Το υπουργείο Ανάπτυξης δρομολογεί τη δημιουργία της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή, η οποία προβλέπεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Στήριξη του Εμπορίου και Προστασία Καταναλωτή 2021–2025”, υλοποιείται το έργο με τίτλο:
«Μελέτη Στρατηγικής Κατεύθυνσης και Θεσμικού Ανασχεδιασμού του Ρόλου του Συνηγόρου του Καταναλωτή», με κωδικό ΟΠΣ 5226475, στον Άξονα Προτεραιότητας 6.1 «Διοικητική Υποστήριξη».

Στόχος: Σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, ενίσχυση της αποτελεσματικότητας

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου, η μελέτη θα καταλήξει σε συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής και οργανογράμματος, οι οποίες θα αξιοποιηθούν στον σχεδιασμό της νέας Αρχής.

Η μελέτη εστιάζει:

  • Στην αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης
  • Στον εντοπισμό αδυναμιών και προκλήσεων
  • Στην υιοθέτηση βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών
  • Στην ενίσχυση του ρόλου του Συνήγορου του Καταναλωτή
  • Στην προώθηση μιας συνεκτικής στρατηγικής προστασίας του πολίτη

Η δράση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος Δεκεμβρίου 2025, λειτουργώντας ως προπαρασκευαστικό στάδιο για την πλήρη ενεργοποίηση της νέας Αρχής.

Τι προβλέπει η νέα δομή – Μοντέλο ΑΑΔΕ με έμφαση στη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα

Η νέα Αρχή θα λειτουργεί με διοικητική και επιχειρησιακή αυτονομία, με διοικητή και τρεις υποδιοικητές, πενταετή θητεία και σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες, όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Ανάπτυξης.

Θα συγχωνευθούν αρμοδιότητες από:

  • Τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ)
  • Τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου
  • Τον Συνήγορο του Καταναλωτή

Η δομή δεν εμπλέκεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία διατηρεί την αρμοδιότητα για καρτέλ και στρεβλώσεις ανταγωνισμού.

Ελεγκτικός, κυρωτικός και διαμεσολαβητικός ρόλος

Η νέα Αρχή θα έχει τριπλή λειτουργία:

  • Ελεγκτική, με στόχο τη συστηματική εποπτεία της αγοράς
  • Κυρωτική, με δικαίωμα επιβολής προστίμων και κυρώσεων
  • Συμφιλιωτική, με παρέμβαση σε διαφορές μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων

Οι πολίτες θα γνωρίζουν πλέον επακριβώς σε ποιον φορέα να απευθυνθούν, ενισχύοντας την αμεσότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των μηχανισμών προστασίας.

Χρηματοδότηση και στόχευση σε κουλτούρα καταναλωτή

Η νέα Αρχή θα χρηματοδοτείται από:

  • Τον κρατικό προϋπολογισμό
  • Ευρωπαϊκά προγράμματα
  • Παράβολα και πρόστιμα
  • Ποσοστό επί των διοικητικών κυρώσεων

Η αποστολή της δεν περιορίζεται σε καταστολή, αλλά θα συμβάλλει ενεργά στην οικοδόμηση κουλτούρας δικαιωμάτων και ευθύνης του καταναλωτή, με πολιτικές πρόληψης και ενημέρωσης που θα απευθύνονται στο ευρύ κοινό και τις επιχειρήσεις.

Όπως έχει δηλώσει ο Τάκης Θεοδωρικάκος, «δεν χτίζουμε έναν ακόμα φορέα – δημιουργούμε μια σύγχρονη, λειτουργική και διαφανή Αρχή, που υπηρετεί τον πολίτη και ρυθμίζει την αγορά».

Διαβάστε ακόμη: