Η πρόθεση της κυβέρνησης Τραμπ να επιβάλει υψηλά λιμενικά τέλη στα πλοία κινεζικής κατασκευής και στις εταιρείες που τα χρησιμοποιούν, προκαλεί έντονες ανησυχίες στον ναυτιλιακό κλάδο και στις αμερικανικές επιχειρήσεις. Αν εφαρμοστεί, το σχέδιο αυτό θα επιβαρύνει με
πολλαπλάσια κόστη τις εμπορικές συναλλαγές, θέτοντας σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών εξαγωγών και τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Σύμφωνα με την πρόταση του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα και οι εταιρείες που τα χρησιμοποιούν, θα πληρώνουν εκατομμύρια δολάρια ανά ελλιμενισμό στις ΗΠΑ. Επιπλέον, προβλέπεται πως σταδιακά οι Αμερικανοί εξαγωγείς θα υποχρεούνται να μεταφέρουν τα προϊόντα τους σε πλοία με σημαία και κατασκευή ΗΠΑ, γεγονός που θα αυξήσει κατακόρυφα τα κόστη μεταφοράς.
Η ACL, μια από τις σημαντικότερες ναυτιλιακές εταιρείες στον Ατλαντικό, δήλωσε ότι αν εφαρμοστούν τα νέα τέλη, θα αναγκαστεί να διακόψει τη λειτουργία της στις ΗΠΑ, απολύοντας εργαζομένους και εγκαταλείποντας την αγορά στους ξένους ανταγωνιστές της. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι αναγκάστηκε να παραγγείλει τα νέα της πλοία από την Κίνα το 2012, καθώς κανένα αμερικανικό ναυπηγείο δεν είχε τη διαθεσιμότητα να τα κατασκευάσει μέσα σε λογικό χρονικό διάστημα.
Τα νέα τέλη θα αυξήσουν το κόστος των ναύλων κατά 500%, σύμφωνα με την ACL, με τη μεταφορά ενός κοντέινερ 40 ποδών από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη να εκτοξεύεται από 500 δολάρια στα 2.500 δολάρια. Αυτή η απότομη αύξηση κόστους θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα των Αμερικανικών προϊόντων και θα οδηγήσει σε απώλειες εσόδων για τις επιχειρήσεις.
Εκτός από την άμεση επιβάρυνση της αμερικανικής οικονομίας, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η Κίνα θα απαντήσει με αντίμετρα, ενδέχεται να επιβάλει παρόμοια τέλη στα αμερικανικά πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια της. Αυτό θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του κόστους εμπορίου και πιθανή κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο χωρών.
Επιπλέον, οι μακροπρόθεσμες συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο σοβαρές. Αν οι ναυτιλιακές εταιρείες εγκαταλείψουν τα αμερικανικά λιμάνια λόγω των υψηλών τελών, οι εισαγωγές και εξαγωγές θα μετακινηθούν σε λιμάνια του Μεξικού και του
Καναδά, αυξάνοντας τη συμφόρηση στις συνοριακές διαβάσεις και την καταπόνηση των αμερικανικών αυτοκινητοδρόμων.
Διαβάστε ακόμη:
- Η Τράπεζα Πειραιώς αποκτά το 100% της Εθνικής Ασφαλιστικής έναντι 600 εκατ. ευρώ
- Πανδημία: Πέντε χρόνια μετά, ο Covid 19 ταλαιπωρεί ακόμη την οικονομία
- Trump effect: 8 μεγάλοι της τεχνολογίας έχουν χάσει 266 δισ. ευρώ το 2025
- Ενοίκια: Η ακρίβεια μετακόμισε στην στέγαση – Πού οφείλεται η στεγαστική κρίση