Ένας χαμένος πίνακας του Καραβάτζιο με τον μαστιγωμένο Χριστό που περιφέρεται με το αγκάθινο στεφάνι που παραλίγο να πωληθεί για μόλις 1.500 ευρώ, ια εκτεθεί στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, τρία χρόνια μετά την ανακάλυψή του που συγκλόνισε τον κόσμο της τέχνης και έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο.
Ο πίνακας «Ecce Homo» του Καραβάτζιο, με διαστάσεις 111 εκατοστά επί 86 εκατοστά, είχε αποδοθεί λανθασμένα στον Ισπανό καλλιτέχνη του 17ου αιώνα José de Ribera, όταν προσφέρθηκε προς πώληση σε δημοπρασία στη Μαδρίτη τον Απρίλιο του 2021. Όμως μια σειρά από ενδείξεις οδήγησαν τους εμπειρογνώμονες στην Ισπανία και την Ιταλία να επανεξετάσουν το έργο.
Καθώς οι συλλέκτες σε όλο τον κόσμο πληροφορήθηκαν τον πιθανό δημιουργό του πίνακα, οι ειδικοί του Πράδο επικοινώνησαν με το υπουργείο Πολιτισμού της Ισπανίας, το οποίο κινήθηκε γρήγορα για να επιβάλει απαγόρευση εξαγωγής.
Η περιφερειακή κυβέρνηση της Μαδρίτης χορήγησε επίσης γρήγορα στον πίνακα το καθεστώς προστατευόμενης πολιτιστικής κληρονομιάς για να τον κρατήσει στη χώρα.
Τη Δευτέρα, το Πράδο ανακοίνωσε ότι ο πίνακας – ο οποίος αγοράστηκε από την οικογένεια που τον είχε στην κατοχή της εδώ και γενιές από έναν ανώνυμο αγοραστή έναντι αδιευκρίνιστου ποσού – θα εκτεθεί στο μουσείο από τις 28 Μαΐου έως τον Οκτώβριο.
Ο David García Cueto, επικεφαλής της ιταλικής και γαλλικής ζωγραφικής πριν από το 1800 στο Πράδο, δήλωσε ότι το μουσείο είναι πολύ χαρούμενο που στη συλλογή του προστέθηκε ένας δεύτερος Καραβάτζιο – έστω και προσωρινά. Ο μοναδικός Καραβάτζιο του μουσείου είναι ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ, ο οποίος ζωγραφίστηκε στη Ρώμη γύρω στο 1600, όταν ο καλλιτέχνης ήταν 30 ετών.
Ο εν λόγω πίνακας. ζωγραφισμένος γύρω στα 1607-1610, προσφέρει μια συμπληρωματική εικόνα του ύστερου έργου του Καραβάτζιο και συμπυκνώνει το καλύτερο από το στιλ του δασκάλου στα τελευταία του χρόνια.