Μια γρήγορη ανάγνωση των ειδήσεων σχετικά με τα στατιστικά στοιχεία αναφορικά με θέματα όπως η στάση των καταναλωτών, τα ποσοστά αποταμίευσης και τη συμπεριφορά κατά τη διάρκεια και μετά από προηγούμενες οικονομικές κρίσεις υποδηλώνουν ότι όσο περισσότερα τα πράγματα αλλάζουν, τόσο περισσότερο τείνουν να παραμένουν τελικά ακριβώς ίδια!
Οι οικονομικοί αναλυτές κάνουν λόγο γενικά μια ισχυρή επίδραση στις δαπάνες με τρόπο τέτοιο που δημιουργήθηκαν μεγάλα κενά αλλά και σημαντικές ευκαιρίες στην αγορά. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η οικονομία είναι τώρα έτοιμη να επιστρέψει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και αυτή η αύξηση θα τροφοδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από ένα ποσοστό της αποταμίευσης των νοικοκυριών που, επί του παρόντος, υπερβαίνει το 20% του εισοδήματος, ποσοστό υψηλότερο και από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αύξηση του εισοδήματος

Επιπλέον, ακόμα μια έκθεση της Federal Reserve για το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους διαπίστωσε ότι τα αμερικανικά νοικοκυριά διαθέτουν τώρα 2,9 τρισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα σε μετρητά και ισοδύναμα μετρητών από ό, τι λίγο πριν την πανδημία.
Έτσι, προκύπτει το ερώτημα: «Που θα μπορούσαν οι άνθρωποι να δαπανήσουν τα χρήματά τους;». Είναι γεγονός ότι η ακίνητη περιουσία απολάμβανε ήδη μια ισχυρή άνοδο όταν ξέσπασε πανδημία. Στη συνέχεια, χιλιάδες κάτοικοι των πόλεων απομακρύνθηκαν από τα αστικά κέντρα και τα διαμερίσματά τους και αγόραζαν μαζικά εξοχικές κατοικίες επειδή το διαδίκτυο και η σύνδεση από παντού τους επέτρεπε να εργάζονται από οπουδήποτε.

Σε άνοδο η αγορά ακινήτων

Υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο μεγάλο μέρος των αποταμιεύσεων να οδηγηθεί σε αγορά ακινήτων αφού πολλοί άνθρωποι βρέθηκαν με περισσότερα διαθέσιμα μετρητά στα χέρια τους.
Η τάση της εργασίας και της εκπαίδευσης από το σπίτι είχε ήδη παρουσιάσει μια ανοδική εξέλιξη και πριν από την πανδημική έξαρση, αλλά η πανδημία επιτάχυνε σαφώς τα πράγματα. Ένα χρόνο αργότερα, αποτελεί μία επιλογή που εξετάζουν οι μεγαλύτερες εταιρείες ανά τον κόσμο. Μάλιστα, σύμφωνα με την USA Today, η Ford πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα εφαρμόσει μια «υβριδική μορφή εργασίας» που προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία και άνεση για τους εργαζομένους και εκτιμάται ότι 30.000 από τους υπαλλήλους της εργάζονται πλέον από το σπίτι, σύμφωνα με την ίδια την Ford.
Αυτή η τάση με την σειρά της αύξησε τις πωλήσεις των επίπλων και της οικιακής διακόσμησης, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 8,6% μόνο τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mastercard. Ωστόσο και αυτή ήταν και μια τάση που αναπτυσσόταν ήδη πριν από την υγειονομική κρίση και στην πορεία τροφοδοτήθηκε κυρίως από συγκεκριμένα δημογραφικά τμήματα, καθώς οι Baby Boomers άρχισαν να πετούν τα παλαιότερα αντικείμενα που βάραιναν τα σπίτια τους και να ανακαινίζουν τον χώρο τους κάνοντας τον πιο σύγχρονο.

Το φυσικό λιανεμπόριο

Το φυσικό λιανικό εμπόριο υπέστη μια καταστροφή, ενώ οι ηλεκτρονικές αγορές σημείωσαν εξαιρετική άνοδο. Δεν θα διαφοροποιηθούμε πολύ από το παραπάνω σχήμα, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν αποτέλεσε μία αναπάντεχη έκπληξη – απλώς ευνοήθηκε ιδιαίτερα από τις συγκυρίες.
Επιπλέον, οι έρευνες σχετικά με τις στάσεις και τις συμπεριφορές των καταναλωτών όσον αφορά τα εστιατόρια και άλλες αγορές υπηρεσιών με φυσική παρουσία γενικά υποδεικνύουν ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν έχει αλλάξει πολύ: θέλουμε ακόμη να δούμε και να αγγίξουμε τα πράγματα που αγοράζουμε. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Amazon ανοίγει κατά την διάρκεια της κρίσης φυσικά καταστήματα.

Οι συνήθειες των καταναλωτών

Τέλος, μια συγκριτική έρευνα της Morningstar που εξέταζε το ζήτημα του πώς μία παγιωμένη οικονομική συμπεριφορά επηρεάζεται από ισχυρά σοκ, όπως ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος ή οι τρομοκρατικές επιθέσεις κατέληξε στο συμπέρασμα ότι με βάση τα δεδομένα αυτής της έρευνας υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις που υποδηλώνουν ότι η παρούσα κρίση θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα τις συνήθειες των καταναλωτών.
Το νέο φυσιολογικό μπορεί τελικά να μοιάζει περισσότερο με το παλιό φυσιολογικό για τις εταιρείες και τον τρόπο που τις προσεγγίζουν οι καταναλωτές. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει αποφεύγεται η επικέντρωση σε πρόσκαιρα στοιχεία και να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή από ποτέ στα ολιστικά δεδομένα που μιλούν για τον τρόπο που οι καταναλωτές σκέπτονται και σχεδιάζουν τις δαπάνες τους

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.