Οι αποφάσεις του ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ είναι λίγο πολύ γνωστές. Πολλά μεταδόθηκαν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αλλά μάλλον οι περισσότεροι δεν διάβασαν το περιεχόμενο των αποφάσεων του ΣτΕ.
Οι δύο αποφάσεις του ΣτΕ
Η πρώτη έχει αριθμό 190/2022 και η δεύτερη 191/2022. Η μεν πρώτη απόφαση του ΣτΕ αφορά την ΕΥΔΑΠ ενώ η δεύτερη αφορά την ΕΥΑΘ και οι οποίες συνεκδικάστηκαν καθώς το επίδικο ζήτημα ήταν όμοιο αναφορικά με την μεταβίβαση στην ΕΕΣΥΠ και στο ΤΑΙΠΕΔ των μετοχών των δύο εταιρειών Ύδρευσης και Αποχέτευσης.
Αντισυνταγματική η μεταβίβαση μετοχών
Οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι καταπέλτης καθώς κρίνουν ως αντισυνταγματική την μεταβίβαση των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στην ΕΕΣΥΠ και προσθέτως ακυρώνουν τις πράξεις μεταβίβασης μετοχών από το Υπουργείο Οικονομικών στο ΤΑΙΠΕΔ. Αν πάμε όμως και ένα βήμα πιο πέρα οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι άμεσα εκτελεστές που σημαίνει πλέον ότι μέτοχος στις δύο εταιρείες μετά την έκδοση της απόφασης δεν είναι η ΕΕΣΥΠ και το ΤΑΙΠΕΔ αλλά το Υπουργείο Οικονομικών.
Επομένως ποσοστό πάνω από 60% της ΕΥΔΑΠ και πάνω από 70% της ΕΥΑΘ ανήκει πλέον στο Υπουργείο Οικονομικών. Οι αποφάσεις έχουν και άλλο ένα χαρακτηριστικό που είναι η αναδρομικότητα και τρέχουν στο χρόνο μεταβίβασης των μετοχών από το Υπουργείο Οικονομικών στην ΕΕΣΥΠ και στο ΤΑΙΠΕΔ.
Οι ευθύνες του Υπουργού Οικονομικών
Ποιος όμως έχει την αρμοδιότητα για να πραγματοποιηθεί η επιστροφή των μετοχών στο Υπουργείο Οικονομικών; Καταρχήν ο Υπουργός Οικονομικών ο οποίος έχει δέσμια αρμοδιότητα να ζητήσει από τις Υπηρεσίες του να πραγματοποιήσουν την αλλαγή στο σύστημα Άυλων Τίτλων του Χρηματιστηρίου Αθηνών και να επιδώσουν τις αποφάσεις του ΣτΕ.
Επίσης δέσμια αρμοδιότητα έχουν οι Διοικήσεις των ίδιων εταιρειών (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ) οι οποίες όμως έχουν το ίδιο δικαίωμα αλλά και υποχρέωση έναντι του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Το πραξικόπημα Σταϊκούρα
Υπενθυμίζουμε ότι με τα άρθρα 197 και 120 του Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα που κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιχειρήθηκε να παρακαμφθεί η απόφαση του ΣτΕ με διάφορα νομικά τερτίπια, δείχνοντας παράλληλα ασέβεια στην ελληνική δικαιοσύνη και τις ετυμηγορίες της και με πραξικοπηματικό τρόπο να παραχωρηθεί ξανά στο Υπερταμείο.
Με λίγα λόγια ο Υπουργός Οικονομικών διαχειρίζεται το νερό όχι ως ένα δημόσιο αγαθό, όπως προκύπτει και από την ετυμηγορία του ΣτΕ, αλλά ως ένα ακόμη προϊόν παραγωγής κέρδους, υπεραξιών και τεράστιων – ιλιγγιωδών αμοιβών για τους – ανίκανους- μάνατζερ που κοιτάνε μόνο τα προσωπικά και στενά εταιρικά οφέλη!
Η νομιμότητα των Γενικών Συνελεύσεων και τα ερωτήματα του radar
Παρόλα αυτά οι δύο εταιρείες θα πρέπει να κάνουν την ετήσια συνέλευση τους για να εγκρίνουν τους Ισολογισμούς τους σχετικά άμεσα και όχι αργότερα από τις 10 Σεπτεμβρίου 2022.
Το ερώτημα που τίθεται από το radar, είναι εάν είναι νόμιμες οι αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων ειδικότερα μάλιστα και στην περίπτωση που αποφασιστεί η διανομή μερισμάτων στις εταιρείες ΕΕΣΥΠ και ΤΑΙΠΕΔ ακόμα και μετά το πραξικόπημα που έγινε από τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών.
Σκούρα τα πράγματα για τα «χρυσά αγόρια και κορίτσια» της ΕΕΣΥΠ και του ΤΑΙΠΕΔ.
Το παζλ είναι λοιπόν δυσεπίλυτο και για γερά νεύρα καθώς αυτοί μάλλον που θα βρουν το μπελά τους θα είναι οι υπάλληλοι του Υπουργείου Οικονομικών.
Θα φανεί ότι δεν έχουν εφαρμόσει την νομοθεσία ή είναι πολύ πιθανό να κατηγορηθούν για απιστία. Ποια θα είναι ακριβώς η κατηγορία;
H μη επιστροφή των μετοχών στο Υπουργείο Οικονομικών από την ΕΕΣΥΠ και το ΤΑΙΠΕΔ ή η καθυστέρηση στην επιστροφή τους;
Δεδομένου ότι οι αποφάσεις του ΣτΕ έχουν αναδρομικότητα θα έπρεπε ΤΑΙΠΕΔ και ΕΕΣΥΠ να είχαν επιστρέψει αναδρομικά τα ποσά μερισμάτων στο Υπουργείο Οικονομικών. Τι θα πρέπει να γίνει ακόμα και μετά τα νέα νομοθετικά τερτίπια του Υπουργού Οικονομικών;