Με την ψηφιακή κάρτα εργασίας να κάνει πρεμιέρα στις τράπεζες την 1η Ιουλίου, αλλά και το νέο υβριδικό μοντέλο εργασίας που ξεκίνησαν να εφαρμόζουν οι συστημικές τράπεζες, τον συνδυασμό δηλαδή φυσικής παρουσίας και τηλεργασίας, οι 30.000 τραπεζοϋπάλληλοι περνούν σε νέα εποχή, όπου ο πρώτος λόγος ανήκει στο digital.

Όπως είναι γνωστό, προ ημερών η Eurobank ανακοίνωσε την καθιέρωση του υβριδικού τρόπου εργασίας με την ψηφιακή κάρτα εργασίας στο πλαίσιο της νέας πολιτικής τηλεργασίας που υιοθετεί από τις 24 Ιουνίου 2022.

Και γίνεται η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα που εφαρμόζει, σε σταθερή βάση, τον συνδυασμό εργασίας από το γραφείο και από το σπίτι (work@home | work on premises) για το προσωπικό της, ανταποκρινόμενη σε μια σύγχρονη εργασιακή και κοινωνική πραγματικότητα με την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Στόχος είναι η διασφάλιση της ισορροπίας στη ζωή των εργαζομένων και η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Οργανισμού, περιορίζοντας, μεταξύ άλλων, τις μετακινήσεις και την κατανάλωση ενέργειας.

Η συμμετοχή στο νέο μοντέλο είναι οικειοθελής και προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα τηλεργασίας για δύο ή κατ’ εξαίρεση τρεις εργάσιμες ημέρες την εβδομάδα, και παράλληλα η τράπεζα καλύπτει το κόστος που προκαλείται στον εργαζόμενο από την τηλεργασία (work@home), με σεβασμό στις διατάξεις για την προστασία προσωπικών δεδομένων και στην ισχύουσα συλλογική σύμβαση της ΟΤΟΕ.

Εξάλλου, στα δύο χρόνια της πανδημίας οι τράπεζες κέρδισαν το στοίχημα, καθώς σχεδόν το 60% του προσωπικού τους βγήκε σε τηλεργασία.

Σήμερα η εργασία από απόσταση προβλέπεται και από τη συλλογική σύμβαση της ΟΤΟΕ, με δικλίδες ασφαλείας για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Ανάλογο μοντέλο εργασίας –συνδυασμό δηλαδή φυσικής παρουσίας και εργασίας από απόσταση– αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα και η Alpha Bank, ενώ με καθυστέρηση θα υιοθετηθεί ανάλογη πολιτική από τις τράπεζες Εθνική και Πειραιώς, καθώς συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις με τα σωματεία των εργαζομένων τους.

Στο νέο μοντέλο οι τράπεζες αναλαμβάνουν την πλήρη κάλυψη τους κόστους σχετικά με την τηλεργασία, αναλαμβάνουν δηλαδή να προμηθεύσουν τον εργαζόμενο με τον απαραίτητο εξοπλισμό όπως και το κόστος συντήρησης ή αντικατάστασής του, το κόστος της τηλεπικοινωνίας.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη της ΟΤΟΕ για την διασφάλιση της ψηφιακής αποσύνδεσης των εργαζομένων από το σύστημα, προκειμένου να υπάρχει τήρηση του ωραρίου, τήρηση αδειών κ.λ.π.

Τα στοιχεία των τραπεζών δείχνουν ότι σήμερα οι 3 στους 10 τραπεζοϋπαλλήλους εργάζονται κάποιες ημέρες την εβδομάδα από το σπίτι τους. Είναι κυρίως εργαζόμενοι που απασχολούνται στις διοικητικές υπηρεσίες και που δεν απαιτείται να έχουν διά ζώσης συναντήσεις με την πελατεία.

Σε σύντομο χρόνο, και αφού το νέο μοντέλο υιοθετηθεί από όλες τις τράπεζες –και με δεδομένες τις νέες εθελούσιες–, εκτιμάται ότι το ποσοστό των εργαζομένων που θα επιλέξουν σε μόνιμη βάση το νέο μοντέλο θα διαμορφωθεί πάνω από το 30%.

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα ο αριθμός των εργαζομένων στις τράπεζες είναι περίπου 30.000 και στο τέλος του 2024 θα έχει περιοριστεί στα 24.000 με 25.000 άτομα.

Την ίδια ώρα οι τράπεζες συνεχίζουν την υλοποίηση του προγράμματος αναμόρφωσης του δικτύου τους, που προβλέπει μείωση του αριθμού καταστημάτων κατά 120 μέσα στο έτος.

Συγκεκριμένα, η Τράπεζα Πειραιώς σχεδιάζει να κλείσει 52 καταστήματα, η Eurobank 25, η Εθνική Τράπεζα θα προχωρήσει στο κλείσιμο 25 καταστημάτων και άλλα 15 καταστήματα η Alpha Bank.

Βέβαια, Εθνική και Πειραιώς έχουν κατεβάσει «ταχύτητα» στα λουκέτα του δικτύου, ύστερα και από παραίνεση της κυβέρνησης. Το Μέγαρο Μαξίμου ζήτησε να αναβάλουν το κλείσιμο καταστημάτων, καθώς ενόψει εκλογών οι βουλευτές περιοχών που κλείνουν τραπεζικά καταστήματα στην κυριολεξία δεν μπορούν να εμφανιστούν στους ψηφοφόρους τους…

Ψηφιακή κάρτα εργασίας – Τα σωματεία των εργαζομένων παρακολουθούν τις εξελίξεις

Το βέβαιο είναι ότι όλα αλλάζουν στον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών.

Σε αυτό έχει παίξει καθοριστικό ρόλο ο ψηφιακός μετασχηματισμός που οδηγεί σε πλήρη αναδιάταξη το δίκτυο, όπως και η στροφή των πελατών σε ψηφιακές υπηρεσίες και προϊόντα, καθώς πάνω από το 90% των συναλλαγών που πραγματοποιούνταν τα προηγούμενα χρόνια στα τραπεζικά γκισέ γίνονται πλέον μέσω των εναλλακτικών δικτύων.

Παράλληλα, οι τράπεζες προχωρούν στην ψηφιοποίηση επιπλέον διαδικασιών και δημιουργούν ειδικές υποδομές μέσα στα καταστήματα, ώστε οι περισσότερες συναλλαγές να πραγματοποιούνται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, δίχως να εμπλέκονται εργαζόμενοι.

Από την πλευρά τους τα σωματεία των εργαζομένων στις τράπεζες παρακολουθούν τις εξελίξεις και επισημαίνουν πως:
– οι πρόσφατες «αλματώδεις αυξήσεις» των ψηφιακών συναλλαγών πηγάζουν από ιδιαίτερα χαμηλά μεγέθη εκκίνησης.

Οι συναλλακτικές συμπεριφορές της πελατείας ανατράπηκαν βίαια κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι πελάτες υποχρεώθηκαν στη χρήση ψηφιακών συναλλαγών προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές: αυτές οι συναλλακτικές συμπεριφορές που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας είναι δεδομένο ότι θα διαφοροποιηθούν σε συνθήκες «κανονικότητας», που έχει ήδη ξεκινήσει.

Και επικαλούνται στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα:

  • Το 2021 το ποσοστό του συνολικού πληθυσμού που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο είναι μακράν το υψηλότερο και ανέρχεται στο 20%, με το ποσοστό στην Ευρωζώνη να ανέρχεται μόνο στο 7%.
  • Ειδικότερα για την ηλικιακή κατηγορία 55-64 ετών το ποσοστό στη χώρα μας ανέρχεται στο 31,95%, με τον μέσο όρο στις χώρες της Ευρωζώνης να ανέρχεται μόνο στο 10%, ενώ για την κατηγορία 65-74 ετών το ποσοστό εκτοξεύεται στο 62,5% στη χώρα μας, έναντι 25% στην Ευρωζώνη.