Ένας κορυφαίος σχεδιαστής της εποχής μας, ένας εμπνευσμένος μόδιστρος που με τα σχέδιά του μεταμόρφωσε το σώμα και το πνεύμα της μόδας πέθανε σε ηλικία 84 ετών.

Ο πρωτοποριακός σχεδιαστής πέθανε από καρκίνο του ήπατος σε νοσοκομείο του Τόκιο στις 5 Αυγούστου, ανέφερε σε ανακοίνωσή του η Issey Miyake Group.

Η δουλειά του Issey Miyake συνδύασε αριστοτεχνικά την παραδοσιακή χειροτεχνία με τις νέες τεχνολογίες. Ήταν ο ιδρυτής του Miyake Design Studio και του Issey Miyake Group.

Ο Μιγιάκε γεννήθηκε στις 22 Απριλίου 1938 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας, όπου έγινε μάρτυρας της ρίψης της ατομικής βόμβας τον Αύγουστο του 1945. Το ενδιαφέρον του για τη μόδα ξεκίνησε μελετώντας τα περιοδικά μόδας της αδελφής του.

Σπούδασε γραφιστική στο Tama Art University στο Τόκιο, από το οποίο αποφοίτησε το 1964.

Συμμετείχε με σχέδια σε διαγωνισμούς μόδας στο Bunka Fashion College στο Τόκιο. Ωστόσο, δεν κέρδισε σε διαγωνισμό λόγω της έλλειψης δεξιοτήτων κατασκευής πατρόν ή ραπτικής.

Μετά την αποφοίτησή του, γράφτηκε στη σχολή Chambre syndicale de la couture parisienne στο Παρίσι και μαθητεύτηκε στον Guy Laroche ως βοηθός σχεδιαστή.

Συνεργάστηκε επίσης με τον Hubert de Givenchy, σχεδιάζοντας 50 έως 100 σκίτσα καθημερινά.

Το 1969 ο Issey Miyake μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου γνώρισε καλλιτέχνες όπως ο Christo και ο Robert Rauschenberg. Γράφτηκε σε μαθήματα αγγλικών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και εργάστηκε στην έβδομη λεωφόρο για τον σχεδιαστή Geoffrey Beene.

Επιστρέφοντας στο Τόκιο το 1970, ίδρυσε το Miyake Design Studio, έναν παραγωγό γυναικείας μόδας υψηλών προδιαγραφών.

Από νεαρή ηλικία, ο Miyake σεβόταν τον καλλιτέχνη Isamu Noguchi, του οποίου η νεωτερικότητα και η αίσθηση της διασκέδασης στα σχέδιά του ενέπνευσε τον Miyake. Εμπνεύστηκε επίσης από τη χρήση γεωμετρικών υπολογισμών και “ενός και μόνο όμορφου υφάσματος” από τη σχεδιάστρια μόδας Madeleine Vionnet.

Στο Παρίσι, επισκέφθηκε πολλά μουσεία και ανέφερε ότι επηρεάστηκε από γλύπτες όπως ο Brancusi και ο Giacommetti. Ήταν αυτοί που τον επηρέασαν στο σχεδιασμό με πτυχές μιας μοναδικής σιλουέτας.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, άρχισε να πειραματίζεται με νέες μεθόδους πτύχωσης των υφασμάτων που θα επέτρεπαν τόσο την ευελιξία της κίνησης για τον χρήστη όσο και την ευκολία στη φροντίδα και την παραγωγή. Τα ενδύματα κόβονται και ράβονται πρώτα, στη συνέχεια τοποθετούνται ανάμεσα σε στρώματα χαρτιού και τροφοδοτούνται σε θερμική πρέσα, όπου γίνεται η πτύχωση.

Η “μνήμη” του υφάσματος συγκρατεί τις πτυχώσεις και όταν τα ρούχα απελευθερώνονται από το χάρτινο κουκούλι τους, είναι έτοιμα να φορεθούν. Έκανε το κοστούμι για το Ballett Frankfurt με ένα ultra feather-polyester jersey μόνιμα πλισέ σε ένα έργο με τίτλο “Η απώλεια της μικρής λεπτομέρειας” του William Forsythe και επίσης δούλεψε στο μπαλέτο “Garden in the setting”.

Ο Issey Miyake συνειδητοποίησε ότι η νέα μέθοδος κατασκευής ρούχων ταιριάζει καλά στους χορευτές. Αφού μελέτησε τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι χορευτές, έστειλε 200 έως 300 ενδύματα για τους χορευτές που φορούσαν διαφορετικό σε κάθε παράσταση του έργου “The Last Detail”.

Αυτό οδήγησε στην ανάπτυξη της σειράς Pleats, Please και τον ενέπνευσε να χρησιμοποιήσει χορευτές για να παρουσιάσει το έργο του.

Υπήρξε φίλος του Steve Jobs και παρήγαγε τα μαύρα ζιβάγκο που θα γίνονταν μέρος της χαρακτηριστικής ενδυμασίας του ιδρυτή της Apple.

«Το σχέδιο δεν είναι για τη φιλοσοφία – είναι για τη ζωή», δήλωνε ο Μιγιάκε.

Μεταξύ 1996 και 1999 ο Miyake συνεργάστηκε με καλλιτέχνες για τη σειρά Guest Artist. Η πρώτη συνεργασία ήταν με τον φωτογράφο και δημιουργό κολάζ Yasumasa Morimura- οι άλλοι καλλιτέχνες ήταν οι Nobuyoshi Araki, Tim Hawkinson και Cai Guo-Qiang.

Ο Issey Miyake δήλωσε ότι πρόθεσή του δεν ήταν να απαντήσει στο ερώτημα “Είναι η μόδα τέχνη;” αλλά αντίθετα να δημιουργήσει μια “διαδραστική σχέση” μεταξύ της τέχνης και των ανθρώπων που τη θαύμαζαν. Φορώντας τα έργα τέχνης στο σώμα τους, οι χρήστες αλληλεπιδρούσαν ταυτόχρονα με τη μόδα και την τέχνη.

Από το 2012, ήταν ένας από τους συνδιευθυντές του 21 21 DESIGN SIGHT, του πρώτου μουσείου design της Ιαπωνίας.

Πώς ο Issey Miyake έφτιαξε ένα από τα πιο «διάσημα» ρούχα στον κόσμο που το φορούσε κάθε μέρα ο Στιβ Τζομπς

Ο Miyake εκτός πολλών άλλων ήταν και ο σχεδιαστής που έφτιαξε το θρυλικό ζιβάγκο του Steve Jobs κατόπιν αιτήματος του τελευταίου και ήταν η αφορμή για να αναπτυχθεί μια βαθιά φιλία μεταξύ των δύο.

Στη βιογραφία του, με τίτλο Steve Jobs, ο συνιδρυτής της Apple εξήγησε ότι ζήτησε από τον Issey Miyake να του φτιάξει μερικά από τα μαύρα ζιβάγκο που του άρεσαν, «και μου έφτιαξε περίπου εκατό».

Στο βιβλίο του Walter Isaacson με τίτλο Steve Jobs γράφει ότι στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ο Jobs είχε την ιδέα για τη δημιουργία εταιρικής στολής στην Apple -εμπνευσμένη από τις πρακτικές στολές που σχεδίασε ο Miyake για όλους τους υπαλλήλους της Sony.

Όταν το προσωπικό αρνήθηκε να φορέσει τη στολή του Issey Miyake, ο Jobs ζήτησε από τον Miyake να του φτιάξει μερικά από τα μαύρα ζιβάγκο του που του άρεσαν. Και όπως προαναφέρθηκε, του έφτιαξε περίπου 100.

Και ο Jobs πράγματι τα έδειξε στον Isaacson, όλα τακτοποιημένα στην ντουλάπα του.

Αυτά φοράω», είπε στον Isaacson. «Έχω αρκετά για το υπόλοιπο της ζωής μου».

Αυτά τα ζιβάγκο και το Levi’s 501 τζιν του έγιναν η στολή του μέχρι την ημέρα που πέθανε.