Έρευνα, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Publicom-Hill&Knowlton, παρουσιάζει ενδιαφέροντα ευρήματα από την ελληνική αγορά, τα οποία αποκαλύπτουν τις ριζικές αλλαγές που επήλθαν στην καταναλωτική συμπεριφορά μέσα στην κρίση.

Το κόστος ζωής και οι ανατιμήσεις είναι το κυρίαρχο θέμα που απασχολεί τους Έλληνες καταναλωτές, με ποσοστό 91%. Ως αποτέλεσμα, το 78% έχει σταματήσει να αγοράζει τα μη-απαραίτητα προϊόντα, ενώ το 51% καταναλώνει μικρότερες ποσότητες στα βασικά προϊόντα.

Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που πιστεύουν πως η οικονομική τους κατάσταση θα είναι καλύτερη σε ένα χρόνο από τώρα, είναι μόλις 13%. Την ίδια στιγμή, το 49% πιστεύει πως θα είναι χειρότερα, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 59% για τις ηλικίες 45-54. Στα ίδια επίπεδα περιμένει πως θα παραμείνει το 28% των Ελλήνων, ενώ το 10% δεν μπορεί να δώσει μία απάντηση με σιγουριά.

Όλα αυτά αντικατοπτρίζονται, αναμενόμενα, στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών. Τα μέτρα που λαμβάνουν αφορούν κυρίως στη διακοπή αγοράς των μη-απαραίτητων προϊόντων (78%), τη μείωση της κατανάλωσης ρεύματος στο σπίτι (71%) και την εξοικονόμηση θέρμανσης / ψύξης (63%). Ακολουθούν με μικρή διάφορα ο περιορισμός των διαδρομών με το αυτοκίνητο (57%) και η κατανάλωση μικρότερων ποσοτήτων στα απαραίτητα τρόφιμα (51%).

Πολλοί καταναλωτές αλλάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες, και είναι κρίσιμο να δούμε ποια είναι τα τρόφιμα στα οποία καταναλώνουν πλέον μικρότερες ποσότητες. Πρώτο είναι το κρέας και το ψάρι (46%) και ακολουθούν τα τυριά και τα γαλακτοκομικά (38%) και το ψωμί (25%). Σε μικρότερα, αλλά όχι αμελητέα ποσοστά, βρίσκονται τα δημητριακά, η ζάχαρη, τα γλυκά, καθώς και τα ποτά και αναψυκτικά.

Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν οι Έλληνες καταναλωτές μία μάρκα, πρώτη προτεραιότητα έχει η τιμή, με ποσοστό 57% και ύστερα η ποιότητα, με ποσοστό 37%

Αν υποθέταμε πως η τιμή ήταν η ίδια, τότε το Νο1 κριτήριο θα ήταν η ποιότητα (78%), ακολουθούμενη από την αναγνωρισιμότητα της μάρκας (45%) και την κοινωνική της υπευθυνότητα (28%).