Το στοίχηµα της µετάβασης σε µια λειτουργία µε λιγότερες εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα έχουν αρχίσει να βάζουν πολλά λιµάνια της χώρας. Στην προσπάθεια αυτή, προβάδισµα αποκτούν λιµάνια υπό διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και ιδιωτικοποιηµένοι οργανισµοί, όπως του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου.
Οι πρωτοβουλίες αυτές λαµβάνονται σε ένα περιβάλλον πίεσης από τους ευρωπαϊκούς κανονισµούς αλλά και από τους χρήστες των λιµανιών, όπως και τις τράπεζες, οι οποίες αναζητούν πλέον βελτιωµένες επιδόσεις στο µέτωπο αυτό όταν αξιολογούν χρηµατοδοτήσεις. Η υποχρεωτική εφαρµογή της δέσµης µέτρων «Fit for 55» της Ε.Ε. καθιστά πρακτικά και τυπικά υποχρεωτική την ηλεκτρική διασύνδεση τουλάχιστον του 90% των πλοίων µε επίγεια συστήµατα ηλεκτροδότησης.
Η Διεύθυνση Βιώσιµης Ανάπτυξης, ESG και Κλιµατικής Αλλαγής του ΤΑΙΠΕΔ έχει διαµορφώσει µια στρατηγική µε βασικό άξονα τη µετάβαση των λιµένων στην κλιµατική ουδετερότητα, δεδοµένου ότι αποτελεί µοναδικό µέτοχο σε πολλά λιµάνια και συµµετέχει στο µετοχικό κεφάλαιο µε µειοψηφικό ποσοστό σε αρκετά ακόµα. Επιπλέον ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασµού Λιµένων για τους Οργανισµούς Λιµένων Πειραιώς, Θεσσαλονίκης και 16 ακόµα περιφερειακούς λιµένες.
Χαρακτηριστικό παράδειγµα καθίσταται το τελευταίο διάστηµα το λιµάνι του Λαυρίου, όπου µελέτη δείχνει πως τα επόµενα χρόνια οι ενεργειακές ανάγκες του θα πολλαπλασιαστούν κατά 30 φορές, καθώς τα πλοία που εξυπηρετεί θα στρέφονται στην ηλεκτροδότησή τους από τη στεριά. Από το σηµερινό επίπεδο των 1.500 MWh/έτος, εκτιµάται ότι η µελλοντική κατανάλωση στο Λαύριο θα ξεπεράσει τις 26.000 MWh/έτος σε βάθος 10ετίας και θα ανέλθει στις 35.000 MWh/έτος έως το 2050.
Ετσι, εξετάζεται κατ’ αρχάς η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ισχύος περίπου 1.450 kW, διεσπαρµένων σε µικρότερα συστήµατα. Εκτιµάται ότι το επόµενο βήµα θα είναι η εγκατάσταση µικρών γεννητριών αλλά και η ανάπτυξη δικτύου ηλεκτροδότησης σκαφών τόσο στο επιβατηγό λιµάνι όσο και στη µαρίνα. Την ίδια ώρα, ολοκληρώνεται στις αρχές του φθινοπώρου η µελέτη εξωτερικού συµβούλου του ΤΑΙΠΕ∆ για την κατάρτιση σχεδίων µείωσης του ενεργειακού αποτυπώµατος των λιµένων Ραφήνας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης και Ρόδου. Εν τω µεταξύ, προ διµήνου σε συνεργασία µε το υπουργείο Ναυτιλίας και την υποστήριξη εξωτερικού εξειδικευµένου συµβούλου ξεκίνησε η εκπόνηση µελέτης σκοπιµότητας σε εθνικό επίπεδο για την ηλεκτροδότηση ελλιµενιζόµενων πλοίων στους λιµένες της χώρας. Θα προσδιορίσει τις ενεργειακές ανάγκες και τις απαιτούµενες θέσεις ηλεκτροδότησης ανά λιµένα, θα εκτιµήσει το κόστος, ενώ θα γίνει και ανάλυση κόστους – οφέλους.
