Την ώρα που οι ΗΠΑ, η Ιταλία κι άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν κατασχέσει περισσότερα από 12 ρωσικά γιοτ, αξίας άνω των 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, δεκάδες άλλα σκάφη είναι διασκορπισμένα στους πέντε ωκεανούς, ψάχνοντας για ασφαλές καταφύγιο.
Όλα ανήκουν σε Ρώσους ολιγάρχες που ανήκουν στο στενό περιβάλλον του Βλαντιμίρ Πούτιν που αντιμετωπίζουν εξονυχιστικό έλεγχο λόγω των δυτικών κυρώσεων.
Κάποια έχουν γράψει, σύμφωνα με το Bloomberg, περισσότερα από 5.000 ναυτικά μίλια από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, στα τέλη Φεβρουαρίου, ενώ κάποια άλλα έχουν αγκυροβολήσει στην Τουρκία.
Το Titan, αξίας 100 εκατ. δολαρίων, που ανήκει στον δισεκατομμυριούχο του Χάλυβα, Αλεξάντερ Αμπράμοφ, διέσχισε τη Διώρυγα του Σουέζ, στις αρχές Μαΐου, για να φτάσει εκεί.
Το Eclipse του Ρόμαν Αμπράμοβιτς βρίσκεται επίσης στα τουρκικά ύδατα, ενώ το My Solaris, ένα άλλο σούπερ γιοτ που συνδέεται με τον πρώην, πλέον, ιδιοκτήτη της Τσέλσι, είναι αγκυροβολημένο στη νοτιοδυτική ακτή της χώρας.
Το Clio, το οποίο φέρεται να ανήκει στον δισεκατομμυριούχο αλουμινίου, Όλεγκ Ντεριπάσκα, σταμάτησε να μεταδίδει τη θέση του μόλις έφτασε στα στενά του Βοσπόρου, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, τον Απρίλιο.
Μαζί με τις οικονομικές και οικονομικές κυρώσεις, η κατάσχεση σούπερ γιοτ, βιλών κι άλλων περιουσιακών στοιχείων Ρώσων μεγιστάνων κοντά στον Πούτιν αποτελεί στόχο και των ΗΠΑ.
Στα Φίτζι, οι ΗΠΑ έλαβαν εντολή κατάσχεσης στις αρχές Μαΐου του αξίας 325 εκατομμυρίων δολαρίων γιοτ, Amadea, το οποίο λέγεται ότι ανήκει στον υπό κυρώσεις Ρώσο δισεκατομμυριούχο Σουλεϊμάν Κερίμοφ, αλλά οι αρχές δεν έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να το απομακρύνουν από τη νησιωτική χώρα του Νότιου Ειρηνικού.
«Αυτά τα γιοτ αποτελούν πηγή υπερηφάνειας και κύρους για τους ιδιοκτήτες τους», δήλωσε ο Μπένζαμιν Μάλτμπι, συνεργάτης της Keystone Law με έδρα το Λονδίνο, η οποία ειδικεύεται στον νόμο κατάσχεσης για τα σούπερ γιοτ. «Δεν υπάρχει απολύτως καμία περίπτωση να τα δώσουν ή να φύγουν πρόθυμα», συμπλήρωσε.
Επανεμφανίστηκε στα ραντάρ μετά από 2 εβδομάδες το γιοτ του Μίκελσον
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σούπερ γιοτ, Pacific, το οποίο ανήκει στον Ρώσο δισεκατομμυριούχο, Λεονίντ Μίκελσον, το οποίο επανεμφανίστηκε στα ραντάρ μετά από δυο ολόκληρες εβδομάδες. Ο διευθύνων σύμβουλος, πρόεδρος και κύριος μέτοχος της ρωσικής εταιρείας αερίου, Novatek, δεν θέλει σε καμία περίπτωση να δει το γιοτ του καθηλωμένο και έτσι έδωσε κι αυτός εντολή να αγκυροβολήσει σε κάποιο ασφαλές λιμάνι που δεν θα υπάρχει κίνδυνος κατάσχεσης.
Το Pacific του Μίκελσον, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με κυρώσεις που του έχουν επιβάλει Ηνωμένο Βασίλειο και Καναδάς ήδη, από τις αρχές Απριλίου, αν και ο ίδιος δεν αντιμετωπίζει κυρώσεις από τις ΗΠΑ, επανεμφανίστηκε στα ραντάρ, μετά από δυο εβδομάδες «μαύρου», με πορεία προς τις Μπαχάμες και τη Βαρκελώνη, τοποθεσίες που οπωσδήποτε θα το έβαζαν σε κίνδυνο.
Τελικά αποδείχθηκε – με βάση την Spire Global Inc. που καταγράφει τις πορείες των πλοίων – ότι τελικά κι αυτό κατέληξε σε λιμάνι της Τουρκίας.
Μετά από ταξίδι 7.000 μιλίων, το Pacific έδεσε χθες στο λιμάνι της Μαρμαρίδας, απέναντι από τη Ρόδο.
Το γεγονός ότι το Pacific, μήκους 280 ποδιών, έπλεε στα «σκοτεινά» για το σχεδόν μισό ταξίδι του, χωρίς το αυτόματο σύστημα αναγνώρισής του ενεργοποιημένο όπως απαιτείται από το διεθνές ναυτικό δίκαιο, δείχνει τα επικίνδυνα μέτρα που παίρνουν τα πληρώματα αυτών των πλοίων πολλών, αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, για να φτάσει σε ασφαλή λιμάνια.
Κατασκευασμένο το 2010 από τη γερμανική εταιρεία Luerssen Verwaltungs GmbH , το Pacific διαθέτει ανελκυστήρα, πισίνα και μικρότερο ταχύπλοο, ενώ έχει χώρο για 12 επισκέπτες και 28 άτομα πλήρωμα.
Το Pacific, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει δύο ελικόπτερα, είχε αγκυροβολήσει σε διάφορα λιμάνια και όρμους της Κόστα Ρίκα από τα τέλη Ιανουαρίου. Στις 5 Μαΐου, αναχώρησε από τη Marina Papagayo, κοντά στον κόλπο Culebra και κατευθύνθηκε νοτιοανατολικά, περνώντας από τη Διώρυγα του Παναμά, σύμφωνα με στοιχεία του σκάφους που αναλύθηκαν από το Bloomberg.
Το σκάφος ταξίδευε στην Καραϊβική Θάλασσα, βορειοανατολικά του Colon, όταν σταμάτησε να εκπέμπει τη θέση του στις 8 Μαΐου. Είχε δείξει ότι κατευθυνόταν προς το Nassau στις Μπαχάμες. Εμφανίστηκε ξανά 12 ημέρες αργότερα κοντά στα Κανάρια Νησιά, μεταδόθηκε ότι κατευθυνόταν προς τη Βαρκελώνη, πριν τελικά αλλάξει προορισμό στο Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο.
Για την ώρα δεν θεωρείται σίγουρο ότι ο Μίκελσον βρίσκεται στο Pacific, ενώ οι εκπρόσωποί του, στη Novatek, απέφυγαν να απαντήσουν στο αίτημα του Bloomberg για κάποιο σχόλιο.
Τα σκάφη που βρίσκονται στο «στόχαστρο»
Αλεξάντρ Αμπράμοφ
Όνομα σκάφους: Titan (αξία: 82 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 78 μέτρα
Σημαία: Βερμούδες
Ρόμαν Αμπράμοβιτς
Όνομα σκάφους: Eclipse (αξία: 438 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 162 μέτρα
Σημαία: Βερμούδες
Όνομα σκάφους: Solaris (αξία: 474 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 140 μέτρα
Σημαία: Βερμούδες
Βαγκίτ Αλεκπέροφ
Όνομα σκάφους: Galactica Super Nova (αξία: 67 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 70 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αλεξέι Μορντάσοφ
Όνομα σκάφους: Lady M (αξία: 27 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 65 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Όνομα σκάφους: Nord (αξία: μη διαθέσιμη)
Μήκος: 141 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Όλεγκ Ντεριπάσκα
Όνομα σκάφους: Clio (αξία: 58 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 72 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αλεξάντρ Φρολόφ
Όνομα σκάφους: Dream (αξία: 3 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 33 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Σεργκέι Γκαλίτσκι
Όνομα σκάφους: Quantum Blue (αξία: 213 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 104 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αντρέι Γκουρίεφ
Όνομα σκάφους: Alfa Nero (αξία: 81 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 81 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Ίγκορ Κεσάεφ
Όνομα σκάφους: My Sky (αξία: 30 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 51 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Όνομα σκάφους: Sky (αξία: 23 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 50 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Ανατόλι Λομάκιν
Όνομα σκάφους: Sea & Us (αξία: 58 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 62 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Μάρσαλ
Ίγκορ Μακάροφ
Όνομα σκάφους: Areti I (αξία: 7 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 39 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αντρέι Μελνιτσένκο
Όνομα σκάφους: A (αξία: 204 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 119 πόδια
Σημαία: Νήσος του Μαν
Όνομα σκάφους: SY A (αξία: μη διαθέσιμη)
Μήκος: 143 μέτρα
Σημαία: Ηνωμένο Βασίλειο
Αντρέι Μολτσάνοφ
Όνομα σκάφους: Aurora (αξία: 110 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 74 πόδια
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αλεξάντρ Νέσις
Όνομα σκάφους: Romea (αξία: 110 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 82 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Βλαντίμιρ Ποτάνιν
Όνομα σκάφους: Nirvana (αξία: μη διάθεσιμη)
Μήκος: 88 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Μιχαήλ Προχόροφ
Όνομα σκάφους: Palladium (αξία: 157 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 95 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Ντμίτρι Πουμπιάνσκι
Όνομα σκάφους: Axioma (αξία: 42 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 72 μέτρα
Σημαία: Μάλτα
Βίκτορ Ρασνίκοφ
Όνομα σκάφους: Ocean Victory (αξία: 294 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 140 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αρκάντι Ρότενμπεργκ
Όνομα σκάφους: Rahil (αξία: 38 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 65 μέτρα
Σημαία: Ρωσία
Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ
Όνομα σκάφους: Anna (αξία: μη διαθέσιμη)
Μήκος: 110 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Ανατόλι Σεντίχ
Όνομα σκάφους: Hermitage (αξία: 73 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 68 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Γιουτζίν Σβίντλερ
Όνομα σκάφους: Le Grand Bleu (αξία: 109 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 108 μέτρα
Σημαία: Βερμούδες
Αντρέι Σκοτς
Όνομα σκάφους: Madame Gu (αξία: 156 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 99 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αλεξάντρ Σβετάκοφ
Όνομα σκάφους: Cloudbreak (αξία: 98 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 75 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Όλεγκ Τίνκοφ
Όνομα σκάφους: La Datcha (αξία: μη διαθέσιμη)
Μήκος: 76 μέτρα
Σημαία: Ρωσία
Όνομα σκάφους: YCM 90 (αξία: 2 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 27 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν
Αλισέρ Ουσμάνοφ
Όνομα σκάφους: Dilbar (αξία: 588 εκατ. δολάρια)
Μήκος: 156 μέτρα
Σημαία: Νήσοι Κέιμαν