Για την Παρασκευή το απόγευμα αναβλήθηκε η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας  Οδού στο σχήµα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects (75%-25%) για διάστηµα 35 ετών, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την Πέμπτη.

Η συζήτηση επί της προτάσεως δυσπιστίας κατα της κυβέρνησης στη Βουλή που συνεχίζεται την Πέμπτη είχε ως αποτέλεσμα την μετάθεση της τελετής υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας οδού μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και του σχήματος του οποίου ηγείται η ΓΕΚ Τέρνα.

Εξάλλου λόγω της έκτακτης αυτής εξέλιξης δεν κατέστη δυνατόν να υπογραφεί την Τετάρτη ούτε η κοινή υπουργική απόφαση με την οποία αυξάνονται τα διόδια στην Εγνατία οδό από 0,03 € ανά χιλιόμετρο σε 0,04 €. Κάτι το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο για την υπογραφή της σύμβασης. Έτσι το ραντεβού για την υπογραφή, που προβλέπει η παρουσία του υπουργού υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα και οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, αναβλήθηκε για το απόγευμα της Παρασκευής στις 4 η ώρα στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ στην Καραγιώργη Σερβίας.

Ωστόσο, το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής αναμένεται να γίνει αργότερα φέτος, εφόσον ολοκληρωθούν όλα τα προαπαιτούμενα που οφείλει να εκπληρώσει το Δημόσιο πριν παραδώσει τον οδικό άξονα, ενώ το εφάπαξ τίμημα για την παραχώρηση θα είναι κατά πάσα βεβαιότητα χαμηλότερο από την ονομαστική προσφορά του 1,496 δισ. ευρώ με την οποία το σχήμα ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στις 26 Αυγούστου 2021. Η αναπροσαρμογή του τιμήματος προβλέπεται από τη διαγωνιστική διαδικασία και συνδέεται με τον επιτοκιακό κίνδυνο, δηλαδή τα υψηλότερα επιτόκια που ισχύουν σήμερα σε σχέση με τον χρόνο υποβολής της προσφοράς, ο οποίος βαρύνει τον παραχωρούντα, δηλαδή το Δημόσιο. Η διαφορά αυτή θα υπολογιστεί κατά την ημερομηνία που θα γίνει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, ωστόσο εκτιμάται πως αν αυτό συνέβαινε σήμερα το τίμημα θα ήταν περίπου 90-100 εκατ. χαμηλότερο.

Παράλληλα, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων τουλάχιστον 420 εκατ., που αφορούν τη βαριά συντήρηση, όπως και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με συνολικό μήκος 225 χιλιομέτρων. Συνολικά κατά τη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης, η παραχωρησιούχος αναμένεται να επενδύσει σε έργα συντήρησης και αναβάθμισης τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.

Πριν από το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής θα πρέπει επίσης να κυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή, κάτι που εκτιμάται ότι μπορεί να συμβεί πριν από το καλοκαίρι. Υπάρχει και μια άλλη σειρά εκκρεμοτήτων που οφείλει να εκπληρώσει το Δημόσιο, οι οποίες όμως εκτιμάται ότι δεν θα αποτελέσουν πρόβλημα στη συνεννόηση των δύο μερών. Εκκρεμεί έτσι η πιστοποίηση των σηράγγων της Εγνατίας Οδού και κάποια άλλα θέματα, όπως η παράδοση του ολοκληρωμένου εγχειριδίου του έργου, δηλαδή του βιβλίου που περιγράφει αναλυτικά, χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο, πού βρίσκεται το καθετί, και δύο μετωπικών σταθμών διοδίων που οφείλει να κατασκευάσει το Δημόσιο και οι όποιοι δεν αναμένεται τελικά να κατασκευαστούν. Αυτό σημαίνει πως η παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να ζητήσει αποζημίωση κατά τον ίδιο σε γενικές γραμμές τρόπο με τον οποίο αποζημιώνεται η παραχωρησιούχος της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας για τη μη κατασκευή μετωπικού σταθμού διοδίων στη Βαρυμπόμπη.

ΒΟΑΚ

Εν τω μεταξύ, την Τρίτη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχθηκε και προσωρινός ανάδοχος στο έργο παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο τμήμα 187 χλμ. Χανιά – Ηράκλειο. Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευήν σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο. Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων 5 έτη είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Στο συγκεκριμένο έργο αναμένεται να συμμετάσχουν και άλλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι σε συνεννόηση με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τις σχετικές διαβουλεύσεις να βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο.

Διαβάστε ακόμη: