Οι αθλητές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, αν μη τι άλλο, θα έχουν στυλ.
Και αυτό διότι διάσημοι σχεδιαστές, όπως ο Ralph Lauren και ο Giorgio Armani βάζουν τις δικές τους πινελιές στις στολές των εθνικών ομάδων.
Την αποκαλούν Πόλη του Φωτός. Αλλά το Παρίσι είναι και η Πόλη της Μόδας, μια από τις πιο επιδραστικές πρωτεύουσες της μόδας στον κόσμο.
Άρα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως οι σχεδιαστές μόδας σε όλο τον κόσμο έχουν ετοιμάσει τις στολές των εθνικών τους ομάδων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024.
Για παράδειγμα, η Stella Jean ντύνει τους περίπου 12 αθλητές της Αϊτής κι όπως υπολογίζει, έχει ακριβώς δύο δευτερόλεπτα, τη νύχτα της τελετής έναρξης, για να κάνει εντύπωση στον κόσμο – μια εντύπωση που μπορεί να αντηχήσει για χρόνια.
Ralph Lauren, Giorgio Armani και μικρότερα ονόματα επιθυμούν μια θέση στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024
Στο άλλο άκρο του φάσματος μεγέθους και προϋπολογισμού βρίσκεται ο Ralph Lauren, ο οποίος ντύνει εκατοντάδες αθλητές της αμερικανικής ομάδας στις τελετές έναρξης και λήξης, για 9η φορά. Την ίδια ώρα, ο Giorgio Armani σχεδιάζει τις στολές της Ιταλίας από το 2012.
Αμέτρητοι άλλοι σχεδιαστές έχουν συμμετάσχει – συμπεριλαμβανομένων, φέτος, περισσότερων νέων, «ανεξάρτητων» brands που επιθυμούν να κάνουν αίσθηση. Είναι επίσης μια ευκαιρία να τονιστούν ιδιότητες όπως η βιωσιμότητα στη μόδα και η προσαρμοστικότητα, επίσης, όπως στα σχέδια για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες.
Οι σχεδιαστές και οι κατασκευαστές συνειδητοποιούν τώρα ότι αυτό μπορεί να είναι μια τεράστια πλατφόρμα γι’ αυτούς, για πολλά πράγματα, λέει στο AP η Alison Brown, η οποία συνδιοργανώνει ένα podcast για όλα τα θέματα των Ολυμπιακών Αγώνων, το “Keep the Flame Alive”. Για παράδειγμα: «Η βιωσιμότητα είναι ένα τεράστιο σύνθημα τώρα για όλους αυτούς τους Ολυμπιακούς Αγώνες», λέει.
Το ίδιο και το στυλ – εξάλλου μιλάμε για το Παρίσι.
«Πάντα θέλεις να εκπροσωπείς τη χώρα σου και θέλεις να εκπροσωπείς τους αθλητές. Αλλά φαίνεται ότι αυτή τη φορά, η πίεση για να το κάνεις καλά έχει αυξηθεί πολύ», λέει η Brown.
Οι στολές που αξίζουν μια δεύτερη ματιά στους Ολυμπιακούς Αγώνες 2024
Ας δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες στολές
Μογγολία: Ωδή στην παράδοση
Πρόκειται για δημιουργίες της Michel&Amazonka, μιας εταιρείας με έδρα το Ουλάν Μπατόρ που παράγει ρούχα υψηλής ραπτικής και ready to wear ενδύματα, που «εκφράζουν την ουσία της μογγολικής παράδοσης και κουλτούρας» με αυτό που η εταιρεία αποκαλεί «σύγχρονο φως», όπως αναφέρει το CNN.
Τα ρούχα των αθλητριών συμπληρώνονται από σκουλαρίκια και κεντημένες τσάντες, ενώ οι άνδρες σημαιοφόροι θα φορούν καπέλο τοξοβολίας, ζώνη και παραδοσιακές μογγολικές μπότες.
Καναδάς: Εστίαση στην ισότητα και την προσαρμοστικότητα
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού, η ομάδα της Lululemon, που ντύνει τους αθλητές του Καναδά για δεύτερη φορά, λέει ότι τους άκουσε προσεκτικά ακόμα και το πώς αισθάνονται μέσα στα ρούχα τους. «Όταν αισθάνεστε όμορφα, αποδίδετε και καλύτερα» λέει η Audrey Reilly, δημιουργική διευθύντρια για την ομάδα του Καναδά στην εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων.
Η συλλογή που έχει ετοιμάσει για την εθνική ομάδα περιλαμβάνει τα πάντα – από τις τελετές έναρξης και την απονομή των μεταλλίων, μέχρι τις προπονήσεις.
Όσο για την τελετή έναρξης, οι σχεδιαστές της Lululemon δημιούργησαν αυτό που αποκαλούν «ταπισερί περηφάνειας». Σχεδιασμένη στο χέρι, η στολή περιλαμβάνει 10 ζώα – εννέα που αντιπροσωπεύουν τις επαρχίες του Καναδά και ένα που αντιπροσωπεύει τη Γαλλία. «Θέλαμε να θυμίσουμε όλο τον Καναδά, από ακτή σε ακτή και από βορρά σε νότο» λέει η Reilly.
Αϊτή: Ξέρουν ότι το σώμα τους είναι μια σημαία
Η Stella Jean έχει συνηθίσει να σχεδιάζει όμορφα ρούχα. Αλλά η ομορφιά για χάρη της ομορφιάς δεν ήταν ένα θέμα στα σχέδιά της για την ομάδα της Αϊτής. Όλα αφορούσαν το μήνυμα.
«Αυτή θα είναι η πρώτη καλή είδηση που θα βγει από την Αϊτή τα τελευταία τρία χρόνια τουλάχιστον», λέει η ίδια, η εμφάνιση των αθλητών αποτελεί ένα αντι-μήνυμα στις ειδήσεις για πολιτική αναταραχή, φτώχεια ή φυσικές καταστροφές. «Έτσι, αισθάνθηκα την ευθύνη να πω όσα περισσότερα μπορώ για τη χώρα».
Για το σκοπό αυτό, η Jean συνεργάζεται με τον Αϊτινό καλλιτέχνη Philippe Dodard, του οποίου η ζωηρή ζωγραφική θα ενσωματωθεί στις τελετουργικές στολές – μια φούστα σε έντονα χρώματα για τις γυναίκες και ένα παντελόνι για τους άνδρες, σε συνδυασμό με παραδοσιακά είδη όπως ένα πουκάμισο chambray. Τα σχέδια έχουν κατασκευαστεί από «περισσευούμενα» υφάσματα – βιωσιμότητα, ναι, αλλά όχι επειδή είναι της μόδας, λέει η Jean, αλλά επειδή στην Αϊτή είναι ταυτόχρονα παράδοση και ανάγκη. «Οι αθλητές ξέρουν ότι το σώμα τους είναι μια σημαία».
ΗΠΑ: «Τίποτα δεν αντιπροσωπεύει περισσότερο την Αμερική από το τζιν»
«Τίποτα δεν αντιπροσωπεύει την Αμερική περισσότερο από ένα τζιν, ειδικά όταν βρισκόμαστε στο Παρίσι», δήλωσε ο David Lauren, επικεφαλής branding και καινοτομίας της εταιρείας και γιος του ιδρυτή της, κατά την αποκάλυψη του σχεδίου τον Ιούνιο.
Για την ένατη φορά που θα ντύσει την ομάδα των ΗΠΑ για τις τελετές έναρξης και λήξης, ο Ralph Lauren λέει ότι θα προσαρμόσει κάθε αθλητή προσωπικά. Για την τελετή έναρξης θα φορέσουν ραμμένα ναυτικά σακάκια με μπλε-λευκά ριγέ πουκάμισα Oxford – και φυσικά μπλε τζιν.Για την τελετή λήξης, η ομάδα θα φορέσει λευκό τζιν με ασορτί σακάκια σε κόκκινο, λευκό και μπλε χρώμα. Ο Lauren χαρακτήρισε την εμφάνιση της τελετής λήξης «πιο γραφική, πιο διασκεδαστική, λίγο πιο συναρπαστική».
Ινδία: Αναμειγνύοντας το παλιό με το νέο
Ο Ινδός σχεδιαστής Tarun Tahiliani είναι γνωστός για την ικανότητά του να συνδυάζει τα παραδοσιακά στοιχεία με μια σύγχρονη ευαισθησία. Και αυτό ακριβώς προσπάθησε να κάνει ο ίδιος και το brand ανδρικών ενδυμάτων Tasva για την Ολυμπιακή ομάδα της χώρας του.
Ο Tahiliani δήλωσε στο GQ India ότι όταν άρχισε να κάνει έρευνα για τη στολή της τελετής έναρξης της Ινδίας, παρατήρησε την τάση των χωρών να ενσωματώνουν τις εθνικές τους σημαίες στο σχέδιο. Έτσι, άρχισε να εργάζεται πάνω σε ένα σχέδιο με τις τρίχρωμες αποχρώσεις του σαφράν, του λευκού και του πράσινου.
