Αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης, η οποία φέτος παραμένει από τις αρχές του χρόνου «παγωμένη», προσδοκά ο εμπορικός κόσμος με την έναρξη των τακτικών θερινών εκπτώσεων μεθαύριο Δευτέρα 14 Ιουλίου, οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι το Σάββατο 30 Αυγούστου. Βεβαίως, εδώ και περίπου δύο εβδομάδες οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν ξεκινήσει την πραγματοποίηση εκτεταμένων προσφορών, κυρίως μέσα από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι την επόμενη Κυριακή 20 Ιουλίου επιτρέπεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, καθώς πρόκειται για την πρώτη Κυριακή των θερινών τακτικών εκπτώσεων, από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθε σε 16,16 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση μόλις 0,6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Εξαιρουμένων των καυσίμων, των οχημάτων και των τροφίμων, ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο κατά το α΄ τρίμηνο του 2025 διαμορφώθηκε σε 5,58 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 1,2% σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2024. Ο τζίρος, μάλιστα, σε παραδοσιακούς κλάδους του λιανεμπορίου, όπως η ένδυση και η υπόδηση διαμορφώθηκε στο α΄ τρίμηνο του 2025 ακόμη και κάτω από τα επίπεδα του 2024. Ετσι, για παράδειγμα, ο κύκλος εργασιών στα καταστήματα λιανικής πώλησης υποδημάτων διαμορφώθηκε το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2025 σε 106,37 εκατ. ευρώ έναντι 114,63 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Στον κλάδο της ένδυσης καταγράφηκε αύξηση φέτος, αλλά μικρή σε σχέση με το 2024, καθώς ο τζίρος διαμορφώθηκε το α΄ τρίμηνο του 2025 σε 702,52 εκατ. ευρώ έναντι 699,48 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2024.
«Ο εμπορικός κόσμος διατηρεί την αισιοδοξία του και εναποθέτει τις ελπίδες του για μεγαλύτερο τζίρο από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι ξένοι επισκέπτες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την εισαγόμενη κατανάλωση. Οι ελκυστικές τιμές σε επιλεγμένα και επώνυμα είδη συνήθως λειτουργούν σαν μαγνήτης για το αγοραστικό κοινό, το οποίο ωστόσο συγκρίνει τις εκπτωτικές τιμές που προσφέρονται στα e-shops. Το επιθυμητό είναι οι εκπτώσεις να περιορίσουν το πληθωριστικό καλοκαιρινό μπουρίνι, να βελτιώσουν το οικονομικό κλίμα και να ενισχύσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη στην αγορά. Μακάρι οι πελάτες μας να αξιοποιήσουν τις εκπτώσεις και οι έμποροι να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας», υποστήριξε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης. Αυτό, πάντως, που αναμένεται να αναδειχθεί και σε αυτή τη φάση είναι η διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής και στα μικρότερα καταστήματα. Οι πρώτες έχουν ξεκινήσει ήδη από τα τέλη Ιουνίου προσφορές ακόμη και 50% σε μεγάλη ποικιλία προϊόντων, έχοντας ήδη αποσπάσει μεγάλο μερίδιο του εκπτωτικού τζίρου. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν πιο δελεαστικές προσφορές σε σύγκριση με μικρές, μεμονωμένες εμπορικές επιχειρήσεις. «Οι εμπορικές επιχειρήσεις προσβλέπουν πολλά από την επερχόμενη εκπτωτική περίοδο. Με χαμόγελο και επαγγελματισμό, είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε τους καταναλωτές, προτρέποντάς τους να κάνουν σύγκριση τιμών, ποιότητας και –κυρίως– να στηρίξουν τις τοπικές αγορές τους», δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Θάνος Τσαγγάρης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον νόμο, σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή (αναφέρεται συχνά και ως τιμή αναφοράς) βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η προγενέστερη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος στο κάθε προϊόν του κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της πρώτης έκπτωσης στις 14 Ιουλίου.
Διαβάστε ακόμη:
- Grecotel 2025: Επενδύσεις, εμπειρία και νέες τάσεις στον ελληνικό τουρισμό
- Ξεκινούν σαρωτικοί έλεγχοι στη βιολογική παραγωγή: «Καμπανάκι» για τις αιτήσεις-μαμούθ σε Κρήτη και Θεσσαλία
- Σε τροχιά κλιμάκωσης το εμπορικό μέτωπο ΕΕ με ΗΠΑ, με φόντο επιστολή Τραμπ και φόρο κολοσσών
- Οικονομική πίεση και ακρίβεια γεννούν έναν νέο καταναλωτή