Σε όλες τις εποχές ο ρόλος των συλλεκτών στην Τέχνη ήταν καθοριστικός. Οι συλλέκτες αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες στήριξης των καλλιτεχνών από οικονομικής αλλά και συναισθηματικής πλευράς. Έχουν -κατά κάποιο τρόπο- μια λειτουργία συμπληρωματική των μουσείων και των λοιπών θεσμικών χώρων τέχνης. Επιπροσθέτως, στηρίζουν και ηθικά τους καλλιτέχνες με την δημιουργία ευνοϊκού κλίματος σχετικά με το έργο τους σε χώρους επιρροής τους. Πολλές φορές η στήριξη αυτή είναι καθοριστική για την πορεία ενός καλλιτέχνη. Η συμμετοχή έργων σε σημαντικές συλλογές είναι στοιχείο που η εικαστική κοινότητα, οι φιλότεχνοι αλλά και το ευρύ κοινό αξιολογούν θετικά. 

Στο πλαίσιο συνομιλίας μας με Έλληνες συλλέκτες, συναντηθήκαμε με τον κύριο Νίκο Παπαγεωργίου. Ο κύριος Παπαγεωργίου γεννήθηκε στην Αθήνα, ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές στο Βαρβάκειο και είναι διπλωματούχος Χημικός Μηχανικός από το Ε.Μ.Π. Εργάσθηκε στον ευρύτερο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα ως υψηλόβαθμο στέλεχος και ιδιωτικά στον χώρο της κατασκευής οικοδομών. 

Τεχνοκράτης παλαιάς κοπής με ευγένεια, διορατικότητα, ενσυναίσθηση και ευρύτητα πνεύματος διατηρεί συλλογή διακεκριμένων εικαστικών κυρίως Ελλήνων, που αριθμεί 3ψήφιο αριθμό έργων.  

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη 

 

Άγγελος (Παναγιώτου), Νεκρή φύση στο διάστημα, λάδι σε καμβά, 100*120 εκ. 1994.

-Κύριε Παπαγεωργίου, πώς ξεκινήσατε να συλλέγετε έργα τέχνης; 

-Η αρχή έγινε με την σύζυγο μου για διακόσμηση της νεόδμητης κατοικίας μας στην Βουλιαγμένη, στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Μας επηρέασε το γεγονός ότι τα πρώτα έργα μάς ικανοποίησαν, ενώ παράλληλα αισθανθήκαμε την χαρά, που προκαλεί η επίσκεψη των χώρων τέχνης και την ευχάριστη διέξοδο που δίνουν σε μια έντονη καθημερινότητα.

Φούρναρης Μάριος, Η φυλακή του Bentham, χρωματιστά μελάνια, ακρυλικό, χρωματιστά μολύβια σε χαρτί, 89*70 εκ., 2017.

-Κύριο κίνητρο σας για την συλλογή έργων τέχνης είναι η υπεραξία που μπορεί να έχει το έργο στο μέλλον ή απλά η διέξοδος από την καθημερινότητα που προσφέρει; 

– Με προσεκτικές επιλογές η αγορά έργων μπορεί να έχει σημαντικές υπεραξίες. Πάντως όσοι αποφασίσουν να ασχοληθούν με την αγορά έργων τέχνης πρέπει να έχουν την γνώση του χώρου, ιδιαίτερα της εμπορικής του λειτουργίας και ότι η δημιουργία συλλογής τέχνης και η επένδυση στην τέχνη είναι εν γένει δραστηριότητες διαφορετικές παρά το κοινό αντικείμενο στο οποίο δραστηριοποιούνται.  

Η μεν στηρίζεται στο πάθος του συλλέκτη, την ευχαρίστηση που του προκαλούν τα έργα και στους ευρύτερους στόχους της Συλλογής ως ενιαίο σύνολο, όπως ο συλλέκτης τους θέτει, ενώ η δε στην δημιουργία υπεραξίας δια των έργων τέχνης. Ανεξάρτητα από την συνθήκη εκκίνησης, το θέμα της εξέλιξης των τιμών των έργων τέχνης απασχολεί όλους όσοι ασχολούνται με αυτήν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. Οι επενδυτές στην τέχνη διότι συμμετέχουν στην αγορά ακριβώς με την προσδοκία ανόδου των τιμών των έργων τέχνης και οι συλλέκτες διότι αν τα έργα της συλλογής απαξιωθούν οικονομικά, περιορίζεται και το γενικότερο ενδιαφέρον για την ίδια την συλλογή, στο οποίο ενδιαφέρον προσδοκά συνήθως και ο συλλέκτης ως αναγνώριση της προσφοράς του στο κοινωνικό σύνολο. 

Έτσι, η παρακολούθηση της εμπορικής πορείας και των τιμών των έργων των καλλιτεχνών, που έχει επιλέξει ο συλλέκτης, είναι μια συνεχής δραστηριότητα από τον χρόνο ένταξής τους στην Συλλογή του. 

 

Φασιανός Αλέκος, Απελευθέρωση (Το μπαλκόνι της ελευθερίας), ακρυλικό σε χαρτί επικολλημένο σε καμβά, 92*116 εκ. 1986.

 -Πώς γίνεται η επιλογή ενός έργου; Επιλέγετε το έργο ή τον καλλιτέχνη; Προτιμάτε να γνωρίζετε προσωπικά τον καλλιτέχνη ή δεν σας αγγίζει αυτό;  

-Τα κριτήρια της επιλογής ενός έργου είναι περισσότερα του ενός. Το βασικότερο κριτήριο επιλογής είναι το ίδιο το έργο. Πιστεύω ότι από αυτό πρέπει να ξεκινήσει κάθε υποψήφιος αγοραστής ενός έργου, είτε είναι συλλέκτης, είτε επενδυτής, είτε απλός φιλότεχνος που προσδοκά μια ευχάριστη συγκατοίκηση με το έργο – πόσο υγιής επιθυμία.  

Όσοι, βέβαια, ασχολούνται με την τέχνη συστηματικά και φυσικά οι συλλέκτες είναι λογικό να λαμβάνουν υπόψη τους και το κριτήριο της αναγνωρισιμότητας του καλλιτέχνη, την ιστορία του ίδιου του έργου, την βελτίωση της συλλογής με την συμμετοχή του έργου αλλά και την τιμή. 

Με αρκετούς καλλιτέχνες είμαι φίλος και με όλους, των οποίων κατέχω έργα, υπάρχει αμοιβαία εκτίμηση. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον περιέλθει στην κατοχή μου κάποιο έργο ενός καλλιτέχνη, επιδιώκω την γνωριμία μαζί του. Πέραν της καθαρά ανθρώπινης ανάγκης για αυτήν την γνωριμία, πιστεύω ότι γνωρίζοντας τον καλλιτέχνη κατανοείς καλύτερα και το έργο του. Προφανώς και με επηρεάζει ο χαρακτήρας του καλλιτέχνη αλλά όταν το έργο μου «μιλάει» αυτό δεν αποτελεί κατά κανόνα τόσο σημαντικό κριτήριο. 

 

Διαβάστε τη συνέχεια στο ARTVIEWS.GR