Για τους άνδρες, ο Tahiliani ξεκίνησε με μια κουρτά, το τυπικό ασιατικό μακρύ και φαρδύ πουκάμισο. Το συνδύασε με ένα bundi, ή παραδοσιακό αμάνικο σακάκι. Είπε στο περιοδικό ότι φοράει bundi κάθε μέρα, εμπνευσμένος από τον πατέρα του, ο οποίος ήταν ναύαρχος στο ινδικό ναυτικό.
Μετά από feedback από την Ολυμπιακή Επιτροπή, ο σχεδιαστής απομακρύνθηκε από την ομοιόμορφη εμφάνιση για τις γυναίκες, επιλέγοντας ένα σαρίκι, το οποίο, όπως λέει, «μπορεί να κολακεύσει κάθε σωματότυπο, και αυτό ακριβώς θέλουμε για τις αθλήτριές μας».
Όλα τα σχέδια ενσωματώνουν κεντήματα σαφράν και πράσινου χρώματος. «Ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε ρούχα που δίνουν τη δυνατότητα στις αθλήτριές μας να εκπροσωπούν την Ινδία με υπερηφάνεια και αυτοπεποίθηση», δήλωσε ο Tahiliani.
Ιταλία: Ένα μείγμα κομψότητας και παράδοσης
Οι Ιταλοί αθλητές θα είναι κομψά ντυμένοι με στολές Emporio Armani, όπως κάνουν σε κάθε Ολυμπιάδα από το 2012.
Η στολή της απονομής των μεταλλίων φέρει την επιγραφή «W Italia», συντομογραφία του «Eviva Italia» ή «Ζήτω η Ιταλία». Το σύνθημα θα μπορούσε να επεκταθεί και στον ίδιο τον σχεδιαστή Giorgio Armani, ο οποίος έκλεισε τα 90 του χρόνια στις 11 Ιουλίου.
«Η αναζήτηση νέων λύσεων για τις στολές των αθλητών, η οποία πρέπει να συνδυάζει την κομψότητα με την πρακτικότητα, είναι πάντα μια συναρπαστική πρόκληση για μένα», δήλωσε ο Armani πέρυσι, όταν η εθνική στολή παρουσιάστηκε στην επίδειξη πασαρέλας Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024 για το νεανικό και αθλητικό εμπορικό σήμα Emporio Armani.
Οι φόρμες των αθλητών είναι στο μπλε του Armani, το οποίο είναι εδώ και καιρό το χρώμα της καθημερινής στολής του σχεδιαστή, είτε ως μπλουζάκι είτε ως λεπτό πουλόβερ.
Οι αθλητές δεν θα έχουν καμία δικαιολογία για να μην γνωρίζουν τον εθνικό ύμνο: η αρχή είναι τυπωμένη στο εσωτερικό του γιακά των μπλουζών πόλο, ενώ ολόκληρος ο πρώτος στίχος βρίσκεται στο εσωτερικό των σακακιών.
Βρετανία: Τέσσερα έθνη, όχι ένα
Η 60χρονη βρετανική μάρκα ρούχων Ben Sherman, γνωστή για τα ανδρικά της ρούχα, δημιουργεί για τρίτη φορά τις Ολυμπιακές στολές της Βρετανίας και φέτος θέλει να υπενθυμίσει στον κόσμο ότι η Βρετανία είναι τέσσερα έθνη και όχι ένα.
Ο σχεδιασμός της για τις τελετές έναρξης και λήξης «αντιπροσωπεύει την ενότητα και την ποικιλομορφία του Ηνωμένου Βασιλείου, αντανακλώντας το πλούσιο μωσαϊκό της ταυτότητας του έθνους μας», λέει ο δημιουργικός διευθυντής της εταιρείας, Mark Williams.
Ο Williams περιέγραψε το νέο φλοράλ μοτίβο των τεσσάρων εθνών, που περιλαμβάνει ένα τριαντάφυλλο, ένα γαϊδουράγκαθο, έναν νάρκισσο και ένα τριφύλλι, που χρησιμεύει ως «ένα νεύμα στις μοναδικές ταυτότητες και ιστορίες της Αγγλίας, της Σκωτίας, της Ουαλίας και της Βόρειας Ιρλανδίας».
Ο Williams τονίζει ότι το μοτίβο δεν είναι καθαρά διακοσμητικό, αλλά έχει σκοπό να στείλει ένα μήνυμα συνεργασίας και ενότητας. Το φλοράλ μοτίβο του είναι στα χρώματα του μπλε και του κόκκινου – σε μπλουζάκια πόλο, που φοριούνται με μπουφάν μπόμπερ, αλλά και σε πολύχρωμες κάλτσες, σε συνεργασία με το brand Happy Socks.