Η ελληνική ακτοπλοΐα εισέρχεται σε νέα εποχή, με την κυβέρνηση να δρομολογεί επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ για τον πράσινο εκσυγχρονισμό του στόλου. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών CO₂, η αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων και η στήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας.

Από το συνολικό ποσό, 300 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού, που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών και θα ανανεώνεται κάθε χρόνο.

Οι δράσεις αφορούν:

  • νέες ναυπηγήσεις,
  • ενεργειακές αναβαθμίσεις υφιστάμενων πλοίων,
  • μεγάλες μετασκευές.

Ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Επειδή τα έσοδα του Ταμείου θα συγκεντρώνονται έως το 2032, προβλέπεται ενδιάμεση χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία θα καλύψει τη δημόσια συνεισφορά και θα παρέχει χαμηλότοκα δάνεια έως 700 εκατ. ευρώ.

Ο συνδυασμός επιχορηγήσεων και δανεισμού εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει ευρωπαϊκά και ιδιωτικά κεφάλαια, δημιουργώντας ώθηση για τον κλάδο.

Οι προκλήσεις για τις μικρές εταιρείες

Παρά το μεγάλο σχέδιο, η πρόσβαση στη χρηματοδότηση παραμένει το βασικό πρόβλημα για τις μικρές ακτοπλοϊκές, ιδίως τις μονοβάπορες. Χωρίς ισχυρές εγγυήσεις ή συμβάσεις άγονων γραμμών, δυσκολεύονται να απευθυνθούν σε τράπεζες.

Στελέχη της αγοράς προτείνουν τη δημιουργία ειδικού Ταμείου Στήριξης, βασισμένου στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Εκσυγχρονισμού, ώστε να δοθούν ίσες ευκαιρίες ανανέωσης στόλου.

Ακτοπλοΐα: Νέα εποχή στις άγονες γραμμές

Ιδιαίτερη σημασία έχει ο πρόσφατος διαγωνισμός του Υπουργείου Ναυτιλίας για τις άγονες γραμμές, με συνολική χρηματοδότηση 668 εκατ. ευρώ και διάρκεια τεσσάρων ετών.

Για τους νησιώτες, οι νέες συμβάσεις σημαίνουν:

  • σταθερά και αξιόπιστα δρομολόγια,
  • δωρεάν μετακινήσεις δύο φορές τον μήνα για νεφροπαθείς, καρκινοπαθείς και ΑμεΑ (με συνοδό και όχημα),
  • έκπτωση 50% για τρίτεκνες οικογένειες και συνταξιούχους του ΝΑΤ,
  • δωρεάν εισιτήρια για αθλητές ερασιτεχνικών σωματείων,
  • δωρεάν μετακινήσεις για στελέχη του Λιμενικού Σώματος.

Η καινοτόμος γραμμή Κερατσίνι – Σίγρι – Αλεξανδρούπολη

Ξεχωρίζει η νέα γραμμή ro-ro Κερατσίνι – Μεστά – Σίγρι – Αλεξανδρούπολη, τριετούς διάρκειας. Στο πλαίσιο αυτό θα μεταφέρονται δωρεάν 70 νταλίκες εβδομαδιαίως προς τον Έβρο, συμβάλλοντας στην ανασυγκρότηση της περιοχής μετά την πυρκαγιά του 2023 και στη μείωση του κόστους για κοινωνία και επιχειρήσεις.

Σταθερότητα και ανάπτυξη

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας, ετησίως 57 πλοία επιδοτούνται για την εξυπηρέτηση 73 γραμμών (22 που συνδέουν νησιά με την ηπειρωτική χώρα και 51 ενδονησιωτικές). Με τις νέες συμβάσεις, οι εταιρείες αποκτούν οικονομική ασφάλεια και δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζική χρηματοδότηση για επενδύσεις.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας τόνισε ότι «η νησιωτικότητα δεν αποτελεί μειονέκτημα, αλλά συγκριτικό πλεονέκτημα», υπογραμμίζοντας τη δέσμευση της κυβέρνησης να στηρίζει έμπρακτα τους κατοίκους και τις ανάγκες τους.

Η ελληνική ακτοπλοΐα περνά σε φάση πράσινου εκσυγχρονισμού και κοινωνικής μέριμνας. Με επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ, με νέες τετραετείς συμβάσεις και με στοχευμένες κοινωνικές παροχές, η κυβέρνηση δημιουργεί ένα σταθερό πλαίσιο ανάπτυξης που ενισχύει τόσο την οικονομία όσο και την καθημερινότητα των νησιωτών.

Διαβάστε ακόμη: