Τον πιο «καθαρό», ισχυρό και απαλλαγμένο από βαρίδια του παρελθόντος ΟΤΕ από κάθε άλλη εποχή παρέλαβε και καλείται να διαχειριστεί και να τον ανεβάσει πίστα στη νέα ψηφιακή εποχή ο κ. Κώστας Νεμπής, ο νέος επικεφαλής του οργανισμού που από τον Ιούλιο έχει αναλάβει τα ηνία και χθες έδωσε την πρώτη συνέντευξη Τύπου στο Μέγαρο του Αμαρουσίου, μιλώντας σε δημοσιογράφους του τηλεπικοινωνιακού ρεπορτάζ.
Ο νέος επικεφαλής του οργανισμού παρέλαβε τον ισχυρότερο ΟΤΕ όλων των εποχών, έναν όμιλο πλήρως ιδιωτικοποιημένο, εξυγιασμένο, που έχει εκσυγχρονιστεί σε όλες τις «γραμμές» λειτουργίας του, με πολύ ισχυρό χρηματοοικονομικό προφίλ, συμπαγές πελατολόγιο και εξαιρετικά μικρό δανεισμό συγκριτικά με τα μεγέθη του.
Ο κ. Νεμπής έχει μπροστά του έναν «καθαρό» επιχειρηματικό ορίζοντα που οι δύο προκάτοχοί του δεν είχαν, οπότε από την επιτυχία του υπό τις νέες συνθήκες θα κριθεί.
Ο ίδιος, καλείται να κερδίσει το στοίχημα να δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στον οργανισμό που μοιάζει μερικώς κορεσμένος τα τελευταία χρόνια, κάτι που έχει αποτύπωμα και στη μετοχή η οποία παραμένει σε στασιμότητα αλλά και μεγάλη υστέρηση έναντι της υπόλοιπης αγοράς τα τελευταία χρόνια της ανόδου.
Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το 2023 όπου την ώρα που ο Γενικός Δείκτης ενισχύθηκε άνω του 39%, ο τίτλος του οργανισμού υποχώρησε κατά 11,58%, αποτελώντας μια εκκωφαντική παραφωνία σε όλο το χρηματιστήριο και κυρίως στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση.
Αρνητική εικόνα είχε η μετοχή του ΟΤΕ και το 2022, όπου μολονότι ο Γ.Δ. κατέγραψε άνοδο 4,08%, ο τίτλος του οργανισμού υποχώρησε κατά 10,24%.
Η βρώμικη και η (πολύ) δύσκολη δουλειά, έχει γίνει
Η… βρώμικη και η πολύ δύσκολη δουλειά στον ΟΤΕ έχει ήδη γίνει, κατ’ αρχήν (και πρωτίστως) από τον Παναγή Βουρλούμη (2004 – 2010), ο οποίος δεν δίστασε να συγκρουστεί με όλες τις συνδικαλιστικές φατρίες και να «επιβάλει» την κοινή λογική σε έναν κόσμο που για δεκαετίες κινούνταν με πρακτικές παραλόγου, ενώ η διοίκηση Μιχάλη Τσαμάζ «καθάρισε» περαιτέρω τον οργανισμό, εξυγιαίνοντας τα οικονομικά του.
Ο Π. Βουρλούμης προχώρησε στις πιο δύσκολες εθελούσιες εξόδους, αλλά κυρίως χάραξε (επέβαλε) τις «γραμμές» για την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του οργανισμού, που για δεκαετίες αποτελούσε… χοάνη για ρουσφέτια, εξυπηρετήσεις, διορισμούς πολιτικού πελατολογίου του εκάστοτε υπουργού και όλα αυτά τα… άρρωστα που κατέστρεψαν δεκάδες κρατικές εταιρείες τις περασμένες δεκαετίες.
Κατόπιν, από το 2010 ανέλαβε ο Μιχάλης Τσαμάζ, έχοντας σαφώς πιο σύγχρονη αντίληψη για το management αναφορικά με εμπορικά θέματα, ενώ εστίασε στην εξυγίανση των χρηματοοικονομικών του ΟΤΕ, με κυριότερο τη μείωση του δανεισμού.
Επίτευγμα τεράστιο, πολλώ δε μάλλον που έλαβε χώρα μέσα στη «μαύρη» δεκαετία της κρίσης στην Ελλάδα, καθώς από τα 4,3 δισ. ευρώ που χρωστούσε ο ΟΤΕ το 2010, πλέον ο δανεισμός έχει κατέλθει στα 684,3 εκατ. ευρώ (στο 9μηνο 2024).
Βεβαίως, μέρος αυτής της μείωσης επιτεύχθηκε μέσω της πώλησης θυγατρικών και assets στη ΝΑ Ευρώπη, μεταξύ των οποίων η Telecom Serbia και ο Hellas Sat, όμως, ο κύριος όγκος μείωσης δανεισμού προήλθε από το γενικότερο χρηματοοικονομικό και διαρθρωτικό νοικοκύρεμα.
Ο Μ. Τσαμάζ έμεινε επικεφαλής του ΟΤΕ έως το περασμένο καλοκαίρι, ήτοι πάνω από 13 χρόνια, αποτελώντας τον μακροβιότερο CEO του οργανισμού και μάλλον τον πλέον επιτυχημένο.
