Με κοινή επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) και η Sea Europe, η οποία εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, ζητούν την να ενταχθεί η Ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Ναυτιλιακή Στρατηγική, αλλά και στο Σχέδιο Επενδύσεων Βιώσιμων Μεταφορών.

Όπως επισημαίνουν, η ευρωπαϊκή ναυτιλία χρειάζεται πολιτική και οικονομική στήριξη για να διατηρήσει τη θέση της στη διεθνή σκηνή, ιδιαίτερα απέναντι στον εντεινόμενο ανταγωνισμό από την Ασία. Στο επίκεντρο του αιτήματος βρίσκεται η πρόσβαση σε κεφάλαια για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και η επανακατάρτιση του ναυτικού δυναμικού, ενόψει της μετάβασης σε νέα καύσιμα.

Ο Γενικός Γραμματέας της ECSA Σωτήρης Ράπτης έκανε λόγο για ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας μέσω της αξιοποίησης των εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, ενώ ο Christophe Tytgat από τη Sea Europe υπογράμμισε την ανάγκη για λιγότερη εξάρτηση από τρίτες χώρες και ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Μελέτες αποκαλύπτουν τις προκλήσεις – Τι ζητούν οι εφοπλιστές

Δύο πρόσφατες μελέτες από τη Deloitte και τη CE Delft, που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της ECSA, περιγράφουν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία:

  • Η ΕΕ χάνει έδαφος ως ελκυστικός προορισμός ναυτιλιακής δραστηριότητας, με αντίπαλους στόλους να μεγαλώνουν με ταχύτερους ρυθμούς.
  • Παρά ταύτα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία παραμένει πυλώνας των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, με 35% συμμετοχή στον παγκόσμιο στόλο, και κυρίαρχη παρουσία σε κρίσιμους τομείς, όπως τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση αναδεικνύεται ως καθοριστικός παράγοντας για το μέλλον, με τις μελέτες να τονίζουν την ανάγκη για:

  • Ευέλικτη χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, ώστε να γεφυρωθεί το κόστος μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων.
  • Χρήση εθνικών πόρων από το ETS για τη συμπλήρωση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
  • Εκτεταμένη επανεκπαίδευση ναυτικών: μέχρι και 250.000 ναυτικοί στην Ευρώπη θα χρειαστεί να αποκτήσουν νέες δεξιότητες μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Η μελέτη της CE Delft αναδεικνύει και την οικονομική σημασία του κλάδου, με τη συνολική του συνεισφορά να ξεπερνά τα 183 δισ. δολάρια. Ταυτόχρονα, προειδοποιεί ότι χωρίς στρατηγική στήριξη, η Ευρώπη κινδυνεύει να υποβαθμιστεί από παγκόσμιος πρωταγωνιστής σε θεατής των εξελίξεων.

Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: χωρίς ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική, χωρίς επενδύσεις και χωρίς εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, η ναυτιλία της Ευρώπης δεν θα μπορέσει να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της.

Διαβάστε ακόμη: