Στις 15 Σεπτεμβρίου του 2022, ο Ρότζερ Φέντερερ, ο αθλητής με τα περισσότερα έσοδα και τις πιο επικερδείς χορηγικές συμφωνίες στον κόσμο για το 2020 -σύμφωνα με το περιοδικό Forbes- και μια προσωπικότητα με επιδραστικότητα μεγαλύτερη από του Μπαράκ Ομπάμα, του Μπιλ Γκέιτς ή της Οπρα Γουίνφρεϊ, όπως έχει αποφανθεί πολλάκις η αμερικανική εταιρία Reputation Institute (RepTrak), ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την αγωνιστική δράση.
Με ένα ηχογραφημένο μήνυμα που δημοσίευσε στο Twitter (νυν X) ο τότε 41χρονος Ελβετός, αναπολογητικά φορτισμένος συναισθηματικά, είπε πως αποφάσισε να ακούσει το μήνυμα που εξέπεμπε για αρκετό καιρό το σώμα του, να φύγει από τα κορτ έπειτα από 24 χρόνια και να παίξει τον τελευταίο επαγγελματικό αγώνα της καριέρας του μόλις 12 ημέρες αργότερα. Ηταν μια οριακή και σίγουρα σημαδιακή στιγμή για τον κορυφαίο αντισφαιριστή, την οποία σχεδόν δύο χρόνια αργότερα αποφάσισε να μοιραστεί με τα εκατομμύρια των fans του, με τους θιασώτες αλλά και με τους τιμητές του – δυόμιση δεκαετίες στην αγωνιστική δράση απέκτησε και μπόλικους από αυτούς.
Μπορεί να υπέθετε κανείς πως ο νουνεχής και χαμηλών τόνων Φέντερερ θα ήθελε τη στιγμή του μεγάλου αποχαιρετισμού του να είναι μόνος ή έστω περιστοιχισμένος από την αγαπημένη του σύζυγο -επίσης παλαίμαχη τενίστρια- Μίρκα και τα τέσσερα παιδιά τους, δύο δίδυμα αγόρια και κορίτσια που γεννήθηκαν το 2009 και το 2014. Oμως στην πραγματικότητα ο σούπερ σταρ Ελβετός είχε αποφασίσει να δώσει την άδεια στον Βρετανό σκηνοθέτη Ασίφ Καπάντια να καταγράψει τα τελευταία δώδεκα εικοσιτετράωρά του ως επαγγελματία τενίστα.
Ηταν και για τους δύο μια πρόκληση μοιρασμένη ακριβοδίκαια. Για τον Φέντερερ γιατί δεν είχε συνηθίσει να προβάλει σπαράγματα από την ιδιωτική του ζωή στη δημόσια σφαίρα, για τον δε Καπάντια διότι, μέχρι τη συνάντησή του με τον τόσο ουδέτερο, νηφάλιο και clean-cut τενίστα, είχε καταπιαστεί στα ντοκιμαντέρ του με επιτυχημένες αλλά μάλλον σκοτεινότερες προσωπικότητες, όπως εκείνες της Εϊμι Γουαϊνχάουζ, του Αϊρτον Σένα και του Ντιέγκο Μαραντόνα.
Twelve Final Days
Στην πραγματικότητα η μαγνητοσκόπηση των ημερών που οδήγησαν στην αυλαία της καριέρας τού Φέντερερ δεν ήταν προορισμένη να κυκλοφορήσει σε ταινία, αλλά φτιάχτηκε για να βρει μια θέση στο προσωπικό αρχείο του Μίδα του παγκόσμιου τένις. Τελικά το φιλμ κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από το Amazon Prime με τίτλο «Twelve Final Days» και οι κριτικοί ομονοούν πως όχι μόνο βλέπεται ευχάριστα, αλλά συνοδεύεται απαραιτήτως από πακέτα χαρτομάντιλων για παν ενδεχόμενο. Μπορεί η ταινία που Καπάντια να μη χωρά την καριέρα του 20 φορές νικητή Γκραν Σλαμ και 8 φορές τιτλούχου του Γουίμπλεντον, του τενίστα που πέρασε 310 εβδομάδες στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης -οι 237 από τις οποίες συνεχόμενες- όμως ούτως ή άλλως δεν είχε ούτε την πρόθεση, ούτε τον σκοπό να το κάνει
Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης κατάφερε ακολουθώντας τον Φέντερερ από τη στιγμή της ανακοίνωσης της αποχώρησής του μέχρι τον τελευταίο αγώνα στο Laver Cup του Λονδίνου στις 23 Σεπτεμβρίου του 2022, να αναδείξει την τρωτή, συναισθηματική, τελικά την ανθρώπινη πλευρά του πρωταθλητή, το ταλέντο, το χάρισμα και η σκληρή δουλειά του οποίου, έκανε πολλούς να τον αντιμετωπίζουν απλώς ως μια ακούραστη μηχανή παραγωγής νικών στους περίπου 1.500 αγώνες που έδωσε στη διάρκεια της καριέρας του. Παρεμπιπτόντως, στον αποχαιρετιστήριο αγώνα του ο Ελβετός έπαιξε μαζί με τον Ράφα Ναδάλ απέναντι στους Φράνσις Τιαφόε και Τζακ Σοκ, από τους οποίους οι δύο πρώην αιώνιοι αντίπαλοι ηττήθηκαν. Αλλά αυτό είναι μια επουσιώδης λεπτομέρεια. Αν κάτι θυμούνται όλοι από εκείνον τον αγώνα, που ζωντανεύει ξανά στο ντοκιμαντέρ, είναι η στιγμή που οι συμπαίκτες του, ανάμεσά τους ο Ναδάλ και ο Νόβακ Τζόκοβιτς, σήκωσαν στα χέρια τους τον συγκινημένο απερχόμενο βασιλιά του αθλήματος.
