Μια νέα ψηφιακή εποχή στην οδική ασφάλεια εγκαινιάζει ο νόμος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας», με στόχο να μπει τέλος στο χαώδες, αποσπασματικό και συχνά αναποτελεσματικό σύστημα καταγραφής και βεβαίωσης τροχαίων παραβάσεων.

Ο κεντρικός στόχος είναι σαφής: λιγότερες παραβάσεις, ασφαλέστεροι δρόμοι, περισσότερες ζωές που θα σωθούν. Το νέο πλαίσιο ενοποιεί σε ένα Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (Ε.Η.Σ.) την καταγραφή, τη βεβαίωση και την είσπραξη παραβάσεων, με πλήρως ψηφιακές, διαφανείς διαδικασίες και άμεση ενημέρωση των πολιτών.

Πιλοτικές κάμερες σε 8 σημεία της Αττικής μέχρι το τέλος του έτους

Μέχρι τα τέλη του έτους ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του νέου μοντέλου, με εγκατάσταση καμερών σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας στην Αττική. Στο πρώτο κύμα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

  • Δήμος Αθηναίων – Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας
  • Δήμος Αγίας Παρασκευής – Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου
  • Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου – Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ
  • Δήμος Καλλιθέας – Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
  • Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης – Λ. Ποσειδώνος & Ερμού
  • Δήμος Αλίμου – Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου
  • Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης – Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου
  • Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού – Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως

Οι κάμερες θα «κουμπώσουν» σε νέο πληροφοριακό σύστημα, που θα λειτουργεί έως το Πάσχα, και θα καταγράφουν σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ: παραβίαση ερυθρού, υπέρβαση ταχύτητας, μη χρήση ζώνης, χρήση κινητού, κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης κ.ά.

Η ένταση των ελέγχων στοχεύει στην πρόληψη τροχαίων και στην καλλιέργεια πραγματικής κουλτούρας οδικής ασφάλειας.

Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (Ε.Η.Σ.): Όλες οι παραβάσεις σε μία ψηφιακή πλατφόρμα

Η καρδιά της μεταρρύθμισης είναι το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Το Ε.Η.Σ. θα:

  • διασυνδέει φορητές συσκευές ελέγχου, σταθερές κάμερες, κάμερες σε λεωφορεία και υφιστάμενα δίκτυα,
  • συγκεντρώνει εικόνες, βίντεο, χρονικά μεταδεδομένα,
  • εξασφαλίζει κρυπτογραφημένη διαβίβαση και προστασία προσωπικών δεδομένων,
  • επιτρέπει την άμεση βεβαίωση της παράβασης και την ηλεκτρονική πληρωμή προστίμων.

Οι πολίτες θα ενημερώνονται μέσω της ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr ή με μηνύματα, θα βλέπουν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση των προστίμων τους και θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικές ενστάσεις, χωρίς χαρτιά, ουρές και χαμένο χρόνο.

Όπως τονίζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου:
«Ο νόμος για την “Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας” είναι μια μεταρρύθμιση που δεν αφορά απλώς διαδικασίες, αλλά την ίδια την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Κάθε άνθρωπος που χάνεται στην άσφαλτο, μας υπενθυμίζει ότι η αδράνεια δεν είναι επιλογή».

2.500 κάμερες, τεχνητή νοημοσύνη στις πινακίδες και άμεση ψηφιακή αφαίρεση διπλώματος

Το νέο δίκτυο θα φτάσει συνολικά τις 2.500 κάμερες:

  • 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας,
  • 500 σε λεωφορεία δημόσιων συγκοινωνιών, για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων.

Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει 388 κάμερες, οι οποίες επίσης θα ενταχθούν στο Ε.Η.Σ., μαζί με εκείνες που λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα αξιοποιείται τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων με τεχνητή νοημοσύνη, ώστε:

  • να γίνεται ταχεία αναγνώριση παραβατών,
  • να κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις,
  • να προχωρά άμεσα η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης, όπου προβλέπεται.

«Προχωρούμε σε ένα σύγχρονο, διαφανές και πλήρως ψηφιακό σύστημα καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων», υπογραμμίζει ο κ. Παπαστεργίου, εξηγώντας ότι η μεταρρύθμιση στηρίζεται σε δύο άξονες:

  1. Εγκατάσταση καμερών σε επικίνδυνα σημεία, όπου τα δεδομένα δείχνουν αυξημένη πιθανότητα ατυχημάτων.
  2. Νέο Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα, που διασφαλίζει άμεση ενημέρωση, γρήγορη βεβαίωση, απλοποιημένες ενστάσεις και ηλεκτρονική πληρωμή, «με πλήρη διαφάνεια και λογοδοσία».

Λιγότερη γραφειοκρατία, καλύτερη εισπραξιμότητα, ανοιχτά δεδομένα για πολιτικές οδικής ασφάλειας

Η εφαρμογή του νέου πλαισίου αναμένεται να έχει πολλαπλά οφέλη:

  • Μείωση γραφειοκρατίας για τους πολίτες, που θα βλέπουν και θα διευθετούν τα πρόστιμά τους ψηφιακά.
  • Αποφόρτιση της ΕΛ.ΑΣ., ώστε οι αστυνομικές δυνάμεις να επικεντρωθούν περισσότερο στην πρόληψη και στην ουσιαστική αστυνόμευση.
  • Βελτίωση της εισπραξιμότητας, η οποία σήμερα είναι κάτω από 10% τον πρώτο χρόνο, με στόχο τα έσοδα των Δήμων να παραμένουν ακέραια αλλά και να εισπράττονται πραγματικά.

Το Ε.Η.Σ. θα διαθέτει ανοιχτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα, ώστε Δήμοι, φορείς και ερευνητές να μπορούν να σχεδιάζουν στοχευμένες πολιτικές οδικής ασφάλειας. Παράλληλα, προβλέπονται:

  • εκστρατείες ενημέρωσης,
  • εκπαιδευτικές δράσεις και
  • σεμινάρια,

που θα καλλιεργούν μια νέα νοοτροπία υπευθυνότητας στον δρόμο.

Μια μεταρρύθμιση για «περισσότερες ζωές που θα σωθούν»

Η κυβέρνηση παρουσιάζει τη μεταρρύθμιση ως συνδυασμό τεχνολογίας, χρηστής διοίκησης και ανθρώπινης ευθύνης. Η επιτυχία της, όπως σημειώνεται, προϋποθέτει συμμετοχή των πολιτών, τήρηση των κανόνων και συνειδητοποίηση ότι ο στόχος είναι κοινός: να μειωθούν τα τροχαία και να σωθούν ζωές.

Όπως καταλήγει ο Δημήτρης Παπαστεργίου:
«Ο στόχος μας παραμένει απλός και βαθιά ανθρώπινος: λιγότερες παραβάσεις, ασφαλέστεροι δρόμοι και, πάνω απ’ όλα, περισσότερες ζωές που θα σωθούν».

Διαβάστε ακόμη