Η «μηχανή» της  Παπαστράτος δουλεύει στο φουλ και το 2025, με τις εξαγωγές να αναδεικνύονται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης και να τροφοδοτούν έναν νέο, φιλόδοξο κύκλο επενδύσεων στον Ασπρόπυργο που ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ.

«Η Παπαστράτος είναι σημαντικά εξαρτημένη από τις εξαγωγές της. Και αυτές πηγαίνουν καλά», λέει ο κ. Γιώργος ΜαργώνηςΠρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής της Philip Morris International (PMI) στο περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης της εταιρείας για την αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης.

«Ήδη φέτος παίρνουμε το όφελος των νέων μηχανών που εγκαταστήσαμε και του χρόνου θα στοχεύσουμε να πιάσουμε το full capacity, φτάνοντας στα 35-36 δισ. sticks ετησίως», λέει. Εκτιμά δε πως εαν το σχέδιο επιβεβαιωθεί, τα έσοδα από τις εξαγωγές – που σήμερα διαμορφώνονται γύρω στα 400 εκατ. ευρώ – θα εκτοξευτούν στα 600 εκατ. ευρώ.

Το εργοστάσιο της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο έχει μετατραπεί σε σημείο-αναφοράς για το δίκτυο παραγωγής της PMI. Είναι ένα από τα τρία κέντρα αποκλειστικής παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού στην Ευρώπη και ήδη πάνω από το 50% της παραγωγής φεύγει για περισσότερες από 40 χώρες, με κορυφαίους προορισμούς την Ιαπωνία, τη Γερμανία και την Πολωνία.

Η νέα, τέταρτη φάση επέκτασης, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, περιλαμβάνει την ανέγερση νέου κτιρίου παραγωγής, υπερσύγχρονης αποθήκης και την προσθήκη τεσσάρων νέων γραμμών παραγωγής μαζί με μία γραμμή επεξεργασίας καπνού. Πρόκειται για επένδυση προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ μόνο για τις νέες εγκαταστάσεις, με την ΑΒΑΞ να έχει αναλάβει την υλοποίηση των έργων.

«Το εργοστάσιο για ακόμα μία φορά θυμίζει εργοτάξιο», σχολιάζει ο Μαργώνης, δείχνοντας την ένταση των εργασιών.

Οι επενδύσεις αυτές έρχονται να προστεθούν στα 45 εκατ. ευρώ που δαπανήθηκαν μέσα στο 2024 για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας, στο πλαίσιο ενός συνολικού πλάνου που ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ από το 2017, όταν και ξεκίνησε ο μετασχηματισμός της εταιρείας προς τα καινοτόμα προϊόντα καπνού.

Η ώθηση από τον τουρισμό

Στην εγχώρια αγορά, οι πωλήσεις κινούνται σε σταθερούς ρυθμούς, με τον τουρισμό να λειτουργεί ως «κρυφός άσος» για την αύξηση της κατανάλωσης.

«Η ελληνική αγορά είναι συγκεκριμένη και ώριμη», παραδέχεται ο Μαργώνης. «Η αύξηση του τουρισμού φαίνεται ότι είναι ο καταλύτης για την αυξητική τάση των πωλήσεων κάθε χρόνο μετά τον covid και όχι τόσο η κατανάλωση των Ελλήνων. Και φέτος, όπως βλέπετε, έχουμε νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων. Δεν νομίζω ότι οι Έλληνες αυξάνουμε το κάπνισμα – το αντίθετο».

Υπενθυμίζεται πως το 2024 η εταιρεία πέτυχε ιστορικό υψηλό, με καθαρές πωλήσεις άνω των 905 εκατ. ευρώ, ένα επίτευγμα που όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί και φέτος.

Η φορολογική πρόκληση

Μέσα σε αυτή τη θετική πορεία, ωστόσο, η βιομηχανία παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις από τις Βρυξέλλες. Η πρόταση της Κομισιόν για αναθεώρηση της φορολογίας στα καπνικά προϊόντα – με στόχο την άντληση 15 δισ. ευρώ ετησίως για τον κοινοτικό προϋπολογισμό – ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση.

«Ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μπούμερανγκ, τροφοδοτώντας το λαθρεμπόριο, το οποίο ήδη εμφανίζει εκρηκτικές διαστάσεις σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες», προειδοποιεί ο Μαργώνης. Και δεν μένει εκεί: «Θα πλήξει την παραγωγή ενός από τα λίγα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα καταγράφει πλεόνασμα στο εμπορικό της ισοζύγιο, υπονομεύοντας βιομηχανίες και επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που έγιναν από την Παπαστράτος, την JTI, την Καρέλιας και άλλους».

Αντίστοιχη προειδοποίηση περιλαμβάνεται και στις οικονομικές καταστάσεις της Παπαστράτος για το 2024, που σημειώνουν ότι το μέχρι σήμερα σταθερό φορολογικό περιβάλλον αναμένεται να μεταβληθεί, επηρεάζοντας πιθανώς τις εξαγωγές και τη ζήτηση στις ευρωπαϊκές αγορές.

Εκστρατεία για την προστασία των ανηλίκων

Την ίδια στιγμή, η Παπαστράτος επενδύει και στην κοινωνική της υπευθυνότητα. Σε εκδήλωση παρουσία των υπουργών Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρη Παπαστεργίου, παρουσίασε μια φιλόδοξη καμπάνια με στόχο να αποτρέψει την πρόσβαση ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης. Τίτλος της: «Είναι στο χέρι μας, να μην είναι στο χέρι τους».

Η στρατηγική της κινείται σε τρεις άξονες:

-Εκπαίδευση και υπεύθυνες πρακτικές: Πιστοποίηση και ενημέρωση περίπου 20.000 σημείων πώλησης και παροχή ειδικών σημάνσεων.

-Κοινωνική ευαισθητοποίηση: Πανελλαδική εκστρατεία ενημέρωσης, υπό την αιγίδα των αρμόδιων υπουργείων.

– Τεχνολογία και καινοτομία: Συνεργασία με την Πολιτεία για την ανάπτυξη «έξυπνων εργαλείων» που θα επαληθεύουν την ηλικία στις online αγορές.

«Η ευθύνη είναι συλλογική. Πολιτεία και αγορά πρέπει να συνεργαστούν ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι ανήλικοι δεν έχουν πρόσβαση σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης», τονίζει ο Μαργώνης.

Διαβάστε ακόμη: