Προβάδισμα στην ένταξη έργων ΑΠΕ στο δίκτυο, που περιλαμβάνουν αποθήκευση και μπαταρίες δίνει τώρα ο κ. Μάνος Μανουσάκης του ΑΔΜΗΕ σε συνεννόηση με τον ΥΠΕΝ Θόδωρο Σκυλακάκη.
Αυτό ακριβώς είναι και το κίνητρο επίσπευσης της αδειοδοτικής «ωρίμανσης» που σχεδιάζει να παράσχει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα έργα ΑΠΕ τα οποία συνδυάζονται με μπαταρίες.
Ο ΥΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης πρόκειται να δώσει σε αυτές τις χωροθετήσεις προβάδισμα στη χορήγηση όρων σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ. Έτσι θα προχωρήσει με κατάλληλη τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης που καθορίζει τη σειρά προτεραιότητας, κατά την κατάταξη των αιτήσεων χορήγησης όρων σύνδεσης στο ΕΣΜΗΕ.
Όπως είπε και σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θοδωρής Σκυλακάκης, υπάρχει πλέον περιορισμός του διαθέσιμου ηλεκτρικού «χώρου», που επέφερε η διείσδυση των ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, πέρα από τις τεράστιες επενδύσεις για αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη, λύση θα δοθεί και με την προώθηση της αποθήκευσης ενέργειας.
Τώρα δίνεται προτεραιότητα στην αποθήκευση και στις μπαταρίες
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η ξεκάθαρη έμφαση πλέον, των έργων με μπαταρία, είτε πρόκειται για φωτοβολταϊκά είτε για αιολικά πάρκα, όπως πρόσθεσε ο κ. Σκυλακάκης. Χάρις στην ύπαρξη μπαταρίας, τα αιολικά θα δεσμεύουν τον ελάχιστο δυνατό από τον διαθέσιμο ηλεκτρικό «χώρο».
Οι τεχνοκράτες του ΥΠΕΝ έχουν ξεκινήσει ήδη να μελετούν τους τρόπους για την ένταξη κατά προτεραιότητα.
Η λύση που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες είναι να υπάρξει αναδιάταξη των Ομάδων της σημερινής Υπουργικής Απόφασης για τη σειρά προτεραιότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, αυτή τη στιγμή, ο ΑΔΜΗΕ «προχωρά» την εξέταση και διεκπεραίωση αιτήσεων που εντάσσονται στην Ομάδα Α.
Επομένως, με την νέα αξιολόγηση η πιο εύλογη επιλογή είναι στην Ομάδα Β να ενταχθούν πλέον νέα έργα τα οποία συνδυάζονται με μπαταρίες.
Υπενθυμίζεται ότι, στην Υπουργική που ισχύει αυτή τη στιγμή, νέα πάρκα με συσσωρευτές εντάσσονται στην Ομάδα Δ.
Σε αυτήν περιλαμβάνονται δύο υποομάδες (Δ1 και Δ2), ανάλογα με το αν οι μπαταρίες θα μπορούν ή όχι να απορροφούν ενέργεια από το σύστημα.
Σύμφωνα με μάνατζερ ενεργειακής εταιρίας «σήμερα τα εν λειτουργία έργα και οι πράσινοι σταθμοί με οριστικές προσφορές σύνδεσης αθροίζουν ένα χαρτοφυλάκιο συνολικής ισχύος περί τα 26-27 Γιγαβάτ.
Επομένως, ήδη τείνει να εξαντληθεί ο ηλεκτρικός χώρος για νέες ΑΠΕ έως το 2030 που υπαγορεύεται περισσότερο από τα εκτιμώμενα επίπεδα της τότε ζήτησης και όχι από τη δυναμικότητα του συστήματος, αν ληφθεί υπόψη πως θα χρειαστούν επίσης 2 Γιγαβάτ περίπου, για τα offshore αιολικά που πρόκειται να αναπτυχθούν έως το τέλος της 10ετίας».
Η ανάλυση αυτή δικαιολογεί την πρόθεση του ΥΠΕΝ να παράσχει αδειοδοτικό κίνητρο σε νέες πράσινες επενδύσεις που θα συνδυάζονται με μπαταρίες, αλλά και το σχέδιο του υπουργείου να συγκροτήσει το αμέσως επόμενο διάστημα Ομάδας Εργασίας, η οποία θα εξετάσει μεταξύ άλλων την προοπτική κινητροδότησης και μονάδων ΑΠΕ που βρίσκονται υπό ανάπτυξη, ώστε να προστεθούν μπαταρίες.
Και η ΕΕ στο παιχνίδι με τα κορεσμένα δίκτυα – Όλες οι επιλογές των Βρυξελλών
Η ραγδαία διείσδυση των ΑΠΕ, ιδίως με τους νέους στόχους που έθεσε η Ε.Ε. για το 2030, οδηγεί σε συμφόρηση στα δίκτυα και περιορισμένη δυνατότητα υποδοχής νέων έργων. Μια πιθανή λύση που εξετάζει η Ε.Ε. είναι οι εναλλακτικοί όροι σύνδεσης που θα επιτρέψουν σε περισσότερα έργα να συνδεθούν υπό προϋποθέσεις.
Όπως αναφέρει σε σχετική μελέτη ο ευρωπαϊκός ρυθμιστής, CEER, σημαντικό μέρος των φωτοβολταϊκών συνδέεται στο δίκτυο διανομής το οποίο δεν ήταν σχεδιασμένο να υποδεχτεί αυτού του είδους τις ροές.
Ως αποτέλεσμα, το κενό ανάμεσα στο τι μπορεί να φιλοξενήσει το δίκτυο και τις μονάδες που θέλουν να συνδεθούν διευρύνεται διαρκώς.