Case study
Ο ΟΤΕ είναι το παράδειγμα του πως μπορεί μια πρώην… βαθιά κρατική εταιρεία και ένας δυσκίνητος δημόσιος οργανισμός με πάνω από 20.000 εργαζόμενους, να ιδιωτικοποιηθεί και να μετασχηματιστεί σ’ έναν σύγχρονο όμιλο, που «παίζει» με άκρως ανταγωνιστικούς όρους, στον κόσμο της τεχνολογίας και της ψηφιακής εποχής.
Ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ από μια βαθιά κομματική και κρατική «μηχανή» εξυπηρετήσεων τόσο σε επίπεδο διοίκησης (όπου… παρκάρονταν όσοι δεν εκλέγονταν βουλευτές) όσο και εργαζομένων (αθρόοι, τυφλοί διορισμοί) σε έναν σύγχρονο ανταγωνιστικό όμιλο με εξαιρετικές επιδόσεις από τους πλέον συμπαγείς στην Ευρώπη, είναι επίτευγμα, παράδειγμα και παρακαταθήκη.
Τι έκανε ο ΟΤΕ από το 2008 όταν και ιδιωτικοποιήθηκε; Εφάρμοσε ένα πολυσχιδές «μνημόνιο» σε πολλά επίπεδα. Νοικοκύρεψε όλη τη διάρθρωσή του, αναδιάταξε και αναβάθμισε το στελεχιακό δυναμικό του, εκσυγχρόνισε τις υποδομές του, προχώρησε σε προγράμματα εθελούσιας εξόδου, μείωσε το δανεισμό του. Συνδυαστικά με όλα αυτά, αναβάθμισε τις υπηρεσίες του, δημιουργώντας έναν όμιλο που θεωρείται από τους κορυφαίους του κλάδου στην Ευρώπη.
Επιστέγασμα όλων των προσπαθειών της περασμένης δεκαετίας, ήταν όταν το Σεπτέμβριο του 2019, ο ΟΤΕ κατάφερε να δανειστεί από τις αγορές με το χαμηλότερο επιτόκιο που έχει δανειστεί ποτέ ελληνική εταιρεία, καταφέρνοντας να δανείζεται πιο φθηνά και από το ελληνικό κράτος! Τότε, το επιτόκιο που δανείστηκε ο ΟΤΕ ήταν μόλις 0,96%!
Τι καλείται να κάνει ο νέος CEO του ΟΤΕ
Ο νέος επικεφαλής του οργανισμού λοιπόν έχει βαριά… προίκα από τους προκατόχους του, οι οποίοι έβαλαν ψηλά τον πήχη και πέρασαν από πάνω.
Τα δείγματα που παρουσίασε επί πεντέμισι χρόνια στην Κροατία, ως επικεφαλής του κροατικού… ΟΤΕ, της Hrvatski Telekom, είναι εξαιρετικά.
Παρουσιάζοντας χθες το όραμα για τον ΟΤΕ του 2030, ο ίδιος επισήμανε πως «θέλουμε ο Όμιλος ΟΤΕ, ο κορυφαίος τηλεπικοινωνιακός πάροχος στην Ελλάδα, να εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους ψηφιακούς τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της Ευρώπης, οδηγώντας παράλληλα και την Ελλάδα προς στις κορυφαίες θέσεις ψηφιακοποίησης στην Ευρώπη».
Το νέο όραμα για τον ΟΤΕ του 2030 βασίζεται σε τρεις βασικές δεσμεύσεις: πρώτον, να παρέχει την καλύτερη εμπειρία πελάτη μέσα από κορυφαία ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες συνδεσιμότητας, δεύτερον να παραμείνει σε θέση οδηγού στα δίκτυα νέας γενιάς και τρίτον, να διαμορφώσει ένα ακόμη πιο σύγχρονο και αποδοτικό μοντέλο λειτουργίας, αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες,πάντα με την υποστήριξη των ανθρώπων του.
Μιλώντας για την ανανεωμένη στρατηγική στην οποία θα στηριχτεί ο οργανισμός για τη νέα εποχή, ο επικεφαλής του ΟΤΕ ανέφερε τους εξής: Ανάπτυξη, Μετασχηματισμός, Διαφοροποίηση.
Η Telecom είναι ένα παγκόσμιο brand
Ο κ. Νεμπής αναφορικά με την… έμφαση που δίνει ο οργανισμός πλέον στο brand Telecom (παραμερίζοντας σταδιακά το ΟΤΕ), επισήμανε πως «έχουμε ξεκινήσει εδώ και καιρό να το αξιοποιούμε συμπληρωματικά με τη μάρκα μας COSMOTE, για την οποία είμαστε πολύ περήφανοι, γιατί κατατάσσεται στις πιο αγαπητές μάρκες ανεξαρτήτως κλάδου στην Ελλάδα. Ωστόσο, αξιοποιούμε και τη μάρκα Telekom που έχει εξελιχθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια, στέκεται ισάξια στις top 10 παγκοσμίως και μας δίνει επιπλέον δυναμική και διεθνές εκτόπισμα».
Μάλιστα, επισήμανε πως «η Telekom είναι πλέον το κορυφαίο brand στον κόσμο στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών και ένα από τα κορυφαία brand ανεξαρτήτως κλάδου. Είναι ένας όμιλος με παρουσία σε πάνω από 50 χώρες, έχει πάνω από 300 εκατ. πελάτες και απασχολεί πάνω από 200.000 εργαζόμενους. Το μέγεθός της, της επιτρέπει να έχει περισσότερες ευκαιρίες συνεργασίας από οποιονδήποτε άλλο. Google, Apple, SpaceX, Perplexity, OpenAI, Nvidia και Netflix είναι μόνο μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα συνεργασιών της Telekom».