Η ζωή και το έργο του κορυφαίου ζωγράφου, παθιασμένου κομμουνιστή κι άστατου εραστή και συζύγου της Frida Khalο, είναι γνωστά. Το ίδιο και οι διάσημες τοιχογραφίες του που στόλιζαν πολλά μέρη του Μεξικού, καθώς και οι ιδιαίτεροι πίνακές του. Κάποιοι ωστόσο, ίσως δεν γνωρίζουν την ιστορία ενός πίνακά του που καταστράφηκε από τον άνθρωπο που του τον παρήγγειλε.
Από τη Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή
Ας ξεκινήσουμε όμως την ιστορία από την αρχή…
Το έργο του Μεξικανού καλλιτέχνη είχε ήδη ξεχωρίσει στην αμερικανική αριστοκρατία. Η σύζυγος του John Rockefeller, Abby, θαύμαζε ιδιαίτερα τη δουλειά του. Όταν λοιπόν ξεκίνησε η κατασκευή του Rockefeller Center το 1930, ζήτησε από τον σύζυγό της να προσλάβει τον Rivera προκειμένου να ζωγραφίσει τον τοίχο της κεντρικής υποδοχής. Ο καλλιτέχνης αποδέχθηκε την πρόταση και στις αρχές του 1933 μετέβη στη Νέα Υόρκη για να ξεκινήσει να δουλεύει το έργο του.
Η αμοιβή του θα ανερχόταν στα 21.500 δολάρια, ενώ θα τελείωνε την τοιχογραφία μέσα σε τρεις μήνες. Τίτλος του έργου ήταν «Ο άντρας στο σταυροδρόμι». Η συγκεκριμένη δημιουργία απεικόνιζε καθημερινούς ανθρώπους όλων των κοινωνικών τάξεων. Κυρίες της υψηλής κοινωνίας, νοικοκυρές, εργάτες, αστυνομικούς, διαδηλωτές. Όλες οι σκηνές του ήταν επηρεασμένες από τη σύγχρονη αστική ζωή. Για τον ίδιο τον δημιουργό, οι εικόνες αυτές συμβόλιζαν την αντίθεση μεταξύ των κοινωνικών τάξεων αλλά και το διαχωρισμό ανάμεσα στη δυστυχία των πολλών και στην ευημερία των λίγων.
Τα αρχικά σκίτσα για την τοιχογραφία εγκρίθηκαν από την οικογένεια, αλλά ένας τίτλος από μια διάσημη εφημερίδα άλλαξε τα πάντα. Οι“New York Times” είχαν δημοσιεύσει ένα άρθρο στο οποίο τον κατηγορούσαν απροκάλυπτα για κομμουνιστική προπαγάνδα.
Η αρχική έκδοση του έργου του Diego Rivera δεν είδε ποτέ το κοινό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο άντρας που το παρήγγειλε το 1932, ο δισεκατομμυριούχος Nelson Rockefeller – γιος της Abby Rockefeller- διέταξε να καταστραφεί επειδή ο πίνακας περιελάμβανε μια εικόνα του ηγέτη της Ρωσικής Επανάστασης Vladimir Lenin.