Μάλιστα, ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών, της βιομηχανίας και της θέρμανσης/ψύξης προσθέτει ακόμη ένα βάρος στο δίκτυο.
Ο CEER εξηγεί ότι οι νέοι εναλλακτικοί όροι σύνδεσης μπορούν να λάβουν πολλές μορφές με στόχο ενισχυμένη ευελιξία.
Για παράδειγμα, οι παραδοσιακοί όροι σύνδεσης λαμβάνουν υπόψη τη μέγιστη ισχύ ενός έργου.
Ως αποτέλεσμα, στις ώρες μη αιχμής υπάρχει χώρος στο δίκτυο ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να μπουν περισσότερες μονάδες οι οποίες απλά δεν θα συμμετέχουν στις ώρες αιχμής.
Μια άλλη επιλογή αφορά το δίκτυο μεταφοράς, όπου αρκετοί χρήστες δεσμεύουν περισσότερη μεταφορική δυνατότητα από ότι χρησιμοποιούν.
Η εισαγωγή συμβολαίων UIOLI, δηλαδή τύπου “την χρησιμοποιείς ή την χάνεις” θα αναγκάζει τους συγκεκριμένους χρήστες να επιστρέφουν μέρος της δυναμικότητας στο διαχειριστή για να την χρησιμοποιήσουν άλλοι.
Οι εναλλακτικές λύσεις που βρίσκονται «στο τραπέζι»
Αναλυτικότερα, τα διαφορετικά είδη εναλλακτικών όρων που εξετάζονται είναι τα εξής:
– Συμφωνίες προσωρινής σύνδεσης
– Πλήρως ευέλικτες συμφωνίες σύνδεσης
– Παραδοσιακοί όροι περιορισμένου χρόνου
– Συνδυασμός πλήρως ευέλικτων συμφωνιών και περιορισμένου χρόνου
– Συμφωνίες διαμοιρασμού σύνδεσης
– Περιθώρια δυναμικής λειτουργίας
Πλέον, η προσοχή των ευρωπαϊκών φορέων στρέφεται στην τυποποίηση των νέων αυτών όρων σύνδεσης ώστε να υπάρχει μια ομογενοποιημένη ρυθμιστική εικόνα ανά την Ευρώπη.
Πάντως, η είσοδός τους στην αγορά μπορεί να γίνει σχετικά σύντομα, μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια δεδομένης της ανάγκης που υπάρχει.
Eurelectric: οι επενδύσεις στα δίκτυα διανομής πρέπει να αυξηθούν κατα 7 δις ευρώ το χρόνο στην ΕΕ
Η ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης εξαρτάται από το πεπαλαιωμένο ηλεκτρικό δίκτυο, το οποίο χρειάζεται αναβάθμιση, τονίζει η Eurelectric σε νέα της έκθεση.
Όπως αναφέρει ο σύνδεσμος, η Ευρώπη θα προσθέσει ως το 2030 περίπου 50-60 εκατ. αντλίες θερμότητας, 65-70 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα και πάνω από 600 γιγαβάτ νέων ΑΠΕ, με βάση το σχέδιο REPower EU. Το 70% της ισχύος αυτής θα συνδεθεί στο δίκτυο διανομής, εξ ου και η ανάγκη αναβάθμισής του.
Η Eurelectric θεωρεί ότι οι σχετικές επενδύσεις πρέπει να γίνουν μέρος της αναθεώρησης της αγοράς ηλεκτρισμού της Ε.Ε. που λαμβάνει χώρα φέτος, ώστε να ξεπεραστεί το ετήσιο χάσμα ύψους 7 δισ. ευρώ ανάμεσα στο που βρισκόμαστε σήμερα και που πρέπει να φτάσουμε στο δίκτυο.
Προηγούμενη ανάλυση του συνδέσμου έδειξε ότι η Ε.Ε. δαπανεί σήμερα 23 δισ. ευρώ ετησίως για το δίκτυο, ενώ θα πρέπει να φτάσει τα 38 δισ. το 2030 και τα 100 δισ. το 2050.
Παράλληλα, χρειάζεται απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για να γίνονται γρηγορότερα οι νέες συνδέσεις.
Ένα κρίσιμο σημείο στην όλη συζήτηση είναι ο υπολογισμός των εσόδων των διαχειριστών. Η Eurelectric προτείνει να εφαρμόζεται μια φόρμουλα που θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το κεφαλαιακό κόστος τους, αλλά και το λειτουργικό, ώστε να μπορέσουν οι εταιρείες αυτές να προβούν στις απαιτούμενες υψηλές επενδύσεις στα επόμενα χρόνια.
Το σύνολο των παραπάνω θεμάτων πρόκειται να συζητηθεί σε πρώτη φάση σε φόρουμ που διοργανώνεται την Παρασκευή από τον ευρωπαϊκό διαχειριστή, ENTSO-E, με τη συμμετοχή της επιτρόπου ενέργειας της Ε.Ε., Κάντρι Σίμσον.
Διαβάστε ακόμη:
- H Μέγκαν Φοξ έβαψε τα μαλλιά της και είναι ακόμη πιο σέξι
- Οι σέξι εμφανίσεις της Βενετίας -«Γυμνά» φορέματα, σκισίματα και αποκαλυπτικά ντεκολτέ
- Η Ζιζέλ ποζάρει γυμνή φορώντας μόνο ένα δερμάτινο μπουφάν Saint Laurent
- Την Κυριακή η πρώτη «αναμέτρηση» Μητσοτάκη- Κασσελάκη! Που θα στραφεί το ενδιαφέρον;