Η περίπτωση του Φέντερερ ήταν και θα παραμείνει για πάντα μοναδική, όχι μόνο εξαιτίας των ανδραγαθημάτων που πέτυχε εντός των κορτ και της παροιμιώδους προσπάθειάς του που τον κράτησε για σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα στην ελίτ του αθλήματός του. Αλλά και λόγω της προσωπικότητάς του, η οποία παρότι μοιάζει να μην έχει γωνίες -τέτοιες τουλάχιστον που να εκφράζονται δημόσια και να διχάζουν-, κατάφερε και συνεχίζει να βρίσκεται στον αφρό της επικαιρότητας και μάλιστα έχοντας κατοχυρωμένο ένα λαοφιλές προφίλ. Αλήθεια, πόσοι μετρημένοι, νηφάλιοι, ψύχραιμοι τύποι, πόσοι celebrities -ας μην κρυβόμαστε, ο Φέντερερ είναι χρόνια τώρα σάρκα από τη σάρκα της κάστας του «ευγενούς επαγγέλματος»- που δεν παράγουν το ένα σκάνδαλο πίσω από το άλλο, πόσοι αψεγαδιάστοι και αλέκιαστοι άνθρωποι καταφέρνουν να απασχολούν – και μάλιστα με το αζημίωτο για τους ίδιους; Ο 43χρονος Ελβετός αθλητής το πέτυχε. Κι αυτό μεγεθύνει ακόμα περισσότερο την ούτως ή άλλως ουρανομήκη επιτυχία του.
Συμφωνίες με τα μεγαλύτερα brands
Ο Φέντερερ δεν ενσάρκωσε στον απόλυτο βαθμό μόνο ένα φαινόμενο του τένις, αλλά υπήρξε ακραία επιτυχημένος και στις χορηγικές συμφωνίες του, καταλαμβάνοντας μια θέση στην κορυφαία δεκάδα των πιο ακριβοπληρωμένων αθλητών στον κόσμο στη σχετική λίστα του Forbes από το 2012. Μια από τις πιο κερδοφόρες και τις πλέον μακροχρόνιες συνεργασίες του -από το 1994 έως το 2018- ήταν εκείνη με την εταιρία αθλητικών ειδών Nike. Αμέσως μετά τη λήξη του συμβολαίου τους ο Φέντερερ υπέγραψε δεκαετές συμβόλαιο με την ιαπωνική εταιρία ένδυσης Uniqlo, η οποία φημολογείται ότι του αποφέρει 30 εκατομμύρια δολάρια ετησίως – ή αλλιώς τα τριπλάσια από όσα του προσέφερε η Nike. Αλλά εδώ που τα λέμε ποιος μπορεί να αντισταθεί στην «ελβετοσύνη» που με τόση συνέπεια εκείνος εξέπεμπε εντός των γηπέδων και εξακολουθεί να ακτινοβολεί δύο χρόνια μετά την αποχώρησή του από την επαγγελματική αγωνιστική δράση; Σημειώνεται ότι το 2022 ο Φέντερερ κατέγραψε έσοδα από συνεργασίες ύψους 90 εκατομμυρίων δολαρίων, τη στιγμή που οι σούπερ σταρ αντίπαλοι του Ναδάλ και Τζόκοβιτς μετά βίας έκαναν ετήσιο κομπόδεμα 30 εκατομμυρίων.
Ανάμεσα στις εταιρίες που έχουν επενδύσει κατά καιρούς τα χρήματά τους στον Φέντερερ είναι η τράπεζα Credit Suisse, ο κολοσσός του Μπερνάρ Αρνό LVMH -μόλις πριν από λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε η φωτογράφισή του με τον Ναδάλ στις κορυφές των Δολομιτών διά χειρός Ανι Λίμποβιτς-, η Mercedes Benz, η ωρολογοποιία Rolex, η γερμανική εταιρία πολυτελών αποσκευών Rimowa και η Barilla- ναι, ο Ελβετός μαέστρο ορκίζεται στους υδατάνθρακες και λατρεύει όσο τίποτα την απλότητα μιας al dente pasta pomodoro.
Φυσικά, ως καμάρι της Ελβετίας και όσων (κλισέ) έχει κανείς στον νου του για τη χώρα, ο Φέντερερ, που λατρεύει την ορειβασία αλλά και το ποδόσφαιρο, προσφέρει τις υπηρεσίες του ως πρέσβης και στον Ελβετικό Οργανισμό Τουρισμού, έχοντας μάλιστα πρωταγωνιστήσει και σε διαφημιστικό σποτ με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Αλλά αυτό το τελευταίο το κάνει αφιλοκερδώς.
Διαβάστε ακόμη
- Οι επιπτώσεις για Motor Oil και HELLENiQ ENERGY από την έκτακτη φορολόγηση
- Ρεύμα: Μεγάλα «φέσια» στους λογαριασμούς φοβούνται οι εταιρίες μετά τις αυξήσεις
- Fiat 600: Η επιστροφή των Ιταλών είναι εμφατική
- Αποκλειστικό: Ο Αλμέιδα το «έχει πάρει πάνω του» για μεταγραφή βόμβα στην ΑΕΚ με διεθνή Αργεντίνο