Τρία έργα των Βαν Γκογκ, Γκογκέν και Πικάσο κλάπηκαν από την γκαλερί Whitworth του Μάντσεστερ τις πρώτες πρωινές ώρες της 27ης Απριλίου 2003. Μια μέρα αργότερα, μετά από τηλεφωνική πληροφορία, βρέθηκαν σε μια δημόσια τουαλέτα, 200 μέτρα μακριά στην άκρη ενός μικρού πάρκου. Είκοσι χρόνια μετά, κανείς δεν κατηγορήθηκε για την κλοπή.

Ο κλέφτης (ή οι κλέφτες) είχε αρπάξει τα έργα από τους τοίχους της γκαλερί τη νύχτα και είχε αφαιρέσει τις εύθραυστες ακουαρέλες από τις κορνίζες τους. Στη συνέχεια τυλίχτηκαν σε έναν χάρτινο σωλήνα, με το Βαν Γκογκ να προεξέχει από τη μία άκρη. Ο σωλήνας εγκαταλείφθηκε αργότερα, με δανεισμό στο κλειστό κτίριο της τουαλέτας, δίπλα σε μουσκεμένα φύλλα και απορρίμματα.

Η αστυνομία ανέφερε ότι ο κλέφτης είχε παρακάμψει το σύστημα ασφαλείας της γκαλερί, υποδηλώνοντας ότι το περιστατικό μπορεί να ήταν «εσωτερική δουλειά». Μαζί με τους πίνακες που ανακτήθηκαν υπήρχε ένα σημείωμα που έλεγε ότι «η πρόθεση δεν ήταν η κλοπή αλλά να τονιστεί το θλιβερό επίπεδο ασφάλειας».

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το έργο “The Fortifications of Paris with Houses” υπέφερε κατά τη διάρκεια της κλοπής του.

Υπήρχε σκίσιμο 12 εκατοστών στη δεξιά πλευρά, τσάκισμα και κάποιες μικρές απώλειες χρώματος. Ευτυχώς η ζημιά δεν ήταν πολύ σοβαρότερη. Η ακουαρέλα αποκαταστάθηκε λίγους μήνες μετά την κλοπή και η ζημιά δεν είναι πλέον ορατή με γυμνό μάτι.

Αν και σπάνια εκτίθεται, για να ελαχιστοποιηθεί το ξεθώριασμα, η ακουαρέλα του Βαν Γκογκ εμφανίζεται τώρα στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, στην έκθεσή τους Ιμπρεσιονιστές σε χαρτί: Ο Ντεγκά στον Τουλούζ-Λωτρέκ (μέχρι τις 10 Μαρτίου 2024).

Το The Fortifications of Paris with Houses” απεικονίζει μια σκηνή στα βόρεια προάστια της πρωτεύουσας, λίγο περισσότερο από ένα χιλιόμετρο βόρεια του διαμερίσματος που μοιραζόταν ο Βίνσεντ με τον αδελφό του Theo.

Η τοποθεσία είναι πιθανώς κοντά στο Porte de Saint-Ouen. Αυτές οι οχυρώσεις του 1840 κατεδαφίστηκαν μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, για να αντικατασταθούν από μια λεωφόρο.

Διαβάστε ακόμη: