ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τράπεζες, η επίσπευση έκδοσης ακριβών ομολόγων και η απόσυρση ομολόγων 8 τρις από την ΕΚΤ

Η επίσπευση προσφυγής των συστημικών τραπεζών στις αγορές με την έκδοση ομολόγων με ακριβό επιτόκιο δικαιολογείται απόλυτα!

Η επίσπευση προσφυγής των συστημικών τραπεζών στις αγορές με την έκδοση ομολόγων με ακριβό επιτόκιο, ίσως ξάφνιασε την αγορά, αλλά οι γνωρίζοντες δικαιολογούν απολύτως την προσφυγή τους τώρα, έστω και αν πληρώνουν αρκετά ακριβά το δανεισμό τους.

Η Εθνική άντλησε 500 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 7,5%, η Alpha Bank άντλησε 400 εκατ., με επιτόκιο 7,35%, η Πειραιώς άντλησε 350 εκατ., με επιτόκιο 8,5% και η Eurobank που είχε προηγηθεί όλων 500 εκατ. με επιτόκιο 4,375%.

Η αιτία της μαζικής προσφυγής των τραπεζών και της εν γνώση τους ακριβής πληρωμής του δανεικού χρήματος βρίσκεται στο γεγονός ότι η ΕΚΤ, τον ερχόμενο μήνα δεν θα αποφασίσει μόνο για την αύξηση των επιτοκίων της κατά 0,75% (το πιθανότερο) ή κατά ο,50% (η έπληξη), αλλά και για το χρονοδιάγραμμα της απόσυρσης ρευστότητας που διοχέτευσε στις οικονομίες των κρατών μέσω φθηνής χρηματοδότησης των τραπεζών και τεράστιων αγορών κρατικών ομολόγων.

Μιλάμε για μία πρωτοφανούς ύψους απόσυρση ρευστότητας 8 τρις. ευρώ(!), η οποία φυσικά δεν πρόκειται να γίνει απότομα, αλλά θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε αυξήσεις των αποδόσεων κρατικών αλλά και εταιρικών-ιδιωτικών ομολόγων και φυσικά των spreads.

Η ΕΚΤ είναι φυσικά μακράν ο μεγαλύτερος πιστωτής-επενδυτής ελληνικών ομολόγων, κάτι φυσικά που συμβαίνει και με άλλες χώρες με μεγάλο δημόσιο χρέος, όπως η Ιταλία και οι χώρες του νότου συνολικά.

Πέραν της πίεσης, λοιπόν, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να επιστρέψει η ρευστότητα σταδιακά στα ταμεία της από τα προγράμματα (PEPP, APP, TLTROs) που παρείχε αφειδώς, είναι και η συνειδητοποίηση ότι δεν θα υπάρξουν νέες αγορές, αλλά ούτε και επανεπένδυση όσων ομολόγων λήγουν.

Ουσιαστικά, δηλαδή, έρχεται ένα τοπίο από το 2023 εξαιρετικά δύσκολο, για οικονομίες, τράπεζες και επιχειρήσεις και μάλιστα με τον πληθωρισμό να επιμένει, τα επιτόκια σε ανοδική τροχιά και την πολυεπίπεδη κρίση να μην δείχνει σημάδια υποχώρησης, τουναντίον να είναι φανερά ήδη τα πρώτα σημάδια της ύφεσης.

Διαβάστε ακόμη: