Αν κάναμε ένα γκάλοπ και ρωτούσαμε έξω τυχαίο κόσμο ποιο είναι το αυτοκίνητο των ονείρων του, θα λαμβάναμε πληθώρα απαντήσεων. Το σίγουρο είναι ότι αρκετοί θα έλεγαν Porsche.
Διότι σε αυτό το κλειστό κλαμπ ανήκει η θρυλική μάρκα. Με πλούσια ιστορία 93 ετών, η Porsche θεωρείται μία από τις πλέον καταξιωμένες στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, όντας συνώνυμο του σπορ, της απόδοσης και του premium.
Μεταξύ άλλων, η Porsche έχει λάβει τα εύσημα ως η εταιρεία με το πρώτο υβριδικό όχημα και το πρώτο τετρακίνητο. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά.
Εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα
Ίσως η μεγαλύτερη συνεισφορά της Porsche στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η εταιρεία παρουσίασε τα εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα για πρώτη φορά το 1966 με τη 911 S.
Ήταν ένα τεράστιο βήμα μπροστά συγκριτικά με τα ταμπούρα. Παρότι αρχικά είχαν τα θέματά τους με την υπερθέρμανση, το γερμανικό εργοστάσιο βρήκε σταδιακά τη λύση και κατάφερε να λειτουργούν απρόσκοπτα χωρίς να υπερθερμαίνονται.
Η καινοτομία επηρέασε σε τεράστιο βαθμό άλλες κραταιές εταιρείες και σήμερα τα αεριζόμενα δισκόφρενα αποτελούν βασικό μέρος του εξοπλισμού όχι μόνο σε σπορ αυτοκίνητα, αλλά και σε οικογενειακά.
Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη
Αν σας έρχεται στο μυαλό το VW Golf R32 4ης γενιάς, θα λύσουμε την παρανόηση. Το κόνσεπτ του διπλοσύμπλεκτου κιβωτίου ταχυτήτων υπάρχει από τις αρχές του 1900, αλλά η μοντέρνα μορφή του επινοήθηκε από την Porsche.
Τώρα, είναι γνωστό ως PDK (Porsche Doppelkupplung) και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’80 στην αγωνιστική Porsche 962 C.
Έκτοτε, θεωρείται βασικό μέρος του εξοπλισμού σε κάθε μοντέλο της εταιρείας. Εννοείται ότι σταδιακά το είδαμε και σε άλλα μοντέλα παραγωγής, όπως το VW Golf R32.
Σήμερα, οι περισσότερες Porsche διαθέτουν αυτόματο κιβώτιο PDK.
Το turbo σε μοντέλο παραγωγής
Αν και η Porsche δεν εφηύρε το υπερτροφοδοτούμενο σύστημα, ούτε το δοκίμασε πρώτη σε αυτοκίνητο (η BMW 2002 ήταν το πρώτο μοντέλο ευρείας παραγωγής με turbo). Ωστόσο, ήταν ο πρώτος κατασκευαστής στα σπορ μοντέλα που το έκανε βιώσιμο και το τοποθέτησε σε σειρά παραγωγής. Και το 1974, εγένετο η 911 Turbo.
Για ακόμα μία φορά, η γερμανική εταιρεία καινοτόμησε χάρη στη συμμετοχή της σε κατηγορίες motorsport. Είχε εξελίξει τη 917/30 των 1.100 ίππων, μέσω της οποίας δοκίμασε εκτενώς το υπερτροφοδοτούμενο σύστημα, ανακαλύπτοντας μηχανολογικά πώς θα ήταν βιώσιμο σε μοντέλο παραγωγής.
Μέχρι και σήμερα, το turbo είναι για πολλούς μία βασική παράμετρος πριν αγοράσουν ένα αυτοκίνητο και αξιοποιείται από αρκετές εταιρείες για μοντέλα επιδόσεων.
Το bi-turbo σε μοντέλο παραγωγής
Εφόσον βρήκε τον τρόπο για να κάνει βιώσιμο το υπερτροφοδοτούμενο σύστημα, γιατί και όχι εις διπλούν; Το 1983, η Porsche παρουσίασε το κόνσεπτ της 959 πριν το μοντέλο μπει στην παραγωγή το 1986.
Αυτή τη φορά, η καινοτομία αφορούσε στο bi-turbo, με τον κινητήρα της 959 να έχει διπλή υπερτροφοδότηση. Γεγονός που τον βοηθούσε να αποδίδει συνολικά 450 ίππους και 500 Nm ροπής.
