Στα €108,8 εκατ. διαμορφώθηκαν πέρυσι οι πωλήσεις της Μπαρμπα-Στάθης παραμένοντας σταθερές σε σχέση με το 2023.
Ωστόσο, το EBITDA υποχώρησε στα €10 εκατ. σε σχέση με τα €12,2 εκατ. του 2023, επηρεασμένο κυρίως, όπως αναφέρεται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, “από την επιλογή της εταιρείας να στηρίξει τους Έλληνες παραγωγούς και τους καταναλωτές στην ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία της χρονιάς και δευτερευόντως λόγω της αναδιάρθρωσης του χαρτοφυλακίου του Ομίλου και της μεταφοράς της δραστηριότητας εξαγωγών ζυμών στην Μ. Αραμπατζής ΑΕΒΕ”.
Σε επίπεδο ομίλου, οι πωλήσεις συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων ανήλθαν σε €121,1 εκατ. (αυξημένες κατά 10,5%), το EBITDA σε €12,6 εκατ. (-10% σε σχέση με το 2023) και το προσαρμοσμένο λειτουργικό EBITDA σε €13,9 εκατ. (-5% σε σχέση με το 2023). Τα καθαρά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες αυξήθηκαν στα €3,44 εκατ. από €3,13 εκατ. το 2023.
Οι εξαγωγές παρέμειναν σταθερές, παρουσιάζοντας όμως αξιοσημείωτη αλλαγή στο μείγμα των πωλήσεων, τριπλασιάζοντας τις πωλήσεις των κατηγοριών υψηλής αξίας για τους καταναλωτές όπως τα “Ας Μαγειρέψουμε”, “Επιλέγουμε” και “360ο Plant Based Meals”.
Σημειώνεται ότι πέρυσι η εταιρεία:
- προέβη στην πώληση της συμμετοχής της (75% της θυγατρικής της Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ) στην Frozen Company Holdings (μητρική της Μπάρμπα Στάθης)
- προχώρησε στην αναχρηματοδότηση του ΚΟΔ του 2021 με βελτιστοποίηση των όρων και μείωση του δανεισμού κατά περίπου €50 εκατ. στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης του τραπεζικού δανεισμού του ευρύτερου ομίλου Frozen Holdings
Επενδύσεις
Παράλληλα συνεχίστηκε το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας για την επέκταση των παραγωγικών υποδομών και τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας, πραγματοποιώντας επενδύσεις ύψους €7 εκατ. μέσα στο 2024 και συνεχίζοντας την υλοποίηση του εξαετούς επενδυτικού πλάνου (2020-2025), ύψους περίπου €36 εκατ., εκ των οποίων επενδύσεις €17 εκατ. έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, των οποίων η επιδότηση είναι είτε σε μορφή φορολογικών κινήτρων είτε σε μετρητά.
Οι επενδύσεις, οι οποίες έχουν στόχο τη βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου μειώνοντας το κόστος παραγωγής, αφορούν, μεταξύ άλλων, σε:
- νέες γραμμές παραγωγής κατεψυγμένων λαχανικών και φυτικών γευμάτων
- συσκευαστικές μηχανές
- συλλεκτικές μηχανές
- πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους
- ηλιακούς συλλέκτες
Η εικόνα ανά κατηγορία
Λαχανικά
Η κατανάλωση λαχανικών είχε δύο πολύ διαφορετικές εικόνες κατά τη διάρκεια του 2024: μία σημαντική συρρίκνωση στο πρώτο εξάμηνο (κατά -1,6%) και μία σημαντική αύξηση στο δεύτερο. Αυτό, σύμφωνα με τη διοίκηση, “ήταν αποτέλεσμα της επιπλέον και σημαντικής στήριξης που παρείχε η εταιρεία στους καταναλωτές με περισσότερες προωθητικές ενέργειες που δεδομένου του σημαντικού μεριδίου που κατέχει η εταιρεία, οδήγησαν τελικά την κατανάλωση στο σύνολο του έτους στο +1,1% σε όγκο”.
Η συνολική κατανάλωση σε αξία παρουσίασε μικρή αύξηση 0,9%, με μία μείωση της μέσης τιμής πώλησης κατά -0,2%.
Η Μπάρμπα Στάθης διατήρησε το μερίδιο αγοράς της σε όγκο στο 39,6%, (-0,2 μεριδιακές μονάδες) ενώ το μερίδιο σε αξία διατηρήθηκε άνω του 50% (στο 50,9%).
Σε επίπεδο portfolio εμπλούτισε τις σειρές «Επιλέγουμε» και «360ο Plant Based Meal».
Σύμφωνα με την εταιρεία τα προϊόντα «Επιλέγουμε» διατήρησαν την ηγετική τους θέση στην αγορά με μερίδια τόσο σε αξία όσο και σε όγκο μεγαλύτερα του 90%, ενώ η προϊοντική σειρά «360ο Plant Based Meal» βρέθηκε στη κορυφή, με μερίδια (σε όγκο) τα οποία ξεπέρασαν το 28,5%.
Φρέσκες σαλάτες
Το 2024 αυξήθηκαν οι πωλήσεις των επώνυμων κομμένων & πλυμένων φρέσκων σαλατών (single & mixed) «Μπάρμπα Στάθης» κατά 23,6% σε όγκο και 19,4% σε αξία, οδηγώντας σε σημαντική άνοδο κατά 7,2% σε όγκο και 3% σε αξία σε σχέση με το 2023. Τα μερίδια της εταιρείας στη κατηγορία αυξήθηκαν αντίστοιχα, κλείνοντας τη χρονιά με ένα μέσο μερίδιο σε όγκο στο 13,3% (+1,8 μ.μ.) και σε αξία στο 14,7% (+2,0 μ.μ.). Σύμφωνα με τη διοίκηση, η ανοδική πορεία βασίστηκε “τόσο στο επαναλανσάρισμα (αλλαγή συσκευασιών) όσο και την στοχευμένη επικοινωνία, ενώ τόσο τα PL όσο και ο επώνυμος ανταγωνισμός σημείωσαν απώλειες μεριδιακά”.
Η αγορά της κατεψυγμένης ζύμης το 2024 κινήθηκε ανοδικά τόσο σε επίπεδο όγκου (+5,7%) όσο και αξίας (+3,2%), καθώς κατά την διάρκεια της χρονιάς τα λανσαρίσματα νέων προϊοντικών κατηγοριών και οι έντονες προωθητικές ενέργειες (που οδήγησαν σε σημαντική μείωση στην μέση τιμή κατά -2,5%) έδωσαν ώθηση στην κατανάλωση.
Η Χρυσή Ζύμη περιόρισε την μεριδιακή πίεση κλείνοντας τη χρονιά με μερίδιο σε αξία στο 17,1% (-1 μ.μ) σε σχέση με το 2023 και σε όγκο 11 στο 13,6%, (-0,9 μ.μ.) ενώ αύξησε το μερίδιο της σε αξία (κατά +0,8 μ.μ.) στην υποκατηγορία της πίτσας, η οποία κινείται ανοδικά με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, καθώς και στην υποκατηγορία πιτάκια (κατά +0,6 μ.μ).
Προοπτικές
Κατά το πρώτο δίμηνο του 2025, συνεχίστηκαν και κατά περίπτωση εντάθηκαν οι αβεβαιότητες στο επιχειρηματικό περιβάλλον, παρέμειναν οι εξωτερικές πληθωριστικές πιέσεις (πληθωρισμός Φεβρουαρίου στο 2,5%), εντείνοντας την πίεση στην κατανάλωση.
Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Ιανουάριο η Ideal Holdings συμφώνησε με την Frozen Holdings για την εξαγορά του 100% της Μπάρμπα Στάθης καθώς και του 90% της Χαλβατζής Μακεδονική, θυγατρικής της Μπάρμπα Στάθης, με συνολικό τίμημα €173,4 εκατ. (€130 εκατ. μετρητά και €43,4 εκατ. ο δανεισμός).
Σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει σε τηλεδιάσκεψη της Ideal Holdings, ο επικεφαλής του ομίλου, Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, η Μπάρμπα Στάθης εκτιμάται ότι θα καταγράφει μέση ανάπτυξη πωλήσεων 7,7% για τα επόμενα 4 χρόνια, φθάνοντας τα €165-€170 εκατ. Το EBITDA, επίσης, εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στα €21-€23 εκατ., αν και σε αυτούς τους υπολογισμούς δεν έχει συμπεριληφθεί το ενδεχόμενο νέων εξαγορών ή επιπρόσθετων capex, καθώς έγιναν στη βάση του επιχειρηματικού πλάνου που είχε ήδη έτοιμη η διοίκηση της Μπάρμπα Στάθης. Τέλος, το περιθώριο EBITDA εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει τη μέση πορεία του κλάδου των τροφίμων (13,5%-14%).
Το πλάνο
Portfolio
- Αναθεώρηση και διεύρυνση της γκάμας προϊόντων με βάση την καινοτομία, τις νέες διατροφικές τάσεις και την αυξανόμενη υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής από τους καταναλωτές, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των διάφορων ομάδων-στόχων
- Αύξηση του μεριδίου αγοράς σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων και στον τομέα της Χαλβατζής
- Επέκταση του business και μέσω των εξαγωγών
Υποδομές
- Αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων αποθήκευσης και βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας
- Δημιουργία νέου κέντρου διανομής στην Αθήνα για την υποστήριξη της μελλοντικής ανάπτυξης εσόδων και την επίτευξη σημαντικής εξοικονόμησης κόστους
- Κατασκευή νέων εγκαταστάσεων αποθήκευσης ψυχρού φορτίου στην Σίνδο, πρώην εργοστάσιο Έδεσμα, που ανήκε στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο. Θυμίζουμε ότι η παραγωγή της Έδεσμα μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο της Νίκας στην Αθήνα.
Ενίσχυση παραγωγικής δυναμικής
- Διεύρυνση του δικτύου παραγωγών
- Επανεκκίνηση του εργοστασίου παραγωγής Froza στην Λάρισα, με στόχο τον διπλασιασμό της παραγωγικής ικανότητας
Επιπλέον, επισήμανε ότι:
- εξετάζονται νέοι στόχοι επέκτασης της εταιρείας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και εκτός συνόρων
- εξαγορά εταιρειών με συμπληρωματικά προϊόντα
- συνέργειες με εταιρείες με έμφαση σε υπηρεσίες αποθήκευσης και δικτύου διανομής
Ο προϋπολογισμός της Ideal Holdings για τις επενδύσεις αναμένεται να φτάσει τουλάχιστον τα €25 εκατ., ποσό στο οποίο θα συμπεριληφθούν και κρατικές επιχορηγήσεις 50%-60%.