Στο «συρτάρι» φαίνεται πως μπαίνει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μπλοκάρει τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου με ευρωπαϊκά πλοία.
Σύμφωνα με έγγραφα που είδε το Bloomberg και άτομα που έχουν γνώση του θέματος, το μπλοκ αποφάσισε να χαλαρώσει τη στάση του και να μην προτείνει τελικά την απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου με ευρωπαϊκά πλοία σε τρίτες χώρες.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Ελλάδα ήταν από τις χώρες που πίεσαν να μην συμπεριληφθεί αυτό το μέτρο στο έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, επικαλούμενη την έλλειψη συμφωνίας για αυτό το θέμα ανάμεσα στις χώρες των G7.
Αρχικά, είχε προταθεί πλήρες μπλόκο στην απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου με ευρωπαϊκά πλοία.
Στη συνέχεια, πριν το Σαββατοκύριακο, μετά τις αντιδράσεις της χώρας μας, της Κύπρου και της Μάλτας, προτάθηκε μεταβατική περίοδος τριών μηνών.
Από την άλλη, παραμένει ως έχει η πρόταση να απαγορεύεται η ασφάλιση των φορτίων αυτών, παρά το γεγονός ότι και αυτό το μέτρο δεν το βλέπουν με καλό μάτι κάποια κράτη-μέλη του μπλοκ.
Oι ασφάλειες για τα πλοία και τα φορτία τους, που κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες, πρέπει να υπόκεινται και στον ευρωπαϊκό νόμο.
Χωρίς ασφάλεια, μπαίνει ένα σημαντικό εμπόδιο για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου ανά τον κόσμο.
Σημειώνεται ότι ακόμα δεν έχει υπάρξει λευκός καπνός για το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, καθώς οι διπλωμάτες της Ε.Ε. προσπαθούν να τα βρουν με την Ουγγαρία και τις ενστάσεις που έχει προβάλει για το ρωσικό πετρελαϊκό εμπάργκο.
Με βάση την ισχύουσα πρόταση, η απαγόρευση ασφάλισης πλοίων και φορτίων ρωσικού πετρελαίου – από την οποία εξαιρούνται τα αγαθά που δεν προέρχονται από τη Ρωσία, αλλά μεταφέρονται μέσω αυτής – θα εφαρμοστεί τρεις μήνες αφότου εγκριθεί επίσημα.
Πάντως, αναλυτές εκφράζουν την ανησυχία ότι η απαγόρευση αυτή μπορεί να φέρει το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα, καθώς στο παιχνίδι της μεταφοράς θα μπουν μικρότερες, πιο οικονομικές εταιρείες.