Συναλλαγές αξίας 66 δισ ευρώ πραγματοποίησαν πέρυσι οι Έλληνες καταναλωτές και χρησιμοποίησαν 1,15 δις φορές το «πλαστικό χρήμα», το οποίο έχει πλέον αντικαταστήσει τα μετρητά.
Σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν 18,6 εκατ. ενεργές κάρτες πληρωμών –δηλαδή χρεωστικές, πιστωτικές, προπληρωμένες και εικονικές.
Και όπως αναφέρεται στην έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας Ελλάδος, τη μερίδα του λέοντος έχουν οι χρεωστικές κάρτες οι οποίες είναι 14 εκατομμύρια.
Στην ίδια κατηγορία υπάγονται και οι προπληρωμένες που είναι 1,7 εκατομμύρια. Μάλιστα με χρεωστικές πραγματοποιήθηκαν 1,03 δισ συναλλαγές, αξίας 60 δισ ευρώ.
Ο αριθμός των πιστωτικών καρτών έχει μειωθεί στα 2,9 εκατομμύρια κάρτες.
Ανοδικά κινείται ο αριθμός των εικονικών καρτών (+38%), οι οποίες έφτασαν τις 100.000 και χρησιμοποιούνται για αγορές μέσω διαδικτύου.
Σύμφωνα με την ΤτΕ το 89% των συναλλαγών με «πλαστικό χρήμα» γίνεται με χρεωστικές κάρτες, οι οποίες αποτελούν το κύριο υποκατάστατο της χρήσης μετρητών.
Πέρυσι ο μέσος αριθμός συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα αυξήθηκε σε 65 συναλλαγές, από 56 το 2019, ενώ με πιστωτικές κάρτες ο μέσος αριθμός συναλλαγών μειώθηκε στις 42, από 45 το 2019.
Παράλληλα η μέση αξία συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα παρουσίασε αύξηση κατά 1% σε 3.845 ευρώ (από 3.798 ευρώ το 2019).
Αντίθετα η μέση αξία συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα μειώθηκε στα 1.938 ευρώ (-19%), από 2.390 ευρώ το προηγούμενο έτος.
Και όπως σημειώνει η ΤτΕ «οι μειώσεις της μέσης αξίας ανά συναλλαγή που παρατηρούνται κατά το έτος 2020 είναι μεγαλύτερης κλίμακας από αυτές των προηγούμενων ετών, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται στη μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που προκλήθηκε από την παγκόσμια υγειονομική κρίση».
Ταυτόχρονα αυξήθηκαν κατά 18% και τα περιστατικά απάτης με κάρτες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι προϊόν απάτης είναι μία συναλλαγή στις 2.600 (0,04%) και η αξία της απάτης μεταφράζεται σε 1 ευρώ ανά 5.100 ευρώ (0,02%).
Η ΤτΕ αποδίδει την αύξηση των περιστατικών απάτης στο γεγονός ότι έχουν αυξηθεί οι συναλλαγές με κάρτες, αλλά και επιδή λόγω της αναστολής λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, πραγματοποίησαν διαδικτυακές συναλλαγές καταναλωτές που δεν ήταν εξοικειωμένοι με τον τρόπο ασφαλών διαδικτυακών πληρωμών σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Όπως αναφέρει η Εκθεση της ΤτΕ, η πλειονότητα των περιστατικών απάτης εξακολούθησε να εκδηλώνεται στις εξ αποστάσεως (card not present–CNP) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου.
Τα περιστατικά αφορούν κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές με επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα έτη.
Σε ότι αφορά τη ζημία από τις συναλλαγές απάτης, το μεγαλύτερο μέρος επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών και ο οποίοι, κατά το 2020, επωμίστηκαν το 48% της συνολικής ζημίας, για τους πρόχους-εκδότες των καρτών η επιβάρυνση ήταν 23% και για τους κατόχους των καρτών 29%.