Σκληρή πολιτική κόντρα ξέσπασε ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, και τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, με αφορμή τη ρύθμιση για τα ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Η διαμάχη, που ξεκίνησε από ανάρτηση του δημάρχου στο Facebook, πήρε γρήγορα διαστάσεις με εκατέρωθεν δηλώσεις και αιχμές περί αρμοδιοτήτων, θεσμικής ευθύνης και πολιτικών φιλοδοξιών. 

Η ανάρτηση Δούκα: «Η Αθήνα δεν είναι υποκατάστημα του Υπουργείου» 

Ο Χάρης Δούκας, σε οξεία ανάρτησή του, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «συρρικνώνει συστηματικά τις αρμοδιότητες της Αυτοδιοίκησης», ενώ επέρριψε ευθύνες στο Υπουργείο Ανάπτυξης για καθυστέρηση ρυθμίσεων πέντε ετών γύρω από τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών. 

«Ο Υπουργός Ανάπτυξης φαίνεται να ζει σε διαφορετική πραγματικότητα», ανέφερε ο Δήμαρχος Αθηναίων, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση «αντί να συντονιστεί μεταξύ των υπουργείων, επιλέγει να στοχοποιεί τον Δήμο». 

Στην ίδια ανάρτηση, ο κ. Δούκας υπογράμμισε ότι το σχέδιο κανονισμού του Δήμου για τα πατίνια βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση, με σκοπό την ψήφισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο εντός των επόμενων εβδομάδων.
Και κατέληξε με αιχμή: 

«Η Αθήνα δεν είναι υποκατάστημα του Υπουργείου. Είναι πόλη με Αυτοδιοίκηση, σχέδιο και λογοδοσία προς τους πολίτες – όχι προς την εκάστοτε επικοινωνιακή ανάγκη της κυβέρνησης». 

Η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης: «Ας καταλάβει ότι είναι δήμαρχος και όχι δελφίνος» 

Η αντίδραση του Υπουργείου Ανάπτυξης υπήρξε άμεση και ιδιαίτερα αιχμηρή, με το γραφείο του Τάκη Θεοδωρικάκου να κατηγορεί τον Δήμαρχο Αθηναίων για παρερμηνεία αρμοδιοτήτων και πολιτική ιδιοτέλεια. 

«Ο κ. Δούκας παραδέχτηκε ότι δεν γνώριζε τις ευθύνες του για τα ηλεκτρικά πατίνια. Οφείλει όμως να τις αναλάβει. Να συνειδητοποιήσει ότι είναι Δήμαρχος Αθηναίων και όχι υποψήφιος δελφίνος του ΠΑΣΟΚ, όπως ο ίδιος επιθυμεί», σημειώνει η ανακοίνωση. 

Το υπουργείο υπενθυμίζει πως ο νόμος 5209/2025 καθορίζει ρητά ότι οι Δήμοι είναι αρμόδιοι για τον καθορισμό των χώρων στάθμευσης των ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) όπως τα πατίνια, και ότι η κυβέρνηση έχει απλοποιήσει μόνο τις διαδικασίες ίδρυσης εταιρειών, όχι τη ρύθμιση της λειτουργίας τους. 

Το νομικό πλαίσιο και οι αρμοδιότητες 

Στην ανακοίνωση του Υπουργείου παρατίθενται αποσπάσματα από τον νόμο 5209/2025: 

«Με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου καθορίζονται ειδικοί χώροι στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. σε κατοικημένες περιοχές»,
αναφέρεται στο άρθρο 112, παράγραφος 9. 

Το Υπουργείο σημειώνει πως οι Δήμοι έχουν πλήρη ευθύνη για την εφαρμογή του νόμου, και καλεί τον κ. Δούκα να ενημερωθεί “σωστά και ολοκληρωμένα” για τις υποχρεώσεις του. 

 

Το παρασκήνιο της έντασης 

Η αντιπαράθεση δεν περιορίζεται μόνο στο ζήτημα των πατινιών.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στο Μέγαρο Μαξίμου θεωρούν ότι ο κ. Δούκας επιχειρεί να οξύνει τις σχέσεις με την κυβέρνηση για να ενισχύσει το προφίλ του στον χώρο της Κεντροαριστεράς, ενώ από την πλευρά του Δήμου απαντούν ότι η κυβέρνηση «επιδιώκει να ελέγξει πολιτικά τους δήμους» μέσω νομοθετικών παρεμβάσεων. 

Η ένταση έρχεται σε μια περίοδο που η Αθήνα επιχειρεί να θέσει κανόνες για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας και της κυκλοφορίας, καθώς έχουν αυξηθεί τα παράπονα πολιτών και τροχαία περιστατικά. 

Το διακύβευμα: Αυτοδιοίκηση ή μικροπολιτική; 

Η διαμάχη μεταξύ Θεοδωρικάκου και Δούκα αναδεικνύει το διαχρονικό ζήτημα ορίων μεταξύ Κεντρικής Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ενώ το Υπουργείο επικαλείται το θεσμικό πλαίσιο και τις ευθύνες των Δήμων, ο Δήμαρχος Αθηναίων αντιτείνει ότι η κυβέρνηση παρεμβαίνει στον αυτοδιοικητικό σχεδιασμό. 

Σε κάθε περίπτωση, η αντιπαράθεση για τα πατίνια μοιάζει να έχει μετατραπεί σε πολιτική δοκιμή ισχύος ανάμεσα στο Μαξίμου και τον Δήμο της πρωτεύουσας 

Διαβάστε ακόμη: