Το Respublika του Λούκας Τβαρκόβσκι δεν είναι παράσταση, είναι κατάσταση. Τρεις μέρες πριν από την πρεμιέρα στη Μαλακάσα ο σκηνοθέτης της διπλής sold-out επιτυχίας του «Rohtko», έρχεται, με ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, να στήσει, για πρώτη φορά σε εξωτερικό χώρο, μια κοινότητα που όμοιά της δεν έχουμε ξαναζήσει. Γιατί στο Respublika το κοινό θα πάρει μέρος σε μια συνθήκη που αλλάζει όσα θεωρούσαμε ότι είναι θέατρο.
Μπορεί να ξεκίνησε ως πείραμα στα δάση της Λιθουανίας, αλλά ποτέ δεν έχει παρουσιαστεί ως σκηνικό γεγονός σε ανοιχτό χώρο. Μπορεί να διαρκεί 6 ώρες συνολικά, αλλά τα 45 πρώτα λεπτά ξεναγείσαι στους χώρους, δυόμισι ώρες ζεις τη δράση, ενώ μιάμιση ώρα χορεύεις όσο και όπως θες. Μπορεί να είσαι θεατής, αλλά δεν χρειάζεται να μείνεις στη θέση σου. Μπορεί να μας μιλάει για μια ουτοπική κοινωνία, αλλά εσύ έχεις κάλλιστα την ευκαιρία να γίνεις μέρος της. Μπορείς να επιλέξεις να συνυπάρξεις με τους ηθοποιούς, μπαίνοντας μαζί τους στη σάουνα και δειπνώντας στην κοινόχρηστη κουζίνα ή να παρακολουθείς τα πάντα από μια αναπαυτική θέση. Μπορείς να περιπλανιέσαι ανάμεσα στα δωμάτια ή να κάνεις το διάλειμμά σου στο μπαρ. Μπορείς να παρατηρείς το πώς στήνονται και ξεστήνονται τα σκηνικά δίπλα σου ή να χορεύεις μέχρι τελικής πτώσης στο κλαμπ του Respublika.
Το σίγουρο είναι πως θα πάρεις μέρος σε μια διαφορετική παράσταση, που υπόσχεται μια υπέρτατη εμπειρία, μια γιορτή εικόνων, αφήγησης, μουσικής, χορού, που δεν συμβαίνει κάθε μέρα. Μια θεατρική στιγμή τέτοιας έντασης που απελευθερώνει τις αισθήσεις, μια στιγμή θεάτρου που καθιστά την τέχνη προϋπόθεση για τη ζωή. Μπορούν η μουσική και ο χορός να ενδυναμώσουν ένα φοβισμένο και ανήσυχο ανθρώπινο ον με τον τρόπο που το καταφέρνουν οι ιεροτελεστίες; Να κάνουν τους ανθρώπους λιγότερο αβοήθητους; Πιο υπεύθυνους; Ευαίσθητους; Μπορεί η ιδέα της ισοπολιτείας –και όσα αυτή εμπεριέχει– να υπερβεί τις πολιτικές δομές και να αποκτήσει νέο υπαρξιακό νόημα; Και ενώ ο Τβαρκόβσκι μας κατακλύζει με τέτοια ερωτήματα για τη ζωή, την κοινωνία, το άτομο και το σύνολο, με αυθάδεια σημειώνει ότι, εντέλει, «η χαρά μετράει».
Το σκηνικό είναι μια προσομοίωση της κοινότητας που δημιούργησε η ομάδα του Respublika στο πείραμα συμβίωσής της, το οποίο είχε διάρκεια σχεδόν ενός χρόνου, το 2020. Ηθοποιοί διαφορετικών φύλων, εθνικοτήτων και ηλικιών αποφασίζουν τότε, εν μέσω της πανδημίας, να ζήσουν για ένα διάστημα στη φύση, κόντρα στις έννοιες της κανονικότητας και της παραγωγικότητας, αποκομμένοι από την κοινωνία και τον βασικό κανόνα επιβίωσης σε αυτήν: την εργασία και το βασικό εισόδημα. Διερευνούν εναλλακτικές προοπτικές εργασίας που δεν εμπίπτουν στην καθιερωμένη αντίληψη της απασχόλησης των 40 ωρών την εβδομάδα, αλλά σύντομα συνειδητοποιούν πως εκείνα που πάντα τους ενώνουν είναι η rave μουσική και ο χορός. Ορκίζονται ο ένας στον άλλον: «Σου δίνω την αγάπη μου/ σου δίνω όρκους πίστης/ σου δίνω τη χαρά μου/ σου δίνω την ελευθερία μου και την ελπίδα μου. Ας χορέψουμε!»
Η παράσταση χρειάζεται πάνω από τρεις εβδομάδες στήσιμο, έχει 40 άτομα συνεργείο, 14 ερμηνευτές, 150 τετραγωνικά μέτρα led οθόνες, έξι διαφορετικούς σκηνικούς χώρους. Με την παρουσία του κοινού ξεκινά ένα νέο πείραμα, στο οποίο οι θεατές είναι απολύτως ελεύθεροι να περιπλανηθούν στις εγκαταστάσεις του έργου. Μπροστά στα μάτια τους ξετυλίγεται η ιστορία. Κάποιες στιγμές ως ζωντανή δράση στα διάφορα δωμάτια-σκηνικά και άλλοτε ως κινηματογραφημένα πλάνα από τα δάση της Λιθουανίας, που προβάλλονται στις οθόνες του σκηνικού, αλλά και ως ζωντανό φιλμ που κινηματογραφείται επιτόπου.
Καθώς οι ώρες κυλούν, χώρος και χρόνος σταδιακά χάνουν τις διαστάσεις τους, ολόκληρο το σκηνικό αποσυναρμολογείται και μεταμορφώνεται σε ένα τεράστιο dancefloor, ηθοποιοί και κοινό γίνονται μια αγκαλιά, οι αναφορές στον Διογένη και το πιθάρι του, τον Ντεκάρτ, τη Γαλλική Επανάσταση και την κοινότητα των Άμις διασταυρώνονται με μαρτυρίες από το μέλλον, μετουσιώνοντας το ιδιότυπο παραστασιακό εγχείρημα σε μια συλλογική, συμπυκνωμένη σε λίγες ώρες εμπειρία στοχασμού, μετά χορού, μια περιστασιακή αυτόνομη ζώνη, για το νόημα της ύπαρξης και, μαζί, της συνύπαρξης. Αλλιώς, του δημόσιο βίου και της δημοκρατίας, νομιμοποιώντας έτσι τον λόγο που το όλο πρότζεκτ τιτλοφορείται RESPUBLIKA.
Στα σαράντα ένα του χρόνια, ο Τβαρκόβσκι –επί δεκαετίας συνεργάτης του Krystian Lupa και πλέον ο πιο ανερχόμενος Ευρωπαίος σκηνοθέτης διεθνώς– διευρύνει τα όρια της τεχνολογίας και των νέων μέσων στην παραστασιακή συνθήκη, έλκοντας το ύφος των σκηνοθεσιών του από το είδος του mockumentary. Δημιουργεί, δηλαδή, έργα τέχνης που, ενώ δεν συνέβησαν ποτέ, ο ίδιος τα προσεγγίζει σαν πραγματικά συμβάντα.
Ένα τέτοιο mockumentary είναι και το Respublika: οικοδομεί σε παρόντα χρόνο ένα ουτοπικό μέλλον του θεάτρου και της κοινωνίας. Γιατί ίσως κάποτε να είμαστε όλοι ελεύθεροι, ίσοι και να χορεύουμε έως το ξημέρωμα. Κι αν όχι για πάντα, έστω για έξι μόνο ώρες.
Ένα χειραφετημένο πείραμα για χειραφετημένους θεατές. Αυτόν τον Ιούνιο, και για τρεις ημέρες μόνο, το πείραμα του Λούκας Τβαρκόβσκι μεταφέρεται από τα δάση της Λιθουανίας στη Μαλακάσα. Η παράσταση, που έχει ήδη διαπρέψει στις ευρωπαϊκές σκηνές, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε εξωτερικό χώρο, εκεί από όπου όλα ξεκίνησαν, στη φύση. Ετοιμαστείτε για την πιο εμβυθιστική εμπειρία της ζωής σας. Κάθε θεατής και μια διαφορετική εμπειρία.
Το Σάββατο 15 Ιουνίου, μετά το τέλος της παράστασης, στις 02:00 πριν το ξημέρωμα της Κυριακής 16 Ιουνίου, θα ακολουθήσει ένα εκρηκτικό dj-set, για το οποίο υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα εισιτήρια, με τον σούπερ σταρ της techno μουσικής Richie Hawtin και την Παλαιστίνια dj-φαινόμενο Sama’ Abdulhadi, σε συνεργασία με την Blend Music Productions. Ένα απελευθερωτικό dance party, όπου άνθρωποι, όνειρα και ιστορίες συνύπαρξης μπλέκονται σε μια δημιουργική χορογραφία απόλυτης ελευθερίας.
Διαβάστε ακόμη
- Καιρός σήμερα: Ασφυκτικό «κοκτέιλ» ζέστης και σκόνης – Πού θα δούμε 43άρια
- Χάλι Μπέρι: Βίντεο με τη στυλίστρια της που προσπαθεί να τη βοηθήσει να ξεντυθεί
- Coldplay: Viral βίντεο στο TikTok δείχνει πώς φαινόταν η συναυλία τους μέσα από αεροπλάνο
- Μαριάννα Κιμούλη: Ποια είναι η ταλαντούχα «Ψυχοκόρη», πώς είναι η σχέση με τον πατέρα της