Τα τρία σενάρια προβλέπουν βαθιά ύφεση έως και 11%, ενώ “κλειδί” για την επιστροφή στην ανάπτυξη, θεωρείται το εμβόλιο κατά της πανδημίας και ο χρόνος εμβολιασμού στο ευρύ κοινό. Σύμφωνα με τα σενάρια…
Τα τρία σενάρια προβλέπουν βαθιά ύφεση έως και 11%, ενώ "κλειδί" για την επιστροφή στην ανάπτυξη, θεωρείται το εμβόλιο κατά της πανδημίας και ο χρόνος εμβολιασμού στο ευρύ κοινό.
Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζει η Τράπεζα της Ελλάδος:
Βασικό σενάριο: Προβλέπεται ύφεση 10% το 2020 και ανάκαμψη 4,2 και 4,8 το 2021 και 2022, αντίστοιχα.
Ήπιο σενάριο: Αν τα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας αρθούν γρηγορότερα από το βασικό σενάριο, η ύφεση φέτος θα φτάσει στο 9%. Σ' αυτό το σενάριο, η ανάπτυξη του 2021 αναμένεται στο 4,8% και το 2022 στο 5%.
Δυσμενές σενάριο: Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι συνέπειες της πανδημίας θα είναι πιο έντονες και η ανάκαμψη της οικονομίας θα καταστεί δυσκολότερη. Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 11% το 2020 και θα αυξηθεί κατά 3,2% και 4,5% το 2021 και το 2022, αντιστοίχως.
Η ΤτΕ κατέθεσε και τέσσερις προτάσεις για την οικονομία και τις τράπεζες:
1. Δημιουργία "Κακής τράπεζας” ταυτόχρονα με το σχέδιο Ηρακλής της κυβέρνησης για τη μείωση των κόκκινων δανείων.
2. Μείωση φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών. Μια περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών θα στηρίξει την εργασία και την οικονομική ανάπτυξη και θα λειτουργήσει ως κίνητρο για μείωση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας. Επιπλέον, δεδομένου του μεγάλου επενδυτικού κενού στην ελληνική οικονομία, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να έχει ισχυρό επενδυτικό προσανατολισμό με αύξηση φιλικών προς την ανάπτυξη δημόσιων δαπανών, οι οποίες συμβάλλουν και στην αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων με σημαντικά και διατηρήσιμα αναπτυξιακά αποτελέσματα.
3. Συνέχιση των μετρών στήριξης. Τα μέτρα στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας θα πρέπει να συνεχιστούν, με συνδυασμό επεκτατικής δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής μέχρις ότου η ανάκαμψη τεθεί σε στέρεη τροχιά και ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη προσεγγίσει επίπεδα κοντά αλλά κάτω από το 2% σε σταθερή και βιώσιμη βάση.
4. Αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του ευρωπαϊκού μέσου ανάκαμψης για την περίοδο 2021-2026, συνολικού ύψους 32 δισ ευρώ, εκ των οποίων 19,3 δισ ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. ευρώ δάνεια. Η στόχευση των διαθέσιμων πόρων θα πρέπει να είναι στην υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, αλλά και την ενίσχυση του τομέα της υγείας. Επιπλέον, σημαντικά κονδύλια θα πρέπει να κατευθυνθούν στην εκπαίδευση, καθώς μια αύξηση της δαπάνης για την εκπαίδευση με στόχο τη διεύρυνση και βάθυνση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου κεφαλαίου αναμένεται να έχει σημαντικές πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στο ελληνικό ΑΕΠ και την απασχόληση και να ενισχύσει τη διαδικασία του ψηφιακού.
Τα τρία σενάρια προβλέπουν βαθιά ύφεση έως και 11%, ενώ “κλειδί” για την επιστροφή στην ανάπτυξη, θεωρείται το εμβόλιο κατά της πανδημίας και ο χρόνος εμβολιασμού στο ευρύ κοινό.
Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζει η Τράπεζα της Ελλάδος:
Βασικό σενάριο: Προβλέπεται ύφεση 10% το 2020 και ανάκαμψη 4,2 και 4,8 το 2021 και 2022, αντίστοιχα.
Ήπιο σενάριο: Αν τα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας αρθούν γρηγορότερα από το βασικό σενάριο, η ύφεση φέτος θα φτάσει στο 9%. Σ’ αυτό το σενάριο, η ανάπτυξη του 2021 αναμένεται στο 4,8% και το 2022 στο 5%.
Δυσμενές σενάριο: Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι συνέπειες της πανδημίας θα είναι πιο έντονες και η ανάκαμψη της οικονομίας θα καταστεί δυσκολότερη. Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 11% το 2020 και θα αυξηθεί κατά 3,2% και 4,5% το 2021 και το 2022, αντιστοίχως.
Η ΤτΕ κατέθεσε και τέσσερις προτάσεις για την οικονομία και τις τράπεζες:
1. Δημιουργία “Κακής τράπεζας” ταυτόχρονα με το σχέδιο Ηρακλής της κυβέρνησης για τη μείωση των κόκκινων δανείων.
2. Μείωση φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών. Μια περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών θα στηρίξει την εργασία και την οικονομική ανάπτυξη και θα λειτουργήσει ως κίνητρο για μείωση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας. Επιπλέον, δεδομένου του μεγάλου επενδυτικού κενού στην ελληνική οικονομία, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να έχει ισχυρό επενδυτικό προσανατολισμό με αύξηση φιλικών προς την ανάπτυξη δημόσιων δαπανών, οι οποίες συμβάλλουν και στην αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων με σημαντικά και διατηρήσιμα αναπτυξιακά αποτελέσματα.
3. Συνέχιση των μετρών στήριξης. Τα μέτρα στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας θα πρέπει να συνεχιστούν, με συνδυασμό επεκτατικής δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής μέχρις ότου η ανάκαμψη τεθεί σε στέρεη τροχιά και ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη προσεγγίσει επίπεδα κοντά αλλά κάτω από το 2% σε σταθερή και βιώσιμη βάση.
4. Αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του ευρωπαϊκού μέσου ανάκαμψης για την περίοδο 2021-2026, συνολικού ύψους 32 δισ ευρώ, εκ των οποίων 19,3 δισ ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. ευρώ δάνεια. Η στόχευση των διαθέσιμων πόρων θα πρέπει να είναι στην υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, αλλά και την ενίσχυση του τομέα της υγείας. Επιπλέον, σημαντικά κονδύλια θα πρέπει να κατευθυνθούν στην εκπαίδευση, καθώς μια αύξηση της δαπάνης για την εκπαίδευση με στόχο τη διεύρυνση και βάθυνση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου κεφαλαίου αναμένεται να έχει σημαντικές πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στο ελληνικό ΑΕΠ και την απασχόληση και να ενισχύσει τη διαδικασία του ψηφιακού.