Σε ιστορικό υψηλό έχει φτάσει το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς παρά την καταιγίδα των δασμών, το θαλάσσιο εμπόριο containers αυξάνεται και τα μεταφερόμενα αγαθά «ανακαλύπτουν» νέους προορισμούς εκτός ΗΠΑ, με την Κίνα να συνεχίζει να αυξάνει τις εξαγωγές της. Σύμφωνα με στοιχεία της ασιατικής εταιρείας συμβούλων Linerlytica, υπό ναυπήγηση είναι τώρα μία συνολική μεταφορική ικανότητα ύψους 10,4 εκατομμυρίων TEU, με το ποσοστό του χαρτοφυλακίου παραγγελιών να αποτελεί οπλέον το 31,7% του υφιστάμενου στόλου, το υψηλότερο επίπεδο από το 2010.

Την τελευταία φορά που ο δείκτης παραγγελιών ξεπέρασε αυτό το επίπεδο, ήταν το διάστημα 2004-2009, και η συνέχεια ήταν μία δεκαετία υπερπροσφοράς πλοίων που χρειάστηκε 10 χρόνια για να απορροφιθεί, προειδοποίησε η Linerlytica σε μια νέα έκθεση, προσθέτοντας ότι υπάρχουν ακόμα πάνω από 1 εκατομμύριο TEU εκκρεμών παραγγελιών πλοίων που πρόκειται να προστεθούν πριν από το τέλος του έτους. Το τεράστιο χαρτοφυλάκιο παραγγελιών οδήγησε την Linerlytica στην πρόβλεψη ότι η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα αντιμετωπίσει μια ανισορροπία προσφοράς/ζήτησης μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Πολύ κοντά στην εικόνα αυτή είναι και τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research που εκτιμά ότι τα υπό ναυπήγηση containerships είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 9,87 εκατομμυρίων TEU. Η Clarksons σημειώνει ότι οι συμβάσεις για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρέμειναν πολύ σταθερές φέτος, στο διπλάσιο του μέσου όρου της δεκαετίας, με 275 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να έχουν ήδη συμβληθεί φέτος.

Σταθερές προοπτικές ζήτησης

Σε μία πρόσφατη ανάλυση της η Bimco εκτιμούσε σταθερές προοπτικές ζήτησης για τον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, παρά τις αβεβαιότητες που δημιουργούν οι νέες εμπορικές πολιτικές των ΗΠΑ. Η ναυτιλιακή οργάνωση αναμένει πάντως ότι η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης θα εξασθενήσει ελαφρώς μόνο το 2025 και το 2026, καθώς η πρόβλεψή της για την αύξηση της ζήτησης πλοίων δεν περιλαμβάνει πλέον μια επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγας του Σουέζ.

Ωστόσο πάρα το γεγονός ότι το μακροοικονομικό περιβάλλον παραμένει αβέβαιο, με σημαντικές αλλαγές στην εμπορική πολιτική και γεωπολιτικές εντάσεις που επηρεάζουν τις συνθήκες της αγοράς ο όγκος των φορτίων κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους ήταν ισχυρός και αυξήθηκε κατά 5,1% σε ετήσια βάση, ανέφερε η Bimco.

Για το υπόλοιπο του έτους εκτιμά ότι η ροή φορτίων προς τη Βόρεια Αμερική θα είναι πιο αδύναμη λόγω της πρόωρης μεταφοράς φορτίων κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ προβλέπει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης για τις εισαγωγές στη Βόρεια Αμερική 1,6% κατά την περίοδο 2025-2026, τον χαμηλότερο μεταξύ όλων των περιοχών.

Νέες αγορές για την Κίνα

Από την άλλη πλευρά, όμως η ναυτιλιακή οργάνωση αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την αύξηση του όγκου μεταφορών προς την περιοχή της Ευρώπης και της Μεσογείου για το 2025. Ο όγκος μεταφορών προς την περιοχή αυξήθηκε κατά 7,3% κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους και οι οικονομικές συνθήκες βελτιώνονται.

Επιπλέον μπορεί οι εξαγωγές της Κίνας προς τις ΗΠΑ να έχουν υποχωρήσει, αλλά οι συνολικές εξαγωγές της Κίνας όχι μόνο παρέμειναν σταθερές, αλλά και αυξήθηκαν.

Το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, οι εξαγωγές της Κίνας προς τον υπόλοιπο κόσμο αυξήθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση, φτάνοντας το ρεκόρ των 856 δισ. δολαρίων, αντισταθμίζοντας με το παραπάνω την απώλεια των 100 δισ. δολαρίων από τη μείωση κατά 24% των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ.

Αυτή η αξιοσημείωτη μετατόπιση των εμπορικών διαδρομών από την εξάρτηση από τις ΗΠΑ προς μια ευρύτερη, πιο διαφοροποιημένη παγκόσμια παρουσία, αναφέρει η Lloyd’s List, αντικατοπτρίζεται στα αποτελέσματα της εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Maersk ανέφερε μια εκπληκτικά ανθεκτική ζήτηση εκτός των ΗΠΑ και προέβλεψε ότι ο παγκόσμιος όγκος εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσε να αυξηθεί έως και 4% φέτος.

Υπάρχει ένας νέος παράγοντας στην ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων που προσθέτει μεγάλο δυναμικό ανόδου, σύμφωνα με την εταιρεία η οποία προβλέπει ότι αυτή η ισχυρότερη ανάπτυξη με ηγέτη την Κίνα θα μπορούσε να διαρκέσει «μερικά χρόνια».

Διαβάστε ακόμη: