Οι Έλληνες δεν βρίσκουν να αγοράσουν αυτοκίνητα. Σοβαρός είναι ο αντίκτυπος που παρουσιάζει και στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών στη βιομηχανία, γεγονός που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς μεταφέρει σημαντικό μέρος από τις παραγγελίες που δίνονται φέτος, για το 2022.
Μάλιστα στελέχη της αγοράς που σχετίζονται με την εισαγωγή αυτοκινήτων στη χώρα μας αναφέρουν ότι σε πολλές των περιπτώσεων οι παραδόσεις των παραγγελιών νέων αυτοκινήτων στους πελάτες μπορεί να υπερβούν ακόμα και τους έξι μήνες. Επισημαίνουν ταυτόχρονα ότι με την επικρατούσα κατάσταση δημιουργείται χαρτοφυλάκιο παραγγελιών, που αποτελείται από αυτοκίνητα που δεν τιμολογούνται φέτος, χρονιά κατά την οποία δόθηκε η εκάστοτε παραγγελία, αλλά χτίζεται μία μορφή ανεκτέλεστου παραγγελιών για το επόμενο έτος.
Αυξήσεις και στις τιμές των μεταχειρισμένων λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας
Ταυτόχρονα, λόγω της πανδημίας σημαντικό μέρος του πληθυσμού έχει στραφεί και στην αγορά μεταχειρισμένων, ελλείψει διαθέσιμων νέων αυτοκινήτων προς ταξινόμηση. Η αύξηση της ζήτησης σε συνδυασμό με την μειωμένη διαθεσιμότητα σύμφωνα πηγές που έχουν γνώση των πραγμάτων δημιουργεί ταυτόχρονα και αύξηση των τιμών στα μεταχειρισμένα κατά 15% έως και 20%. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα πως όσοι διαθέτουν κάποιο αυτοκίνητο δεν θα το διαθέσουν στην αγορά ως μεταχειρισμένο από τη στιγμή που δεν υπάρχουν καινούργια αυτοκίνητα για να αντικαταστήσουν τα παλιά. Συνολικά πάντως η μειωμένη προσφορά και η αυξημένη ζήτηση φέρνουν ανατιμήσεις τόσο στα μεταχειρισμένα όσο και στα καινούργια οχήματα. Το ζήτημα παραγωγής εμφανίζεται τόσο σε ασιατικές βιομηχανικές χώρες όπως η Ιαπωνία όσο και σε ευρωπαϊκές αγορές με ισχυρή βιομηχανική παραγωγή στον τομέα του αυτοκινήτου όπως η Ισπανία, η Γερμανία και η Ιταλία.
Μειωμένες κατά 10% υπολογίζονται οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων για το 2021
Η επίπτωση που αναμένει η ελληνική αγορά από την επικρατούσα κατάσταση σηματοδοτεί μείωση των αναμενόμενων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων από 110.000 που ήταν η αρχική εκτίμηση, σε 100.000 αυτοκίνητα για το σύνολο το 2021, κάτι που σημαίνει ποσοστό μείωσης στα επίπεδα του 10%. Αντίστοιχα το 2020 πουλήθηκαν 84.000 αυτοκίνητα και το 2019 115.000 αυτοκίνητα.
Το γεγονός ότι η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα διάγει περίοδο στασιμότητας λόγω της διεθνούς βιομηχανικής κρίσης, συμπίπτει μάλιστα με μία χρονική περίοδο κατά την οποία στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα κατά την περίοδο εκδήλωσης της πανδημίας αυξήθηκαν οι καταθέσεις μετρητών σε λογαριασμούς ταμιευτηρίου και όψεως. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ενώ οι Έλληνες είχαν αυξημένο εισόδημα για να διαθέσουν, η αγορά δεν ήταν ικανή να ανταποκριθεί στην υπάρχουσα ζήτηση. Είναι χαρακτηριστική η ανάκαμψη των καταθέσεων, η οποία είχε ξεκινήσει από το 2018 και συνεχίστηκε με πιο έντονο ρυθμό το 2020 και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Συγκεκριμένα, το σύνολο σε καταθέσεις και ρέπος από 201,539 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2018 έφτασε στα 217,471 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2021, σύμφωνα με σχετική έκθεση του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ. Το φαινόμενο της αύξησης των καταθέσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν ήταν μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο φαινόμενο. Αποδίδεται στη μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών λόγω του lockdown σε συνδυασμό με τη λήψη μέτρων στήριξης των εισοδημάτων και την αναβολή φορολογικών υποχρεώσεων αλλά και σε άλλους πιο ειδικούς παράγοντες.
Σε χαμηλό ρεκόρ τον Οκτώβριο οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Επισημαίνεται ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη έφτασαν σε χαμηλό ρεκόρ τον Οκτώβριο λόγω ελλείψεων μικροτσίπ, όπως ανέφερε πρόσφατα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 30% τον Οκτώβριο. Οι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της Ευρώπης υπέστησαν διψήφιες απώλειες. Ειδικότερα η μείωση πωλήσεων κινήθηκε στο -35,7% στην Ιταλία, σε -34,9% στη Γερμανία, σε -30,7% στη Γαλλία και σε -20,5% στην Ισπανία.
Στην Ελλάδα με βάση τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων η αγορά των επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσε πτώση -7,0% τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Το ποσοστό αυτό ωστόσο εκτιμάται ότι πλέον είναι σημαντικά μεγαλύτερο, αγγίζοντας και στη χώρα μας διψήφιο ποσοστό που όπως προαναφέραμε φτάνει στα επίπεδα του 10%.
Η έλλειψη chip ξεκίνησε πέρυσι μετά το κλείσιμο των εργοστασίων λόγω της νόσου Covid-19. Όταν τέθηκαν και πάλι σε λειτουργία οι γραμμές παραγωγής, υπήρξε μεγαλύτερη ζήτηση για τεχνολογικές συσκευές, ασκώντας πίεση στις προμήθειες ημιαγωγών. Στις περισσότερες των περιπτώσεων μάλιστα υφίστανται έτοιμα συναρμολογημένα αυτοκίνητα, τα οποία παραμένουν στα εργοστάσια και δεν μπορούν να διατεθούν στην αγορά, διότι μπορεί να λείπει ένα chip, το οποίο αντιστοιχεί επί παραδείγματι στη λειτουργία της μικροκάμερας στάθμευσης ή του ηχοσυστήματος.