Οι ιστορικοί φαίνεται ότι δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με τη νέα ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ, «Ναπολέων».
Η βιογραφική ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Χοακίν Φίνιξ ως ο Γάλλος στρατιώτης που έγινε αυτοκράτορας, περιλαμβάνει απεικονίσεις μερικών από τις πιο διάσημες ευρωπαϊκές μάχες στην ιστορία.
«Δεν είναι ντοκιμαντέρ, αυτό το ξέρουμε! Αλλά θα είναι ένα λαμπρό έργο τέχνης», δήλωσε ο Νταν Σνόου, ιστορικός και τηλεοπτικός παρουσιαστής, σε ένα 5λεπτο βίντεο στο TikTok.
Ο Σνόου και ο Ρόμπερτς είναι δύο από τους πολλούς ιστορικούς που έχουν αποσυνθέσει τα κομμάτια της ταινίας και έχουν κατακρίνει τη χαλαρή ερμηνεία του Σκοτ σχετικά με τη ζωή του Γάλλου αυτοκράτορα.
Ο Σκοτ, σε απάντηση, δεν έχει απολογηθεί. Ερωτηθείς από το «New Yorker» σχετικά με την ανάρτηση του Σνόου στο TikTok, ο διάσημος σκηνοθέτης δήλωσε: «Ο Σνόου δεν είναι ο μόνος που μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο: “Get a life”».
Οι ιστορικοί έχουν πει ότι πολλές σκηνές της ταινίας δεν συνέβησαν ποτέ. Μια σκηνή, που δείχνει τον Ναπολέοντα να πυροβολεί τις αιγυπτιακές πυραμίδες, έχει προκαλέσει ιδιαίτερη οργή μεταξύ των ακαδημαϊκών.
Η Τζόαν Τάμπλετι, αναπληρώτρια καθηγήτρια γαλλικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, ήταν πιο επικριτική για τη σκηνή. Σε ανάρτησή της στην εφημερίδα «The Conversation», σημείωσε: «Δεν χρειάζεται να εφεύρεις παγίδες πάγου ή τον Ναπολέοντα να διατάζει τους άνδρες του να πυροβολούν τις πυραμίδες, όπως κάνει η βιογραφία του Ρίντλεϊ Σκοτ, για να μεταφέρεις την ανάλγητη αδιαφορία του για τη ζωή».
Χοακίν Φίνιξ, Βανέσα Κίρμπι και Ρίντλεϊ Σκοτ στην πρεμιέρα του «Napoleon» στο Λονδίνο, την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου
Οι μελετητές έθεσαν επίσης ερωτήματα σχετικά με την επιλογή της Βανέσα Κίρμπι, η οποία είναι 14 χρόνια νεότερη από τον ομόλογό της Χοακίν Φίνιξ, για να υποδυθεί τη σύζυγο του Ναπολέοντα, Ζωζεφίν. Αυτή η επιλογή προκάλεσε «κύμα έκπληξης στους ιστορικούς», καθώς η Ιωσηφίνα ήταν έξι χρόνια μεγαλύτερη του Ναπολέοντα, δήλωσε στο «Conversation» η Κάθριν Άστμπουρι, καθηγήτρια Γαλλικών στο Πανεπιστήμιο του Warwick.
Ο Σνόου σημείωσε ότι ο Ναπολέων δεν επιτέθηκε ποτέ στον επικεφαλής ενός ανοργάνωτου ιππικού, δεν παρευρέθηκε στην εκτέλεση της Μαρίας Αντουανέτας και δεν είχε ταπεινή καταγωγή. «Δεν προήλθε από το τίποτα. Ο πατέρας του ήταν στην πραγματικότητα αριστοκράτης», δήλωσε.
«Η ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ δεν αναπαριστά τόσο το παρελθόν όσο μεταφέρει εκδοχές των ιστοριών και των εικόνων που απεικονίζουν τον Ναπολέοντα και που τον έχουν στροβιλίσει από την εποχή που ζούσε ο ίδιος – πολλές από τις οποίες φιλοτεχνήθηκαν από το ίδιο του το χέρι», δήλωσε ο Τάμπλεντι.
Ερωτηθείς σχετικά με τους ιστορικούς που ασκούν κριτική στην ιστορική ακρίβεια της ταινίας του, ο Σκοτ δήλωσε στο BBC: «Θέλετε πραγματικά να απαντήσω σε αυτό;… θα έχει ένα μπιπ μέσα». Ο Σκοτ υπερασπίστηκε την καλλιτεχνική του επιλογή λέγοντας: «Δεν πρόκειται για μάθημα ιστορίας, σε καμία περίπτωση».
Επίσης, ο βραβευμένος σκηνοθέτης αμφισβήτησε την κατανόηση των γεγονότων από τον ίδιο τον ιστορικό. «Πώς το ξέρετε, ήσασταν εκεί;» είπε σε συνέντευξή του στο κανάλι «History Hit» του YouTube.
Μολαταύτα, δεν διαφώνησαν όλοι οι ειδικοί με την απεικόνιση του θρυλικού αυτοκράτορα από τον Σκοτ. Ο Μάικλ Μπρόερς, συγγραφέας βιβλίων για τον Ναπολέοντα, ο οποίος συμμετείχε στις συναντήσεις για το σενάριο της βιογραφίας του ΣΚοτ, δήλωσε στο «Time» ότι «έπρεπε να παίξει κάπως γρήγορα και χαλαρά με τη χρονολογία, αλλά αυτό το έκανε πολύ πιο εύκολο για τους θεατές να το παρακολουθήσουν».
«Και προφανώς το να πυροβολείς από την κορυφή της πυραμίδας. Τίποτα τέτοιο δεν συνέβη. Αλλά ήταν αρκετά αστείο», δήλωσε ο Μπρόερς.