Η Neptune Robotics, εταιρεία η οποία κατασκευάζει ρομπότ που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό του εξωτερικού κάτω μέρους πλοίων μεγάλου μεγέθους, κατάφερε να συγκεντρώσει 52 εκατομμύρια δολάρια, με στόχο να επιταχύνει την παγκόσμια επέκτασή της, οποία τροφοδοτείται κυρίως, από την τεχνητή νοημοσύνη.

Ο νέος γύρος χρηματοδότησης αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς τον βασικό στόχο της εταιρείας, που δεν είναι άλλος, από την αρχική δημόσια εγγραφή (IPO) στις ΗΠΑ έως το 2027, δήλωσε σε συνέντευξή της η διευθύνουσα σύμβουλος, Ελίζαμπεθ Τσαν. Θα βοηθήσει την εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη να επεκτείνει την εμβέλειά της σε έως και 30 χώρες, καθώς στοχεύει στους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες δέχονται πιέσεις για να κάνουν τα πλοία τους πιο αποδοτικά ως προς τα καύσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον, ενισχύοντας τη ζήτηση για τις υπηρεσίες της Neptune. Τα ρομπότ της νεοσύστατης εταιρείας, που ζυγίζουν 500 κιλά το καθένα και λειτουργούν εδώ και έξι χρόνια, καθαρίζουν το κύτος ενός πλοίου, απαλλάσσοντάς το από πεταλίδες, φύκια και άλλους οργανισμούς που προσθέτουν βάρος και εμποδίζουν την ταχύτητά του.

Η Τσαν, απόφοιτος του πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, ίδρυσε την Neptune μαζί με δύο φίλους της στο Χονγκ Κονγκ και μετέφερε την έδρα στη Σιγκαπούρη φέτος. Στους πρώτους επενδυτές συγκαταλέγεται η Sequoia Capital, ενώ τον τελευταίο γύρο ηγήθηκε η Granite Asia, εταιρεία venture capital με έδρα τη Σιγκαπούρη. Στρατηγικός επενδυτής είναι επίσης ο ιαπωνικός ναυτιλιακός κολοσσός Nippon Yusen KK.

Η Neptune δεν αποκάλυψε την αποτίμησή της ούτε το πελατολόγιό της, πέραν της Nippon Yusen, αλλά δήλωσε, ότι εξυπηρετεί τους πέντε κορυφαίους στόλους bulk carriers και container ships παγκοσμίως. Σύμφωνα με την Pitchbook, η Neptune έχει ξεπεράσει ανταγωνιστές, όπως η αυστραλιανή Hullbot και η νορβηγική Ecosubsea ως προς την άντληση κεφαλαίων.

Η βιορύπανση, η συσσώρευση θαλάσσιας ζωής στις βυθισμένες επιφάνειες ενός πλοίου, αυξάνει την υδροδυναμική αντίσταση και την κατανάλωση καυσίμου. Τα ρυπασμένα κύτη προσθέτουν έως και 30 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον κόστος στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα κάθε χρόνο, εκτιμούν οι ενώσεις του κλάδου.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Neptune δραστηριοποιείται σε 60 τοποθεσίες στην Κίνα, ενώ η προτεραιότητα, σύμφωνα με την Τσαν, είναι η ενίσχυση της παρουσίας στη Σιγκαπούρη, έναν από τους μεγαλύτερους λιμένες στον κόσμο και τον πιο πολυσύχναστο σταθμό ανεφοδιασμού καυσίμων. Η στάση για ανεφοδιασμό αποτελεί και ευκαιρία καθαρισμού της καρίνας, με τους πλοιοκτήτες να επιζητούν την ελάχιστη δυνατή καθυστέρηση.

Τα ρομπότ της Neptune μπορούν να καθαρίσουν γιγαντιαία Capesize πλοία, υπερβολικά μεγάλα για τη διέλευση από τη Διώρυγα του Παναμά, ακόμη και σε ισχυρά ρεύματα και θολά νερά, μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες. Η παραδοσιακή μέθοδος με δύτες είναι πιο χρονοβόρα και σίγουρα πιο επικίνδυνη.

«Για την αγορά της Σιγκαπούρης, απλώς ξύνουμε την επιφάνεια», δήλωσε η Τσαν, εκτιμώντας ότι η ζήτηση για καθαρισμούς αντιστοιχεί σε τουλάχιστον δέκα κανονικά λιμάνια μαζί. Η εταιρεία ενισχύει ολοένα και περισσότερο τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, ώστε τα ρομπότ της να λειτουργούν χωρίς ανθρώπινη καθοδήγηση. Τροφοδοτεί μοντέλα όπως τα DeepSeek και Claude Opus 4 της Anthropic με τα δικά της δεδομένα, ώστε να αναπτύξει «agents» ειδικά για τον καθαρισμό.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι «ο μεγαλύτερος λόγος» πίσω από την προγραμματισμένη ταχεία ανάπτυξη, δήλωσε η Τσαν, προσθέτοντας ότι η Neptune σκοπεύει να δοκιμάσει διαφορετικά μοντέλα για να βρει τα πιο κατάλληλα. Μόνο στη Σιγκαπούρη, χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, τα ρομπότ της Neptune θα μπορούν να καθαρίζουν έως και 150 μεγάλα φορτηγά πλοία κάθε μήνα μέχρι το τέλος του 2025, αυξάνοντας έξι φορές τη δυναμικότητα σε σχέση με πέρυσι.

Παράλληλα, σχεδιάζει να προσθέσει περισσότερα ρομπότ που λειτουργούν με AI σε περιοχές από τη Νότια Αμερική έως τη Μέση Ανατολή, συμπεριλαμβανομένων των Διωρύγων Σουέζ και Παναμά. «Η χρήση AI στον καθαρισμό καρίνας είναι ό,τι έκανε η Uber στη βιομηχανία των ταξί», τόνισε.

Διαβάστε ακόμη: