To θρυλικό εξώφυλλο της έκδοσης Ιανουαρίου 1990 της Vogue αναβιώνουν για το τεύχος Σεπτεμβρίου, 33 χρόνια μετά, τα πρώτα σούπερ μόντελ. Ναόμι Κάμπελ, Κρίστι Τέρλινγκτον, Λίντα Εβαντζελίστα, Τατιάνα Πάτιτζ και Σίντι Κρόφορντ είχαν γράψει ιστορία και είχαν ξεκινήσει μια νέα εποχή – αυτή των super models – όταν φωτογραφήθηκαν όλες μαζί από τον Πίτερ Λίντμπεργκ στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Τώρα, 33 χρόνια μετά, η εικόνα αναδημιουργήθηκε με τέσσερα από τα πέντε μοντέλα για το τεύχος Σεπτεμβρίου της Vogue υπό τον τίτλο «Οι καλύτερες όλων των εποχών». Δυστυχώς, λείπει η Τατιάνα Πάτιτζ, η οποία πέθανε νωρίτερα φέτος. Οι τέσσερις γυναίκες, που έχουν πλέον περάσει τα 50 τους χρόνια, θα εμφανιστούν επίσης σε ένα ντοκιμαντέρ, με τίτλο «The Super Models», στο Apple TV τον Σεπτέμβριο, στο οποίο θα μιλήσουν για τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν ξεκίνησαν να ασχολούνται με το μόντελινγκ.


Oι Κάμπελ, Τέρλινγκτον, Εβαντζελίστα και Κρόφορντ – μαζί με τις Πάτιτζ, Χέλενα Κρίστενσε και Κλαούντια Σίφερ – θεωρούνται συχνά τα πρώτα μοντέλα που έγιναν διάσημες προσωπικότητες γνωστές εκτός της βιομηχανίας της μόδας. «Δεν ξυπνάμε για λιγότερα από 10.000 δολάρια την ημέρα», είχε πει χαρακτηριστικά τότε η Λίντα Εβαντζελίστα.

Μετά το εξώφυλλο της Vogue, τα πέντε μοντέλα είχαν εμφανιστεί μαζί και στο βιντεοκλίπ για το «Freedom» του Τζορτζ Μάικλ, το οποίο κυκλοφόρησε επίσης το 1990.

«Ήταν τρελό. Δεν είμαστε οι Beatles», λέει η Λίντα Εβαντζελίστα, σχετικά με τον αντίκτυπο του βιντεοκλίπ και το επακόλουθο φινάλε της επίδειξης μόδας του οίκου Versace, στο οποίο έκαναν lip-syncing στο τραγούδι, καθώς ένωναν τα χέρια τους και περπατούσαν στην πασαρέλα.

Από τη μεριά της, η Ναόμι Κάμπελ μίλησε για το πώς άλλαξε η ζωή της με τη φήμη. «Με έκαναν να νιώθω ντροπή για την ανάρρωσή μου. Δεν ήταν ότι κρυβόμουν, αλλά αυτό είναι κάτι για το οποίο μιλάς όταν είσαι έτοιμος», λέει για τη στιγμή που την «τσάκωσαν» οι φωτογράφοι έξω από μια συνάντηση των Ανώνυμων Ναρκομανών το 2001.

Πώς ήταν η μόδα πριν το #metoo

Τα μοντέλα των 90s βίωσαν τη μόδα σε μια εποχή πριν από το #MeToo, δουλεύοντας με φωτογράφους – συμπεριλαμβανομένων των Bruce Weber, Patrick Demarchelier και Terry Richardson – οι οποίοι έκτοτε κατηγορήθηκαν για σεξουαλικά ανάρμοστη συμπεριφορά με μοντέλα.

Μιλώντας στη Vogue, και οι τέσσερις δήλωσαν ότι απέφυγαν σε μεγάλο βαθμό τη σεξουαλική εκμετάλλευση. Η Κρόφορντ λέει ότι τη βοήθησε το γεγονός ότι δεν πήγαινε σε πάρτι. «Πιθανώς έχασα κάποιες υπέροχες ευκαιρίες, αλλά πιθανώς απέφυγα και κάποιες λιγότερο από υπέροχες ευκαιρίες», είπε.

Η Κάμπελ μίλησε για τον ρατσισμό που βίωσε στη βιομηχανία της μόδας. «Γιατί έκανα την ίδια δουλειά με τις συναδέλφους μου και έπρεπε να παίρνω λιγότερα χρήματα; Γιατί με έκλειναν για τις επιδείξεις αλλά όχι για τις διαφημίσεις;» αναρωτιέται.

Παράλληλα, υποστηρίζει ότι δεν είχε υποστεί σεξουαλική εκμετάλλευση ως νεαρή γυναίκα: «Προέρχομαι από μια ισχυρή γενιά μαύρων γυναικών, Τζαμαϊκανών γυναικών. Αν κάτι ένιωθα λάθος, το έλεγα. Μίλησα».

Παραμένουν ακόμα επίκαιρες

Αν και έκτοτε υπήρξαν και άλλα διάσημα μοντέλα – η Kate Moss και η Gisele Bundchen για παράδειγμα – τα σούπερ μοντέλα των 90s παρέμειναν στο προσκήνιο και συνεχίζουν να προσελκύουν τους καταναλωτές. Το 2017, ο Versace προκάλεσε φρενίτιδα στο διαδίκτυο όταν οι Campbell, Crawford, Christensen, Schiffer και Carla Bruni εμφανίστηκαν σε επίδειξη μόδας.

Τα σούπερ μόντελ των 90s παραμένουν στα πρωτοσέλιδα ακόμα και σήμερα: η Εβαντζελίστα είχε γίνει viral έπειτα από μια θεραπεία που την άφησε «μόνιμα παραμορφωμένξ», ενώ η Κάμπελ απέκτησε δύο παιδιά το 2021 και το 2023 και παραμένει εν ενεργεία μοντέλο. Η Σίντι Κρόφορντ , εν τω μεταξύ, είναι μητέρα ενός από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της σημερινής γενιάς, της Κάια Γκέρμπερ.

«Βάλτε τις σε [μια διαφημιστική] καμπάνια και πουλάνε», λέει η καλλιτεχνική διευθύντρια της Fendi, Kim Jones, στο άρθρο της Vogue.

Το ντοκιμαντέρ, παραγωγής των ίδιων των μοντέλων, αναμφίβολα θα κεφαλαιοποιήσει το ενδιαφέρον για τη γενιά τους και θα τους προσφέρει περαιτέρω ευκαιρίες.

Τα εξώφυλλα της Vogue επιμελήθηκε ο Edward Enninful, νυν αρχισυντάκτης της βρετανικής Vogue και πιθανός αντικαταστάτης της Άννα Γουίντορ στην αμερικανική έκδοση του περιοδικού.

Διαβάστε ακόμη: