Στα ύψη εκτοξεύθηκε το ασφάλιστρο για τα εμπορεύματα που μεταφέρονται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, αυξάνοντας δραστικά το κόστος των ναύλων για τα πλοία που εξακολουθούν να πλέουν στην περιοχή μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να πληρώνουν στο εξής όχι μόνο ετήσια ασφαλιστική κάλυψη κινδύνου πολέμου αλλά και πρόσθετο ασφάλιστρο «παραβίασης» όταν εισέρχονται σε περιοχές υψηλού κινδύνου.
Αυτά τα πρόσθετα premium υπολογίζονται σύμφωνα με την αξία του πλοίου και για περίοδο επτά ημερών.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων έχουν αυξήσει το πρόσθετο ασφάλιστρο για επτά ημέρες μεταξύ 1%-2% και έως 5% του κόστους ασφάλισης, έναντι 0,025% που ήταν έως και πριν την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας, ανάλογα με την εταιρεία.
Αυτό συνεπάγεται πρόσθετο κόστος εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων για ένα ταξίδι πλοίου ανάλογα με τον προορισμό.
«Δεδομένης της ρωσικής επίθεσης από ξηρά, θάλασσα και αέρα, δεν θα ήταν έκπληξη εάν ορισμένοι ασφαλιστές αρνούνταν εντελώς να παρέχουν ασφαλιστική κάλυψη», δήλωσε μια ασφαλιστική πηγή.
Ένα δεξαμενόπλοιο που μετέφερε χημικά, με σημαία Μολδαβίας, χτυπήθηκε από πύραυλο πριν τέσσερις μέρες κοντά στο λιμάνι της Οδησσού στην Ουκρανία, με αποτέλεσμα το σοβαρό τραυματισμό δύο μελών του πληρώματος.
Αλλά και πριν πέντε μέρες, ένα τουρκικής ιδιοκτησίας πλοίο χτυπήθηκε από βόμβα στα ανοιχτά της Οδησσού χωρίς να υπάρξουν θύματα ενώ ακολούθως έπλευσε με ασφάλεια στα ρουμανικά ύδατα.
Η Ουκρανία απηύθυνε έκκληση στην Τουρκία να εμποδίσει τη διέλευση ρωσικών πολεμικών πλοίων από τα στενά των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου που οδηγούν στη Μαύρη Θάλασσα, μετά την επίθεση που εξαπέλυσε η Ρωσία εναντίον της Ουκρανίας.
Οι μεγάλες διεθνείς μεταφορικές δεν στέλνουν τα πλοία τους στην περιοχή
Στο πλαίσιο της εισβολής, οι ρωσικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και Αζοφικής Θάλασσας
Ο στρατός της Ουκρανίας ανέστειλε τις εμπορευματικές μεταφορές στα ουκρανικά λιμάνια, αν και ορισμένα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας παραμένουν ανοιχτά, συμπεριλαμβανομένου του Novorossiisk.
«Λόγω της δυνατότητας της Ρωσίας να προχωρήσει σε μια εισβολή από τη θάλασσα και της θέσης της Κριμαίας στη Μαύρη Θάλασσα, για τα εμπορεύματα που προορίζονται για τις γύρω χώρες πιθανότατα θα γίνει νέος προγραμματισμός διαδρομών και θα ακολουθήσουν μακρύτερους δρόμους, με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους», πρόσθεσε ο Glenn Koepke, από την πλατφόρμα παρακολούθησης της εφοδιαστικής αλυσίδας FourKites.
Ο Mark Nugent, από την ναυλομεσιτική εταιρεία Braemar ACM, επικαλούμενος στοιχεία προσερχόμενα από δορυφόρο, είπε ότι ορισμένα πλοία ξηρού φορτίου στη Μαύρη Θάλασσα γυρίζουν πίσω και πλέον προς τον Βόσπορο για να βγουν από την περιοχή.
Οι ναύλοι ξηρού φορτίου έχουν εκτοξευθεί στα ύψη αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των κορυφαίων μεταφορικών, MSC και Maersk καθώς και πολλοί ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων ανέστειλαν τα δρομολόγια στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Τα μέσα κέρδη για τα μικρότερα δεξαμενόπλοια aframax που εισέρχονται στη Μαύρη Θάλασσα εκτινάχθηκαν πάνω από 100.000 δολάρια την ημέρα, μετά την ρωσική εισβολή, έναντι 8.000 δολαρίων την ημέρα πριν λίγες μέρες, ανέφεραν ναυτιλιακές πηγές.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η θαλάσσια ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου πρόσθεσε τα ουκρανικά και ρωσικά ύδατα γύρω από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Αζόφ στον κατάλογο των περιοχών που θεωρούνται υψηλού κινδύνου, γεγονός που οδήγησε ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες να σταματήσουν να στέλνουν τα πλοία τους στην περιοχή.