Ο πληθωρισμός αρχίζει και στοιχειώνει την παγκόσμια οικονομία. Τα πρώτα σημάδια πίεσης είναι εμφανή στις ΗΠΑ και οι προβλέψεις για οικονομική ανάπτυξη κάνουν λόγο για 0,4% στο τέλος του 2023, κάτω από την προηγούμενη πρόβλεψη 1%, καθώς οι αυξήσεις επιτοκίων της Federal Reserve μετριάζουν τη ζήτηση.
«Κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος εάν η αμερικανική οικονομία κινείται σε ύφεση. Εάν ο πληθωρισμός παραμείνει πολύ πάνω από τον στόχο του 2% –τώρα είναι πάνω από 8%– οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορεί να αισθάνονται υποχρεωμένοι να ανταποκριθούν δυναμικά με υψηλότερες αυξήσεις επιτοκίων, για να τον μειώσουν, οδηγώντας την οικονομία σε ύφεση» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Καθώς οι περισσότερες οικονομίες παλεύουν με τον πληθωρισμό, στην Κίνα οι κύριες ανησυχίες είναι οι συνέπειες της αυστηρής πολιτικής Zero Covid. Η βιομηχανική δραστηριότητα υποχώρησε απροσδόκητα κατά 2,9% τον Απρίλιο σε σχέση με έναν χρόνο πριν, τα χαμηλότερα επίπεδα από την έναρξη της πανδημίας.
Παρ’ όλο που η μεταποιητική δραστηριότητα, ειδικά στη Σανγκάη δείχνει σημάδια ανάκαμψης από τα μέσα Μαΐου, ο ρυθμός έχει παραμείνει αργός μέχρι στιγμής» και προσθέτουν:
«Η κατανάλωση χάλυβα μπορεί να παραμείνει χαμηλή έως ότου η μεταποιητική παραγωγή επανέλθει στο φυσιολογικό τον Ιούνιο, γεγονός που μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσει τον δείκτη ξηρού όγκου σε υψηλότερα ποσοστά.
Την ίδια στιγμή, η Ινδία, η οποία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο, απαγόρευσε τις εξαγωγές σιταριού καθώς ο καύσωνας βλάπτει τις καλλιέργειές της, προκαλώντας την αύξηση των τιμών του σιταριού σε υψηλά ρεκόρ».
Σύμφωνα με εμπόρους, οι εξαγωγές σιταριού της Ινδίας ξεπέρασαν τους 7,85 εκατομμύρια τόνους έως τον Μάρτιο, υψηλό όλων των εποχών και απότομη αύξηση από 2,1 εκατομμύρια τόνους σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, που διέκοψε τις προμήθειες των ανταγωνιστών της Μαύρης Θάλασσας. Αυτό σε συνδυασμό με το κλείσιμο των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας, μπορεί να επιδεινώσει την παγκόσμια έλλειψη σιταριού.
Τα Ηνωμένα Έθνη προσπαθούν να διαπραγματευτούν το άνοιγμα εκ νέου των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας της Ουκρανίας –συμπεριλαμβανομένης της Οδησσού– για να αποτρέψουν μια πιθανή παγκόσμια επισιτιστική κρίση, δυστυχώς χωρίς επιτυχία μέχρι τώρα.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου συνεχίζει το ράλι της με τα Capesize να απολαμβάνουν τα υψηλότερα ποσοστά των τελευταίων 6 μηνών.
Σύμφωνα με τoν Xclusiv Brokers ο BCI, ο οποίος έχει αυξηθεί περίπου 230% σε μηνιαία βάση, έσπασε το όριο των 4.500 μονάδων για πρώτη φορά από τα μέσα Δεκεμβρίου 2021 και έκλεισε την εβδομάδα στις 4.526 μονάδες, σχεδόν 110% αυξημένος από τις αρχές Μαΐου 2022 και 15% σε εβδομαδιαία βάση.
«Υπάρχουν ελπίδες για ακόμη ένα πιο δυνατό δεύτερο εξάμηνο. Για τα μικρότερα μεγέθη, συμπεριλαμβανομένων των Panamax, Supramax & Handysize οι δείκτες έχουν αυξηθεί κατά 10%, 8% και 14% αντίστοιχα σε σύγκριση μήνα προς μήνα» επισημαίνεται στην ανάλυση.
Δεξαμενόπλοια
Η αναβίωση του BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» είναι εμφανής και το όριο των 1.469 μονάδων είναι το υψηλότερο σημείο από τις 5 Μαΐου 2020, αλλά από την άλλη, το BDTI – δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil έκλεισε την εβδομάδα στις 1.111 μονάδες, 37% χαμηλότερα από τους 1.744 βαθμούς που είδαμε στις 12 Απριλίου 2022 (το υψηλότερο επίπεδο, από τις 16 Οκτωβρίου 2019).
«Σε γενικές γραμμές, η συνολική αίσθηση για την αγορά δεξαμενόπλοιων είναι θετική καθώς οι περισσότερες χώρες έχουν σταματήσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, ο τουρισμός εκτινάσσεται στα ύψη σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για αυτήν την καλοκαιρινή περίοδο, όλοι εκτός από την Κίνα έχουν αφήσει πίσω τις πολιτικές καραντίνας και η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου αυξάνεται. ενώ πολλά διυλιστήρια επανενεργοποιούνται μετά από δύο χρόνια παύσης λειτουργίας» αναφέρουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers.
Τον Απρίλιο, η Κίνα εξήγαγε 49.000 εκατομμύρια τόνους βενζίνης στο Μπαγκλαντές, σηματοδοτώντας τον 2ο συνεχόμενο μήνα εκροών βενζίνης στη χώρα μετά από μια σπάνια εξαγωγή τον Μάρτιο, καθώς το Μπαγκλαντές αναζητά οικονομικά αποδοτικές εναλλακτικές λύσεις για το LNG, για τις ανάγκες κατανάλωσης ενέργειας.
Ο κορυφαίος προορισμός για τις εξαγωγές πετρελαίου της Κίνας τον Απρίλιο ήταν οι Φιλιππίνες. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 337,5% σε 327.000 εκατ. τόνους τον Απρίλιο, αλλά εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 24,7% σε ετήσια βάση, με την τάση να μη φαίνεται να υποχωρεί τον Μάιο. Από την άλλη πλευρά, η Κίνα είναι έτοιμη να αναπληρώσει τα αποθέματα πετρελαίου της όχι μόνο με φθηνό ρωσικό αργό πετρέλαιο –οι έντονες εκπτώσεις στο ρωσικό αργό πετρελαίου ανοίγουν όλο και περισσότερο την όρεξη των ανεξάρτητων διυλιστηρίων της Κίνας– αλλά και με το μείγμα του Ομάν.
Φήμες αναφέρουν ότι η ChemChina αγόρασε περίπου 6-8 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου φόρτωσης από Ομάν & Murban, ενώ τα ανεξάρτητα διυλιστήρια Rongsheng & Shenghong αγόρασαν συνολικά περίπου 6 εκατ. βαρέλια διαφόρων αργού πετρελαίου της Μέσης Ανατολής νωρίτερα στον κύκλο συναλλαγών.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι αυτό μπορεί να προσφέρει υγιή ζήτηση για μεγάλα δεξαμενόπλοια, VLCC καθώς τα ταξίδια από τη Μέση Ανατολή και τη Μαύρη Θάλασσα προς την Κίνα θα αυξήσουν τη ζήτηση ανά τονομίλι. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ιαπωνία πρόκειται να πουλήσει περίπου 4,72 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου από τα εθνικά της αποθέματα πετρελαίου μέσω διαγωνισμών τον Ιούνιο ως μέρος της συνεισφοράς στην κοινή προσπάθεια του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για την απελευθέρωση πετρελαίου, μια κίνηση που μπορεί να προσθέσει περαιτέρω στήριξη της δυναμικής της αγοράς δεξαμενόπλοιων.