Λιγότερα και ακριβότερα προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων φέρνουν οι «αρρυθμίες» που εξακολουθούν να ταλανίζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με κορυφαίους λιανέμπορους να προειδοποιούν ακόμη και για τον κίνδυνο να κάνουμε Χριστούγεννα με… άδεια ράφια!

Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου

Το «έμφραγμα» που προκάλεσε η πανδημία στις παγκόσμιες μεταφορές, με αποτέλεσμα την εκτόξευση του μεταφορικού κόστους αρχίζει να γίνεται μη διαχειρίσιμo, ακόμη και για πολυεθνικούς κολοσσούς που διαθέτουν ισχυρή διαπραγματευτική δύναμη και αρκετή ρευστότητα για να διατηρούν μεγάλα αποθέματα.

Οι αντοχές τους εξαντλούνται και αυτό αρχίζει να γίνεται πλέον ορατό. Οι ελλείψεις σε αρκετούς κωδικούς είναι πλέον εμφανείς, ενώ το «φάντασμα» του πληθωρισμού αρχίζει να στοιχειώνει την αγορά καθώς το ράλι ανόδου των πρώτων υλών, από το αλουμίνιο μέχρι το καλαμπόκι και το κρέας, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, προκαλώντας παγκόσμια ανησυχία για την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και την επιστροφή στην κανονικότητα.

«Χάος» στις γερμανικές επιχειρήσεις

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Γερμανική Ένωση Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων (DIHK) και παρουσιάζει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο κατά το διάστημα 22 Ιουλίου έως 9 Αυγούστου 2021 σε δείγμα 3.000 γερμανικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία αλλά και στο εξωτερικό, το 83% ανέφερε αύξηση τιμών ή προβλήματα στην παράδοση πρώτων υλών, ενδιάμεσων προϊόντων και αγαθών ενώ μάλιστα το 53% δεν αναμένει βελτίωση της κατάστασης μέχρι το 2022.

Σχολιάζοντας το βασικό αποτέλεσμα της έρευνας ο διευθυντής Εξωτερικού Εμπορίου της Ένωσης (DIHK) V. Treier, υπογράμμισε ότι η έλλειψη πρώτων υλών και τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού αναμένεται να συνεχίσουν να επηρεάζουν όλο το φάσμα της γερμανικής οικονομίας και να εμποδίζουν έτσι τη διαδικασία ανάκαμψής της μετά την πανδημία.

Πιο συγκεκριμένα, η πλειοψηφία (85%) των παραγωγών μηχανημάτων και των βιομηχανιών μετάλλων αναφέρει ότι αντιμετωπίζει συχνότερα προβλήματα στην προμήθεια χάλυβα ενώ σημαντικές είναι και οι καθυστερήσεις ή ελλείψεις που σημειώνονται στο αλουμίνιο.

Ο κατασκευαστικός κλάδος αναφέρει επίσης σε υψηλά ποσοστά ελλείψεις διαθεσιμότητας και ραγδαία άνοδο στις τιμές του χάλυβα (72%), στο ξύλο (46%) και τα πλαστικά (46%). Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και ο τομέας των βιομηχανιών αυτοκινήτων όπου οι ημιαγωγοί αναφέρονται μεταξύ των προϊόντων με τη μεγαλύτερη έλλειψη.

Το 43% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χημική βιομηχανία δήλωσε ότι δεν υπάρχει «πλαστικό», χημικές πρώτες ύλες και ενδιάμεσα προϊόντα αυτών ενώ πολλές επιχειρήσεις λιανεμπορίου τονίζουν τις σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις τροφίμων και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.

Mια ολοκληρωμένη εικόνα για την πορεία του λιανικού εμπορίου το 2020

Προβλήματα και στη Βρετανία

Την ίδια ώρα, στην απόφαση να αποσύρουν τα milkshakes, αλλά και όλα τα ποτά σε μπουκάλι από τα μενού τους στη Βρετανία αναγκάστηκαν τα McDonald’s, καθώς τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζουν τα 1.300 εστιατόρια της εταιρίας

. «Όπως τα περισσότερα καταστήματα, αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή κάποια ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα οποία επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα ενός μικρού αριθμού προϊόντων.

Τα εμφιαλωμένα ποτά και milkshakes είναι προσωρινά μη διαθέσιμα στα εστιατόριά μας στην Αγγλία, στη Σκωτία και στην Ουαλία» ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρίας.

Την περασμένη εβδομάδα και η αλυσίδα εστιατορίων Nando’s αναγκάστηκε να κλείσει 45 από τα καταστήματά της στη Βρετανία λόγω ελλείψεων στο κοτόπουλο, που αποτελεί και το διασημότερο πιάτο της.

«Χριστούγεννα με… άδεια ράφια»

Οι δυσλειτουργίες στην εφοδιαστική αλυσίδα απειλούν με σημαντικές ελλείψεις και την χριστουγεννιάτικη αγορά, όπως προειδοποιούν μεγάλες εταιρίες καταναλωτικών ειδών π,χ. οι Adidas, Crocs και Hasbro. Ο κίνδυνος να κάνουμε Χριστούγεννα με λιγότερες επιλογές και ακριβότερες τιμές, λένε ότι είναι ορατός.

Ο βασικότερος λόγος σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 3.000 γερμανικές επιχειρήσεις είναι η αυξημένη ζήτηση και παράλληλα η μειωμένη παραγωγική ικανότητα σε παγκόσμιο επίπεδο εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού και των συνεπειών της.

Είναι χαρακτηριστικό ότι 1 στις 2 γερμανικές επιχειρήσεις αναφέρει ότι οι καθυστερήσεις και η αυξανόμενη συμφόρηση σε σημαντικούς διαμετακομιστικούς κόμβους αποτελούν τη βασικότερη αιτία έλλειψης α’ υλών.

Κομμάτι στο δύσκολο αυτό «παζλ» αποτελεί και το κλείσιμο του τερματικού σταθμού του κινεζικού λιμένα Nigbo που επηρεάζει ήδη σε μεγάλο βαθμό την μετακίνηση προς Γερμανία, με το 88% των επιχειρήσεων της χώρας να αντιμετωπίζουν επί του παρόντος υψηλότερες τιμές αγοράς πρώτων υλών ή ενδιάμεσων προϊόντων.

Τα μέτρα των επιχειρήσεων

Η αναζήτηση νέων προμηθευτών και η μετακύλιση του ενδιάμεσου κόστους στις τιμές καταναλωτή αποτελούν αναγκαία μέτρα από πλευράς γερμανικών επιχειρήσεων προκειμένου να μην απειληθεί η επιβίωσή τους.

Μεταξύ άλλων, αναζητούν νέους διανομείς και κάνουν εισαγωγή εναλλακτικών πρώτων υλών ή ενδιάμεσων προϊόντων στην παραγωγή.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ένα μικρό ποσοστό περίπου της τάξης του 4% ανακοίνωσε ότι δεν λαμβάνει κανένα μέτρο, ενώ ένα 17% απαντά ότι απορρίπτει νέες παραγγελίες.

Εξάλλου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και το 43% των ερωτηθέντων, καταγράφεται ήδη σημαντική «χασούρα» στον τζίρο ενώ 1 στις 4 σχεδιάζει στο άμεσο μέλλον τον περιορισμό ή ακόμη και την παύση της δραστηριότητάς της.