Ο 20ός αιώνας έφερε νέους ριζοσπαστικούς τρόπους έκφρασης με έργα που συγκλόνισαν τον κόσμο- από τη Μοντέρνα Τέχνη και τον Φωβισμό, στον Κυβισμό και τον Ντανταϊσμό. Παρουσιάστηκε μια ριζική αλλαγή από τις κλασικές επιρροές της Αναγέννησης του 19ου αιώνα, τόσο καλλιτεχνικά όσο και πολιτικά και κοινωνικά.

Ο Πρώτος και ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος σημάδεψαν ένα καταθλιπτικό κλίμα, καθώς η ευρωπαϊκή κρίση και το μεγάλο κραχ συγκλόνισαν την κοινωνία στον πυρήνα της. Η βιομηχανική επανάσταση ακολούθησε με την άνοδο σε νέες ιδέες, θεωρίες, σύμβολα και τεχνικές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διαμορφωθούν πολλά καλλιτεχνικά κινήματα που γνωρίζουμε σήμερα. Από τον εξπρεσιονισμό και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, τον κυβισμό, τον φωβισμό, τον ντανταϊσμό, τον σουρεαλισμό και την pop art, μεταξύ άλλων.

Ποια είναι όμως τα έργα τέχνης που δίχασαν και σόκαραν τους φιλότεχνους και όχι μόνο :

Pablo Picasso, Les Demoiselles d`Avignon, 1907

Σε αυτό το έργο που δημιούργησε ο Picasso το 1907, βλέπουμε πέντε γυμνές γυναικείες φιγούρες σε αντίθεση με την εποχή των στρογγυλεμένων και αισθησιακών γυναικών. Ο Picasso μας δείχνει πέντε γυμνές ιερόδουλες, σε δύο διαστάσεις από έναν οίκο ανοχής στη Βαρκελώνη. Μια ιδέα που δεν έγινε αποδεκτή κατά την έκθεσή της στο Παρίσι. Με τη γεωμετρία της μορφής, αυτός ο πίνακας έγινε η αφετηρία ενός νέου κινήματος – του Κυβισμού. Μετά την έκθεση, το έργο τέχνης ξεχάστηκε στο στούντιο του Picasso για χρόνια. Αργότερα εκτέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1920 από τον Jacques Doucet (διάσημο Γάλλο συλλέκτη έργων τέχνης). Σήμερα, βρίσκεται στο στο MοΜΑ (Moυσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη).

Marcel Duchamp, Fountain, 1917

Αυτό είναι το ουρητήριο που ο Marcel Duchamp  αγόρασε, έγραψε ένα ψεύτικο όνομα «R. Mutt` στην κάτω άκρη, το έβαλε σε μια γκαλερί και το ονόμασε Fountain. Θεωρείται το πιο αμφιλεγόμενο έργο τέχνης του 20ου αιώνα, επειδή ήταν απλώς ένα συνηθισμένο αντικείμενο που παρουσιάζεται ως έργο τέχνης κύρους.

Έστειλε το έργο τέχνης του στην επιτροπή ελέγχου της Εταιρείας Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών, στη Νέα Υόρκη και  δεν απορρίφθηκε αλλά το ουρητήριο αποκλείστηκε από την παράσταση.  Ακολούθησε η δημοσίευση ενός άρθρου που πιστεύεται ότι γράφτηκε από τον ίδιο τον Duchamp- το οποίο έλεγε…

Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο klik.gr