Εξάλλου το ΤΑΙΠΕ∆ οργάνωσε σε κοινή πρόταση τη συµµετοχή τεσσάρων λιµένων (Λαύριο, Ραφήνα, Κέρκυρα, Καβάλα) οι οποίοι έλαβαν χρηµατοδότηση 10 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό µηχανισµό CEF για την ανάπτυξη υποδοµών παροχής από ξηράς ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία. Το έργο συνδυάζει την κατασκευή 4 θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων σε 4 θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιµένα Ραφήνας, τεχνικές µελέτες για 9 θέσεις ηλεκτροδότησης στον λιµένα Λαυρίου, 11 θέσεις στον λιµένα της Κέρκυρας και 9 στον λιµένα Καβάλας.
Βήµατα γίνονται βεβαίως και στα µεγάλα ιδιωτικοποιηµένα λιµάνια. Ηδη ο Οργανισµός Λιµένος Πειραιώς ολοκλήρωσε το χρηµατοδοτούµενο µε ευρωπαϊκά κονδύλια έργο CIPORΤ – Cold Ironing in the Port of Piraeus, µια µελέτη για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ελλιµενισµένων πλοίων. Στο έργο συµµετέχουν και οι ΔΕ∆∆ΗΕ, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Protasis Engineering, Hydrus Engineering και Gates Systems. Στο πλαίσιο του CIPORT εκπονούνται για τον λιµένα Πειραιά οι µελέτες FEED για τέσσερις θέσεις ελλιµενισµού κρουαζιερόπλοιων στην ακτή Θεµιστοκλέους.
Αλλά και ο Οργανισµός Λιµένος Θεσσαλονίκης έχει εντάξει στο επενδυτικό του σχέδιο την ανάπτυξη τέτοιων υποδοµών, ενώ ο ιταλικός όµιλος Γκριµάλντι, που απέκτησε τον έλεγχο των λιµανιών της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου, θα επιχειρήσει να υλοποιήσει ένα ακόµα πιο φιλόδοξο βραχυπρόθεσµο πρόγραµµα: όχι µόνο δηλαδή την ανάπτυξη υποδοµών ηλεκτρικής διασύνδεσης, αλλά και τροφοδοσίας τους µε ηλεκτρισµό παραγόµενο κατά 100% από ανανεώσιµες πηγές. Για τον σκοπό αυτό αναµένεται να αναπτύξει σε χερσαίες ζώνες των λιµανιών τόσο φωτοβολταϊκά όσο και άλλα συστήµατα παραγωγής ανανεώσιµης ενέργειας.
Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις και οι εταιρείες κρουαζιέρας προετοιµάζονται να µετατρέψουν τα πλοία τους έτσι ούτως ώστε να ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά και να µη χρειάζεται να έχουν γεννήτριες αναµµένες. Από πλευράς κόστους, για τη µετασκευή και χρήση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ενός ακτοπλοϊκού µε απαίτηση ισχύος 2 MVA η δαπάνη αυτή υπολογίζεται κατά µέσον όρο άνω των 300.000 ευρώ. Ο Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έχει έρθει σε συµφωνία µε τη σχολή ναυπηγών µηχανολόγων του Πολυτεχνείου µε αντικείµενο την ολοκληρωµένη και αποτελεσµατική ανάπτυξη και λειτουργία των συστηµάτων αυτών. Ηδη ολοκληρώθηκε το έργο για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας, των συστηµάτων και των εγκαταστάσεων παροχής ρεύµατος των λιµένων µε τον εξοπλισµό των πλοίων µέσω ενός οµοιογενούς προτύπου.
Διαβάστε ακόμη:
- Τι είναι ο ιός mpox – Συναγερμός και στην Ευρώπη για το πρώτο κρούσμα εκτός Αφρικής
- Alica Schmidt: Η «πιο σέξι αθλήτρια στον κόσμο» δίνει μια γεύση από τις ανέσεις του Ολυμπιακού Χωριού
- Κιμ Καρντάσιαν: Τα παιδιά μου θέλουν να τα φτιάξω με ποδοσφαιριστή ή μπασκετμπολίστα
- Πόσα Canadair πετάνε καθημερινά και τι μας κοστίζουν