Επειδή τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύ συζήτηση για τον νέο Κ.Ο.Κ., με πολλές πληροφορίες να κατακλύζουν τα ΜΜΕ αλλά και ισχυρές δόσεις παραπληροφόρησης, όπως για παράδειγμα ότι θα επιτρέπονται οι «σφήνες» των μηχανών, που προφανώς δεν θα επιτρέπονται, σας παρουσιάζουμε τις βασικές διατάξεις του νέου Κ.Ο.Κ., ο οποίος φιλοδοξεί να μην αποτελέσει ακόμη έναν νομικό κανόνα, αλλά έναν κανόνα ζωής, που θα σώσει ζωές και θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια και συμπεριφορά στην Ελλάδα.

Η επικαιροποίηση με βάση τα σημερινά δεδομένα και η είσοδος του στην εποχή της ψηφιοποίησης, μετά από 17 έτη αναμονής, καθιστά τον νέο Κ.Ο.Κ. ένα εύχρηστο και αποτελεσματικό εργαλείο για την Οδική Ασφάλεια.

Οι σημαντικές καινοτομίες και τα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν στην εφαρμογή του νέου Κ.Ο.Κ. είναι:

1. Η μείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

-Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα.

-Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανές στην κυκλοφορία και τη στάθμευση. Οι μηχανές έχουν δικαίωμα διέλευσης ανάμεσα στα αυτοκίνητα για να φτάσουν μπροστά από αυτά στο φανάρι, εάν και εφόσον τηρούν τα όρια ταχύτητας και ασφάλειας.

-Παράλληλα, αυστηροποιούνται οι ποινές για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τις μηχανές καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα.

2. Η διαμόρφωση των οδών με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και την προώθηση της μικροκινητικότητας

Η δημιουργία ασφαλών δρόμων θα συμβάλλει στη μείωση της ταχύτητας και θα προωθήσει τη χρήση ποδηλάτων και πατινιών, πάντα με όρους ασφάλειας. Μιλάμε για ταχύτητες έως 25 km/h σε τέτοιου είδους οχήματα, με κράνος και όλους τους κανόνες ασφαλείας. Το υπουργείο προωθεί τη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις κατάλληλες συνθήκες για την ασφαλή τους χρήση.

3. Προστασία και διευκόλυνση της κίνηση των δικύκλων

α. Η υποχρεωτική χρήση του κράνους, τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρότερες μοτοσικλέτες είναι κανόνας απαράβατος και προβλέπονται υστηρές ποινές στους υπότροπους παραβάτες.
β. Δίνεται ζωτικός χώρος στο δίκυκλο στα φανάρια και διασταυρώσεις
γ. Διήθηση, δηλαδή διέλευση ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, υπό όρους
δ. Διασφάλιση περισσότερου χώρου στάθμευσης

4. Θεσπίζεται η αυστηροποίηση ποινών για την αντικοινωνική συμπεριφορά και υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά

Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση των ποινών για την αποτροπή τους συντελεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.

Τι θεωρείται «αντικοινωνική οδική συμπεριφορά

  • Το πέταγμα σκουπιδιών από οποιοδήποτε όχημα
  • Ανάρμοστη συμπεριφορά οδηγών – Μη ευγενική συμπεριφορά οδηγού προς πεζούς και στους άλλους οδηγούς
  • Οδηγός δεν έχει την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και δεν βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί.
  • Κίνηση σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας κ.λπ.
  • Χρήση λωρίδας έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), εξαιρουμένης ακινητοποίησης οχήματος από βλάβη ή άλλη αιτία
  • Στάση ή στάθμευση οχήματος σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ).
  • Μη παραχώρηση προτεραιότητας σε πεζούς
  • Παρεμπόδιση αυτοκινήτων άμεσης ανάγκης
  • Ακολούθηση αυτοκινήτων άμεσης ανάγκης
  • Το να μην έχει εξάτμιση το όχημα, κάτι που βλέπουμε συχνά σε μηχανές

Παραδείγματα υποτροπιάζουσας συμπεριφοράς

  • Παραβίαση STOP
  • Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
  • Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
  • Μη χρήση καθίσματων, ζωνών ασφαλείας όταν μεταφέρονται παιδιά
  • Μη χρήση κράνους από οδηγό, κατά την οδήγηση μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο.
  • Οι κόντρες παντός είδους
  • Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
  • Οδηγός χρησιμοποιεί εν κινήσει κινητό τηλέφωνο που δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, με ακουστικό ΕΝΣΥΡΜΑΤΗΣ επικοινωνίας
  • Χρήση κινητού τηλεφώνου σε μηχανή ή δίτροχο
  • Οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ

5. Απενοχοποίηση οχημάτων και υπευθυνότητα των οδηγών

Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).

6. Σοβαρές ποινές για κύριες παραβάσεις που ευθύνονται για θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα και τιμωρούνται παραδειγματικά: α) κόκκινο, β) κράνος, γ) αλκοόλ, δ) ζώνη, ε) το κινητό στ) ταχύτητα

7. Εξορθολογισμός και οργάνωση των ποινών σε τρεις κατηγορίες α.) ελαφριάς β.) μέσης γ.) υψηλής βαρύτητας

Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα της παράβασης και η ποινών που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.

-Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε 3 βασικές κατηγορίες καθιστά το πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.

-Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τέθηκαν αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.

8. Θέσπιση των καμερών ως διαφύλαξη της Δημόσιας Συγκοινωνίας και των παραβατικών συμπεριφορών στην οδική ασφάλεια

Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστευση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

9. Ψηφιακή διαχείριση των παραβάσεων και εφαρμογή των ποινών.

10. Εκσυγχρονισμός και επικαιροποίηση του κυρωτικού πλαισίου.

Διαβάστε ακόμη: