Τις εγκρίσεις προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα που αφορούν, μεταξύ άλλων, και τις εγκαταστάσεις των δικαστικών υπηρεσιών στη συμπρωτεύουσα εξασφάλισε μέσα στο καλοκαίρι ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Στο πλαίσιο αυτό, προ ημερών, άναψε κι επίσημα το «πράσινο φως» για την αρχιτεκτονική μελέτη που αφορά την επανάχρηση -ως κτίρια γραφείων και χώρων συνάθροισης κοινού για στέγαση Δικαστικών Υπηρεσιών- των κτιρίων 14 και 15 στον λιμένα Θεσσαλονίκης, στο ευρύτερο περιβάλλον «νεότερων ακίνητων μνημείων», εντός του «ιστορικού τόπου» του δήμου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του ήδη εγκεκριμένου αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (masterplan) του λιμανιού.

Τα εν λόγω κτίρια έχουν μισθωθεί στο υπουργείο Δικαιοσύνης και θα αναμορφωθούν πλήρως.

Οι εν λόγω εγκρίσεις χρειάζονται δεδομένου ότι τα κτιρια 14 και 15 χωροθετούνται στο περιβάλλον του κτηρίου του παλιού Τελωνείου (νυν επιβατικός σταθμός), το οποίο έχει χαρακτηριστεί, μεμονωμένα, από το ΥΠΠΟ ως «οίκημα χρήζον ειδικής κρατικής προστασίας» καθώς και του συγκροτήματος των στάβλων, τα τέσσερα κτίρια καθώς και τα κελύφη δύο κτηρίων του οποίου, έχουν χαρακτηριστεί από το ΥΠΠΟ, ως «ιστορικά διατηρητέα μνημεία».

Επίσης, τα κτίρια βρίσκονται εντός του τμήματος της πόλης Θεσσαλονίκης που έχει χαρακτηριστεί και οριοθετηθεί από το ΥΠΠΟ, ως «ιστορικός τόπος».

Μετά από τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, κατά τη συνεδρίασή του στο τέλος Αυγούστου, οι αρμόδιες διευθύνσεις του ΥΠΠΟ άναψαν το πράσινο φώς κρίνοντας ότι «δεν προκαλείται βλάβη με άμεσο ή έμμεσο τρόπο στην μορφή των νεότερων ακίνητων μνημείων που βρίσκονται στο ευρύτερο περιβάλλον τους και στην φυσιογνωμία του ιστορικού τόπου της Θεσσαλονίκης».

Για το έργο τίθενται επιμέρους όροι, όπως π.χ. στο κτίριο 15 «να διατηρηθεί η εναπομείνασα τοιχοποιία από οπτοπλινθοδομή που εφάπτεται στην βορειοδυτική όψη του χωρίς επικαλύψεις», «να μην αντικατασταθούν τα ξύλινα κουφώματα από αλουμινίου, να δημιουργηθεί φύτευση παράλληλα με την περίφραξη. Επίσης ζητείται, να υποβληθούν για λόγους πληρότητας του φακέλου:

α) σχέδια λεπτομερειών σε κατάλληλη κλίμακα για το σύνολο των κατασκευών που προτείνονται στον περιβάλλοντα χώρο των κτιρίων, στέγαστρα, οριοθέτηση υπαίθριων χώρων, υποσταθμού, κ.λπ.

β) Να υποβληθεί συμπληρωμένη τεχνική έκθεση ως προς το σύνολο των παραπάνω επεμβάσεων σε αντίστοιχα με τα σχέδια της αρχιτεκτονικής και στατικής μελέτης.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο στόχος της ολοκλήρωσης των έργων είναι από το φθινόπωρο του 2026 και μετά.

Το συγκεκριμένο κομμάτι αφορά τμήμα του έργου που θα στεγάσει τις δικαστικές υπηρεσίες, ενώ ένα ακόμη κομμάτι θα στεγαστεί στο ιστορικό κτίριο της ΠΑΕΓΑΕ, το οποίο μάλιστα προ ημέρων ο μεγαλομέτοχος της ΟΛΘ Α.Ε. Ιβάν Σαββίδης στο πλαίσιο των εργασιών αποκατάστασης του.
Η Dimera Land & Properties προχωρά στην αποκατάσταση του κτιρίου, που αποτελεί το μεγαλύτερο ακίνητο στο χερσαίο τμήμα του λιμένα, με έκταση 13.872 τ.μ. και θα στεγάσει τα νέα γραφεία της Deloitte, το Εφετείο Θεσσαλονίκης και δικαστικές υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Το κτίριο, μάλιστα θα διαθέτει περιβαλλοντική πιστοποίηση LEED Gold) και η ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης αναμένεται σύντομα, σηματοδοτώντας μια σημαντική εξέλιξη για τις επενδύσεις real estate στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση υπο-παραχώρησης χρήσης χώρων εντός του Λιμένα Θεσσαλονίκης για τη στέγαση των δικαστικών υπηρεσιών υπεγράφη το Φεβρουάριο από την ΟΛΘ Α.Ε., σε συνεργασία με τη Dimera Land & Property Investments Ltd και το Ελληνικό Δημόσιο διά του υπουργείου Δικαιοσύνης. Η σύμβαση αφορά τη μακροχρόνια παραχώρηση χώρων συνολικής επιφάνειας περίπου 9.000 τ.μ., που βρίσκονται ακριβώς απέναντι από το Δικαστικό Μέγαρο.

Εγκρίσεις και για το κτίριο 9

Σημειωτέον ότι επίσης μέσα στο καλοκαίρι, ο ΟΛΘ εξασφάλισε επίσης από τις από τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού υφιστάμενου κτιρίου αποθήκης 9 και μελέτης κατασκευής νέου κτηρίου με αλλαγή χρήσης, από αποθήκη σε αθλητικές εγκαταστάσεις.

Το ακίνητο βρίσκεται στο άμεσο περιβάλλον της χαρακτηρισμένης από το Υπουργείο Πολιτισμού ως προς το κέλυφος αποθήκης 10 ως «μνημείο» και στο ευρύτερο περιβάλλον του χαρακτηρισμένου από το Υπουργείο Πολιτισμού παλιού Τελωνείου ως «οίκημα χρήζον ειδικής κρατικής προστασίας, εντός του «ιστορικού τόπου» του Δήμου Θεσσαλονίκης».

Στους όρους που τίθενται, μεταξύ άλλων είναι να διερευνηθεί η διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου με τη διατήρηση των σιδηροτροχιών, ενώ η νέα πρόταση θα πρέπει να κατατεθεί εκ νέου στις αρμόδιες Διευθύνσεις.

Η αποθήκη 10, που βρίσκεται πίσω από το παλιό τελωνείο και κατασκευάστηκε μεταξύ του 1909 και του 1914 προστατεύεται ως μνημείο γιατί «αποτελεί αξιόλογο δείγμα βιομηχανικού κτηρίου των αρχών του 20ου αιώνα, της περιόδου της ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης» ενώ «αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα ενός αρχιτεκτονικού συνόλου κτιρίων, ιδιαίτερα σημαντικού για τη διατήρηση της αρχικής φάσης κατασκευής του σύγχρονου λιμανιού της Θεσσαλονίκης και επομένως αποτελεί τεκμήριο της εξέλιξης της περιοχής από αρχιτεκτονική, ιστορική και οικονομική άποψη».