Ο Πειραιάς, πρωτεύων κόμβος μεταφορών και ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο, δοκιμάζεται από έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που πλήττει τη λειτουργία της πόλης και απειλεί την αναπτυξιακή της προοπτική. Παρά τη θεαματική ανάπτυξη του λιμανιού –πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Ευρώπη και πέμπτο σε εμπορευματική στη Γηραιά Ήπειρο– η πόλη στερείται υποδομών που θα εξισορροπούσαν τις πιέσεις.

Το 2025 αναμένονται 886 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και σχεδόν 2 εκατομμύρια τουρίστες, αριθμοί που ανεβάζουν τον πήχη αλλά και την πίεση στους ήδη κορεσμένους δρόμους του Πειραιά. Το λιμάνι εξελίσσεται σε παγκόσμιο hub, όμως οι μετακινήσεις θυμίζουν «ελληνική τραγωδία» με ουρές οχημάτων και αφόρητη επιβάρυνση.

Οι 11 προτάσεις και το στοίχημα της υπογειοποίησης

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, σε συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια, κατέθεσε 11 προτάσεις για την ανακούφιση της πόλης, εκ των οποίων ξεχωρίζουν:

  • Υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από Νέο Φάληρο έως Πειραιά

  • Κατασκευή του τριπλού ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά – Σχιστού

  • Ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιού με Θριάσιο και Βοιωτία

Η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ, αν και είχε εγκριθεί ως μελέτη ήδη από το 2009, παραμένει ανεκπλήρωτη υπόσχεση. Το κόστος έχει εκτιναχθεί από τα 70 στα 110 εκατ. ευρώ, με τη ΣΤΑΣΥ να αδυνατεί να το καλύψει. Παράλληλα, η περιβαλλοντική μελέτη έχει λήξει από το 2022.

Τα νούμερα μιλούν: Πειραιάς χωρίς σχέδιο δεν πάει μακριά

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Μόνο από τρία κρουαζιερόπλοια διακινούνται ημερησίως 5.000 ταξί και σχεδόν 10.000 διαδρομές42 πούλμαν, επτά 20άρια πούλμαν και 24 διώροφα τουριστικά λεωφορεία. Μιλάμε για καθημερινό ασφυκτικό φορτίο».

Ο ίδιος υπογραμμίζει την ανάγκη για ΑΙ κυκλοφοριακή μελέτη, αξιοποίηση ΕΣΠΑ και ΣΔΙΤ και κυρίως τη δέσμευση της COSCO για αντισταθμιστικά έργα υπέρ της πόλης.

Κρίσιμος ο κόμβος Σκαραμαγκά για Θριάσιο και Ελευσίνα

Το έργο του τριπλού κόμβου στον Σκαραμαγκά συνδέει το λιμάνι με τις εθνικές αρτηρίες και την Αττική Οδό. Η καθυστέρηση στην κατασκευή του δυσχεραίνει τη μεταφορά εμπορευμάτων, επιβαρύνει τη Δυτική Αθήνα και υπονομεύει την επιχειρηματικότητα στην περιοχή. Η Περιφέρεια έχει δεσμευθεί για αναζήτηση πόρων από το ΕΣΠΑ και το Ειδικό Πρόγραμμα της Δυτικής Αττικής.

Ο δήμαρχος ζητά σοβαρό σχεδιασμό, όχι λαϊκισμούς

Ο Γιάννης Μώραλης, δήμαρχος Πειραιά, στηρίζει την κρουαζιέρα αλλά τονίζει ότι πρέπει να συνδυαστεί με βιώσιμες λύσεις:

  • Υπογειοποίηση ΗΣΑΠ

  • Πύκνωση δρομολογίων δημοτικής συγκοινωνίας

  • Οικολογικά λεωφορεία εντός λιμένα

  • Οργάνωση αφίξεων με σύστημα διαχείρισης (berthing allocation)

Απορρίπτει τις απόψεις για απομάκρυνση της κρουαζιέρας ως ανεδαφικές και λαϊκιστικές, τονίζοντας πως ο τουρισμός φέρνει ανάπτυξη, αρκεί να συνοδεύεται από σωστές υποδομές και προστασία της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Κόντες: Ο Πειραιάς στο όριο – ώρα για σοβαρές αποφάσεις

Ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, καταγγέλλει το κυκλοφοριακό χάος που παρατηρήθηκε το Σάββατο 31 Μαΐου, όταν πέντε κρουαζιερόπλοια έφεραν 15.000 επιβάτες, προκαλώντας ασφυξία στους δρόμους του λιμένα.

«Η μόνη ρεαλιστική λύση είναι η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ και η κατασκευή υπέργειου οδικού δικτύου που θα ενώνει όλες τις πύλες του λιμανιού με την παραλιακή», δηλώνει.

Παράλληλα, προτείνει την υιοθέτηση εθνικού μηχανισμού για τις αφίξεις των πλοίων και ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς για βιώσιμη διαχείριση.

Ο Πειραιάς δεν μπορεί να περιμένει άλλο

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά δεν είναι τοπικό, αλλά εθνικής σημασίας. Απειλεί την εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικό και ναυτιλιακό προορισμό και θέτει σε κίνδυνο την αστική βιωσιμότητα της μεγαλύτερης πόλης-λιμένα της χώρας.

Ο χρόνος έχει τελειώσει. Ή τώρα ή ποτέ.

Διαβάστε ακόμη: