εταιρεία ανέφερε ότι η Temu μπορεί να έχει προσαρμόσει τις προσπάθειες μάρκετινγκ για να επικεντρωθεί στους υπάρχοντες αγοραστές αντί για τις νέες μετρήσεις της εφαρμογής.

«Οι επενδυτές της Meta ανησυχούσαν για μια πιθανή επιβράδυνση στις ΗΠΑ από τη μείωση των διαφημιζόμενων από την Κίνας, ιδίως της Temu, και αυτά τα δεδομένα γύρω από τις ενεργοποιήσεις νέων αγοραστών θα έδειχναν ότι ορισμένοι από αυτούς τους φόβους είναι δικαιολογημένοι και πιθανόν να έχουν ενσωματωθεί στο guidance του 2ου τριμήνου, το οποίο δείχνει επιβράδυνση κατά περίπου 6 μονάδες στην αύξηση των διαφημιστικών εσόδων», έγραψε η Barclays σε σημείωμα προς τους πελάτες της τον Μάιο. Η εταιρεία συνιστά την αγορά μετοχών της Meta.

Τον Απρίλιο, η Meta εξέδωσε μια πιο αδύναμη από την αναμενόμενη πρόβλεψη, στέλνοντας τη μετοχή σε πτώση. Η επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών Σούζαν Λι δήλωσε ότι η εταιρεία «δεν προσδιορίζει ποσοτικά τη συνεισφορά της Κίνας στο τρίμηνο», αλλά δήλωσε ότι τα διαφημιστικά έσοδα στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού «αυξήθηκαν κατά 41% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθιστώντας την την ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή, και ότι ενισχύθηκαν από το διαδικτυακό εμπόριο και τα τυχερά παιχνίδια».

Εκπρόσωπος της Meta αρνήθηκε να σχολιάσει για το θέμα αυτό.

Η EBay απέκρουσε την ιδέα ότι οι Κινέζοι αντίπαλοι κλέβουν μερίδιο, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Τζέιμι Ιανόν να δηλώνει στους αναλυτές τον Μάιο ότι η διαφοροποιημένη επιλογή της «διαφοροποιεί την ιστοσελίδα». Το Etsy, εν τω μεταξύ, έχει λάβει μέτρα για να τονίσει τον ρόλο των πωλητών του στην προμήθεια ή τη δημιουργία χειροποίητων προϊόντων.

Η Wish, η οποία ιδρύθηκε στο Σαν Φρανσίσκο το 2010, αύξησε τη δημοτικότητά της με τα εξαιρετικά φθηνά προϊόντα της απευθείας από την Κίνα, ωθώντας την εταιρεία σε μια αποτίμηση 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά την πρώτη δημόσια προσφορά της το 2020. Στη συνέχεια οι χρήστες αποχώρησαν και η επιχείρηση παραπαίει. Η Wish εξαγοράστηκε από την Qoo10 με έδρα τη Σιγκαπούρη νωρίτερα φέτος έναντι 173 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι αναλυτές της Bank of America ανέφεραν σε σημείωμά τους τον Μάιο ότι η Amazon και η Walmart είναι οι πιο «απομονωμένες» από τους κινέζους ανταγωνιστές.

«Τα δεδομένα σχετικά με τους χρόνους αποστολής δείχνουν ότι οι ταχύτητες αποστολής της Temu, TikTok, Shein υπολείπονται των ηγετών του κλάδου, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει την προσέλκυση πελατών με την πάροδο του χρόνου», έγραψαν οι αναλυτές. «Πιστεύουμε ότι η μείωση των χρόνων αποστολής θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα για τον μακροπρόθεσμο ανταγωνισμό».

«Οι χρόνοι αποστολής της Temu κυμαίνονται από 4 έως 22 ημέρες κατά μέσο όρο, ενώ τα αντικείμενα της Shein χρειάζονται τρεις έως 14 ημέρες για να φτάσουν», δήλωσε η Bank of America. «Η Amazon έχει προχωρήσει στην αύξηση των ταχυτήτων παράδοσης από δύο ημέρες σε μία ημέρα ή λιγότερο».

Η Amazon παραμένει ο μεγαλύτερος διαδικτυακός λιανοπωλητής στις ΗΠΑ και προβλέπεται να κατακτήσει περίπου το 40% των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα φέτος, σύμφωνα με την eMarketer. Ωστόσο, ενώ εδώ και καιρό διαφημίζει τον εαυτό της ως τον «λιανοπωλητή με τις χαμηλότερες τιμές στις ΗΠΑ», η Amazon έχει δείξει ότι γνωρίζει πολύ καλά την αυξανόμενη δημοτικότητα των Temu και Shein.

Σε μια εκδήλωση με Κινέζους πωλητές τον Ιούνιο, η Amazon δήλωσε ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει «ένα εκπτωτικό κατάστημα που θα περιλαμβάνει κυρίως μη επώνυμα προϊόντα σε τιμές κάτω των 20 δολαρίων», σύμφωνα με μια παρουσίαση που είδε το CNBC.

Το κατάστημα θα εκμεταλλευτεί τις ίδιες διαδικασίες όπως η Temu και η Shein, ανέφερε τον περασμένο μήνα το The Information, επικαλούμενο άτομο που γνωρίζει τα σχέδια της εταιρείας.

«Η Amazon πρέπει να κερδίσει τους καταναλωτές», δήλωσε ο Ζαπόλσκι, «άρα, πρέπει να πείσουμε τους πελάτες ότι μπορούν να πάρουν την καλύτερη ποιότητα και τις καλύτερες τιμές από την Amazon».

Διαβάστε ακόμη: