Η Βιέννη βρήκε έναν νέο χώρο για καλλιτεχνική έκφραση χωρίς λογοκρισία: την πλατφόρμα OnlyFans μόνο για ενήλικες. Το συμβούλιο τουρισμού της Βιέννης ξεκίνησε έναν λογαριασμό στο OnlyFans – το μόνο κοινωνικό δίκτυο που επιτρέπει απεικονίσεις γυμνού – σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συνεχιζόμενη λογοκρισία των πλατφορμών στα μουσεία και τις γκαλερί τέχνης.

Τον Ιούλιο, ο νέος λογαριασμός TikTok του Μουσείου Albertina ανεστάλη και στη συνέχεια αποκλείστηκε για την προβολή έργων του Ιάπωνα φωτογράφου Nobuyoshi Araki, που έδειχναν ένα σκοτεινό γυναικείο στήθος, αναγκάζοντας το μουσείο να ξεκινήσει έναν νέο λογαριασμό. Αυτό ακολούθησε ένα παρόμοιο περιστατικό που είχε συμβεί το 2019, όταν το Instagram αποφάνθηκε ότι ένας πίνακας του Peter Paul Rubens παραβίαζε τα πρότυπα της κοινότητας της πλατφόρμας που απαγορεύουν κάθε απεικόνιση γυμνού. Ακόμη και εκείνων που είναι «καλλιτεχνικής ή δημιουργικής φύσης».

Το 2018, η φωτογραφία του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας με το άγαλμα της Αφροδίτης του Βίλλεντορφ ηλικίας 25.000 ετών, θεωρήθηκε πορνογραφικό από το Facebook και αφαιρέθηκε από την πλατφόρμα.

Το Μουσείο Leopold προσπάθησε επίσης να προωθήσει τη συλλογή γυμνών του εξπρεσιονιστή Egon Schiele, με τις ρυθμιστικές αρχές των διαφημίσεων στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ να αρνούνται να την παρουσιάσουν σε μια τουριστική εκστρατεία στην πόλη το 2018. Ένα σύντομο βίντεο με πίνακα του Koloman Moser, που έγινε για να γιορτάσει φέτος την 20η επέτειο του Μουσείου Leopold, απορρίφθηκε επίσης από το Facebook και το Instagram ως «δυνητικά πορνογραφικό». Αυτά τα έργα και πολλά άλλα είναι τώρα σε πλήρη, ασφαλή -από την απειλή της λογοκρισίας -προβολή στο προφίλ OnlyFans της Βιέννης.

 

Η Helena Hartlauer, εκπρόσωπος του τουριστικού συμβουλίου της Βιέννης, δήλωσε ότι η πόλη και τα πολιτιστικά ιδρύματά της θεωρούν «σχεδόν αδύνατη» τη χρήση γυμνών έργων τέχνης σε διαφημιστικό υλικό.

«Φυσικά μπορεί κάποιος να εργαστεί χωρίς αυτά, αλλά αυτά τα έργα τέχνης είναι ζωτικής σημασίας και σημαντικά για τη Βιέννη. Εάν δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα εργαλείο επικοινωνίας τόσο ισχυρό όσο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι άδικο και απογοητευτικό. Γι’ αυτό σκεφτήκαμε το OnlyFans: επιτέλους, έναν τρόπο να δείξουμε αυτές τις δημιουργίες».

Οι πρώτοι συνδρομητές του «18++ περιεχομένου της Βιέννης”» στο OnlyFans θα λάβουν είτε μια κάρτα μέλους της πόλης της Βιέννης είτε ένα εισιτήριο εισόδου για να δουν ένα από τα έργα τέχνης δια ζώσης. Η πόλη ανανεώνει τις προσπάθειές της να προωθήσει τη Βιέννη ως ταξιδιωτικό προορισμό, αφού η αυστριακή κυβέρνηση χαλάρωσε τους περιορισμούς στα σύνορα για ξένους υπηκόους. Οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 78,4% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, με μερικούς μήνες να μην καταγράφονται σχεδόν καθόλου επισκέπτες.

Αλλά η Hartlauer είπε ότι η νέα καμπάνια «Vienna strips on OnlyFans» δεν είναι μόνο για τους τουρίστες. Σκοπεύει να εντείνει την ευαισθητοποίηση όλων απέναντι στα λογοκριτικά πρότυπα, στα οποία εργάζονται οι σύγχρονοι καλλιτέχνες. Το Instagram, μαζί με το Facebook, διατηρεί την αυστηρή πολιτική του για το γυμνό ενόψει πολυετούς κριτικής που έχει δεχθεί.

 

Τον Ιούλιο, υπήρξε διαμαρτυρία για την άνιση προώθηση της εργασίας των καλλιτεχνών από τα δίκτυα κοινωνικών μέσων με το hashtag #FixTheAlgorithm. «Θέλουμε απλώς να ρωτήσουμε: χρειαζόμαστε αυτούς τους περιορισμούς; Ποιος αποφασίζει τι θα λογοκρίνει; Το Instagram λογοκρίνει τις εικόνες και μερικές φορές δεν το γνωρίζετε – είναι πολύ αδιαφανές» επισήμανε η Helena Hartlauer. Το OnlyFans ιδρύθηκε το 2016 για να είναι μια πιο επιτρεπτή και δίκαιη πλατφόρμα για τους δημιουργούς στο διαδίκτυο κάθε είδους. Ωστόσο, εν μέσω πανδημίας έγινε συνώνυμο της σεξουαλικής εργασίας.

 

Πέρυσι ο ιστότοπος αυξήθηκε από 7,5 εκατομμύρια σε 85 εκατομμύρια χρήστες, με κέρδη περισσότερα από 2 δισεκ. δολάρια σε συνδρομές για 1 εκατομμύριο δημιουργούς. Τον Αύγουστο, η OnlyFans ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει το «σεξουαλικά άσεμνο» περιεχόμενο, ισχυριζόμενη ότι αυτό οφείλεται στην ανάκαμψη του τραπεζικού τομέα. Η εταιρεία ανέστρεψε γρήγορα την απόφασή της όμως, μετά από σφοδρές αντιδράσεις αλλά για πολλούς καλλιτέχνες. Ωστόσο, αυτό για πολλούς καλλιτέχνες λειτούργησε ως υπενθύμιση της εξάρτησής τους από διαδικτυακές πλατφόρμες.