Το παράδοξο είναι, ότι παρότι το έφερε στο «φως» και άλλοι κατασκευαστές έχουν κάνει το twin-turbo νόρμα στα μοντέλα τους, η Porsche δεν επέλεξε ποτέ ξανά αυτήν την κατεύθυνση.
Η παθητική τετραδιεύθυνση στην Porsche 928
Πρόκειται για ένα σύστημα που αυτήν την εποχή το βλέπουμε σε premium αυτοκίνητα με πολύ μακρύ μεταξόνιο και αποσκοπεί στο να είναι περισσότερο ευκίνητα (βλέπε Mercedes-Benz GLE). Ο λόγος για την ενεργητική τετραδιεύθυνση με τους πίσω τροχούς να στρίβουν.
Ωστόσο, την εποχή που η Porsche το εφηύρε ήταν κάτι πρωτοπόρο. Βέβαια, στην περίπτωση της 928 όπου εμφανίστηκε, ήταν παθητική και όχι ενεργητική τετραδιεύθυνση, όπως τη γνωρίζουμε τώρα.
Ο άξονας που επιτελούσε τη λειτουργία είχε ονομαστεί Weissach και μεγάλος σκοπός της εταιρείας με αυτήν την καινοτομία ήταν να αποβληθεί ο χαρακτηρισμός «widow makers» (δημιουργοί χήρων) για τα αυτοκίνητά της.
Επί της οδηγικής ουσίας, ο πίσω άξονας έπαιρνε ελαφρώς μία κλίση προς την πλευρά όπου έστριβε το μπροστινό σύστημα της 928, προσφέροντας έτσι σαφώς καλύτερο κράτημα και ασφαλέστερο χειρισμό.
Φυσικά, αποτέλεσε μία γερή βάση για την Porsche, ώστε να συνεχίσει να το δουλεύει και να το εξελίσσει.
Ένα ολοκαίνουργιο αμάξωμα στο πρόσωπο της Targa
Σπάνια έως ποτέ σήμερα θα δεις ένα ολοκαίνουριο αμάξωμα που θα αναγκάσει τις εταιρείες και τον αυτοκινητικό Τύπο να ανοίξει μία νέα κατηγορία αυτοκινήτου.
Τέτοιο ήταν το σοκ τον Σεπτέμβριο του 1965 που η Porsche παρουσίασε την 911 Targa. Αν και υπήρχε προηγουμένως κάτι παρόμοιο από άλλους κατασκευαστές, το κόνσεπτ πήρε σάρκα και οστά και έγινε βιώσιμο χάρη στη γερμανική μάρκα.
Η οποία τοποθέτησε ένα υπερυψωμένο hoop λίγο πίσω από τους επιβάτες, για να μπορούν να απεγκλωβιστούν χωρίς να προηγουμένως να έχουν χτυπήσει στο κεφάλι, σε περίπτωση που το αυτοκίνητο γυρνούσε ανάποδα.
Εάν η Porsche δεν έβρισκε λύση σε αυτό, θα έπρεπε να καταργήσει εντελώς τα κάμπριο.
Έτσι, με την 911 Targa στο προσκήνιο, η νομοθεσία για να καταργηθούν τα κάμπριο δεν πέρασε ποτέ, συν του ότι η Targa σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία.
Το πρώτο SUV επιδόσεων
Θα το έχετε καταλάβει ήδη, αλλά αναφερόμαστε στη δημοφιλέστατη Porsche Cayenne. Μία καθόλα επαναστατική κίνηση από την εταιρεία που αποφάσισε να κατασκευάσει ένα σπορ SUV που θα είχε και off-road δυνατότητες.
Η Porsche δεν ανέμενε μεγάλη εμπορική επιτυχία από το μοντέλο, για εκείνη ήταν ένα στοίχημα. Ωστόσο, η Cayenne αγαπήθηκε πολύ γρήγορα και έγινε ανάρπαστη.
Συνδύαζε απόδοση, πολυτέλεια, εξαιρετικό χειρισμό παντός εδάφους και ισχυρούς κινητήρες. Η πρώτη Cayenne του 2002 ήταν πολύ καλή στην off-road οδήγηση, αν και οι μεταγενέστερες γενιές απέδειξαν πως υπήρχε πολύς χώρος για βελτίωση.
Σήμερα, η Porsche Cayenne συνεχίζει να ανανεώνεται και να σημειώνει εμπορική επιτυχία, σημαδεμένη παράλληλα ως το αυτοκίνητο που ξεκίνησε την τάση των SUV επιδόσεων.