Δυναμικό ξεκίνημα για τον ελληνικό τουρισμό το 2025, όπως αποκάλυψε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Οι αυξημένες εισπράξεις και η ενισχυμένη ταξιδιωτική κίνηση τον Ιανουάριο, επιβεβαιώνουν την ανοδική τροχιά του κλάδου ακόμη και μέσα στον χειμώνα. Όμως, όπως τόνισε η ίδια, ο στόχος δεν είναι απλώς η ποσότητα, αλλά η ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη.
Η νέα στρατηγική του υπουργείου κινείται σε τρεις βασικούς άξονες:
- Επέκταση της τουριστικής σεζόν και γεωγραφική διασπορά των επισκεπτών.
- Ανάδειξη λιγότερο προβεβλημένων προορισμών.
- Ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η υπουργός ανακοίνωσε σειρά πρωτοβουλιών για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, όπως:
- Χρηματοδότηση υποδομών (λιμάνια, ιαματικά κέντρα, χιονοδρομικά).
- Νέα προγράμματα τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
- Δημιουργία ψηφιακών εργαλείων και ανασχεδιασμός του VisitGreece.gr.
Σαντορίνη: Στρατηγικό στοίχημα για τη βιώσιμη διαχείριση ενός εμβληματικού προορισμού
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η Όλγα Κεφαλογιάννη στη Σαντορίνη, υπογραμμίζοντας πως επιστρέφει σε πλήρη λειτουργικότητα και παραμένει ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός διεθνώς. Όπως είπε:
«Στηρίζουμε έμπρακτα τη Σαντορίνη, επενδύοντας σε στοχευμένη προβολή και βιώσιμη διαχείριση».
Σημαντικές κινήσεις:
- Δημιουργία DMMO (Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού), με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
- Εντατικοποίηση της ψηφιακής καμπάνιας μέσω του Visit Greece.
- Συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την προβολή του νησιού.
Νέες αγορές και στρατηγική εξωστρέφειας
Η υπουργός ανέδειξε την ανάγκη διεύρυνσης του τουριστικού χάρτη της Ελλάδας, με προτεραιότητα τις αναδυόμενες αγορές:
- Ινδία, Νότια Κορέα, Ιαπωνία.
- Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Σαουδική Αραβία.
- Ενίσχυση της παρουσίας στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, μετά το περσινό ρεκόρ πτήσεων από την Ανατολική.
Παράλληλα, διατηρείται η ισχυρή παρουσία στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές, όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία, με έμφαση στις ειδικές μορφές τουρισμού (ευεξία, αγροτουρισμός, πολιτισμός).
Πολυδιάστατο σχέδιο για βιώσιμο τουρισμό και τοπική ανάπτυξη
Η κ. Κεφαλογιάννη αποκάλυψε πως βασικός στόχος είναι ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης του τουρισμού, που περιλαμβάνει:
- Σύσταση τοπικών και περιφερειακών DMMOs.
- Συνεργασία μεταξύ κράτους, αυτοδιοίκησης και ιδιωτών.
- Δημιουργία Παρατηρητηρίων για Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη.
Βραχυχρόνια μίσθωση: Νέοι κανόνες για βιώσιμη συνύπαρξη
Ο νέος νόμος του Ιανουαρίου φέρνει:
- Υποχρεωτικά πρότυπα ασφαλείας για ακίνητα Airbnb (φυσικός φωτισμός, αερισμός, ασφάλιση κ.ά.).
- Μηχανισμούς ελέγχου και ελεγκτικά κλιμάκια.
- Περιορισμούς στις εγγραφές στο Μητρώο για συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας.
- Κατάταξη ξενοδοχείων με βάση την περιβαλλοντική τους απόδοση.
Τουρισμός για Όλους 2025: Ενίσχυση της περιφερειακής και εποχικής ισορροπίας
Ο νέος κύκλος του επιτυχημένου προγράμματος περιλαμβάνει:
- Διπλή κλήρωση: υψηλή και χαμηλή περίοδος.
- Μεγαλύτερη επιδότηση για όσους ταξιδεύουν σε μη αιχμιακές περιόδους.
- Ενισχυμένα ποσά για ευάλωτες ομάδες, όπως ΑμεΑ, πολύτεκνοι και συνταξιούχοι.
Η υπουργός θα αναπτύξει αναλυτικά τη στρατηγική της στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, που θα διεξαχθεί 9-12 Απριλίου 2025.
Η Όλγα Κεφαλογιάννη έστειλε το μήνυμα πως ο ελληνικός τουρισμός αλλάζει σελίδα:
«Η Ελλάδα μπορεί –και πρέπει– να είναι παράδειγμα για έναν τουρισμό με σεβασμό στον άνθρωπο, το περιβάλλον και τον πολιτισμό της».