Μια ομάδα από 26 μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες δραστηριοποιείται κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Μεταξύ αυτών και η Small Cyclades Lines, που δραστηριοποιείται με τον θρυλικό «Σκοπελίτη». Το σύνολο του στόλου αυτών των εταιρειών είναι 61 πλοία, εκ των οποίων μόνο τα τρία είναι ταχύπλοα. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου τους είναι τα 32 έτη.
Είναι τόσο μικρές αυτές οι εταιρείες, που δεν δημοσιοποιούν οικονομικά ή άλλου είδους στοιχεία και τα στοιχεία των στόλων προέρχονται από τις ιστοσελίδες τους. Το οικοσύστημα αυτό των μικρών εταιρειών καταγράφει στην ετήσια έρευνα για τον κλάδο η XRTC Business Consultants, εταιρεία συμβούλων που ειδικεύεται στις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ τα στοιχεία για τις αγοραπωλησίες των πλοίων προέρχονται από το Διαδίκτυο και από πηγές της αγοράς.
Οπως επισημαίνεται, πολλές από αυτές τις εταιρείες, παρά το γεγονός ότι έχουν τοπικό χαρακτήρα, παρουσιάζουν καινοτόμες διαχειριστικές δομές, υιοθετούν προγράμματα καρτών προνομίων, κρατήσεις online, web check-in, e-tickets, όπως οι μεγαλύτερες εταιρείες, και εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοΐας. Παράλληλα, η XRTC σημειώνει ότι οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές επισκευάζουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις χτίζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα. Το βασικό πρόβλημα όμως που αντιμετωπίζουν πολλές από αυτές τις εταιρείες στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού, ανανέωσης και επέκτασης είναι η απουσία εταιρικής διάρθρωσης και διαδικασιών ικανών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του τραπεζικού δανεισμού. Παραμένουν έτσι πολλές εξ αυτών σε μεγάλο βαθμό αποκλεισμένες από χρηματοδοτικά εργαλεία, με εξαίρεση τις όποιες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας μπορούν να εξασφαλίσουν, μια και οι υπάρχοντες κανονισμοί της ελληνικής νομοθεσίας δεν θέτουν κριτήρια οικονομικής επάρκειας για την ανάθεση άγονων γραμμών, επισημαίνει η XRTC.
Από αυτές τις εταιρείες η XRTC ξεχωρίζει δύο ως τις πλέον δραστήριες το τελευταίο διάστημα. Η μία είναι η Magic Sea Ferries, συμφερόντων των κ. Γιώργου και Μάριου Γιαλόζογλου, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Η Magic Sea Ferries προχώρησε στην αγορά των «Magic 1» και «Magic 2». Τα δύο ταχύπλοα καταμαράν πλοία, που ναυπηγήθηκαν το 2023 και το 2024 αντίστοιχα (Cahaya Samudra Shipyard) για λογαριασμό της Majestic Fast Ferries της Σιγκαπούρης, έχουν χωρητικότητα 343 επιβάτες το καθένα. Δρομολογήθηκαν το 2025 μαζί με το τρίτο πλοίο της εταιρείας, «HSC Cat 1» (του 1994), στον Αργοσαρωνικό.
Η άλλη είναι η Saronic Ferries, συμφερόντων των κ. Γιώργου Παπαϊωαννίδη, Ιωσήφ Λεφάκη και Παρασκευά Τσάγκαρη, που δρομολογεί πέντε επιβατικά οχηματαγωγά πλοία, τα «Απόλλων», «Αχαιός», «Ποσειδών Ελλάς», «Φοίβος» και «Αντιγόνη», στον Αργοσαρωνικό, με μεταφορική ικανότητα 6.980 επιβατών και 530 αυτοκινήτων. Η Saronic Ferries, σύμφωνα με την XRTC, έχει αγοράσει ήδη και επισκευάζει και το επιβατικό οχηματαγωγό πλοίο «Yabousa», το οποίο θα δρομολογήσει προς το τέλος του τρέχοντος έτους. Το πλοίο ανήκε στη Seikan Ferries, είναι κατασκευασμένο το 2000 (Hakodate Dock Co Ltd, Ιαπωνία) και έχει μήκος 100,50 μέτρα. Επίσης, η Saronic Ferries έχει σχεδιάσει ένα πλοίο που θα κινείται με ηλεκτρική ενέργεια αποθηκευμένη σε μπαταρίες. Τα στελέχη της ήδη αναζητούν ναυπηγείο και χρηματοδότηση προκειμένου να υλοποιήσουν το φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο τους.
Διαβάστε ακόμη:
- Θρήνος για τον ξαφνικό χαμό της Λένας Σαμαρά: Τη Δευτέρα το τελευταίο αντίο στην κόρη του πρώην πρωθυπουργού
- ΑΑΔΕ: Έρχονται βαριές “καμπάνες” έως 30.000 ευρώ για οχήματα σε ψευδή ακινησία
- Ιστορική συμφωνία ειρήνης Αρμενίας & Αζερμπαϊτζάν με μεσολάβηση Τραμπ
- Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο… με το πάτημα ενός κουμπιού: Αυτόματοι πωλητές σε όλη την Ελλάδα