Από τον Μάιο φρόντισαν οι έμποροι της ΕΕ και των ΗΠΑ να εξασφαλίσουν τα χριστουγεννιάτικα είδη καθώς φοβούνταν τυχόν διαταραχές στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων που θα προκαλούσαν ελλείψεις στις αγορές.
Η αυξημένη ζήτηση έφερε πιο νωρίς την εποχή αιχμής που παραδοσιακά παρατηρείται στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων τον Ιούλιο με Αύγουστο, με αποτέλεσμα ο Ιούνιος να ήταν σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Xeneta ένας μήνας – ρεκόρ για τη ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη.
Η ζήτηση θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη συνέχισε να σπάει ρεκόρ τον Ιούνιο, καθώς οι εισαγωγείς έσπευσαν να προστατεύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού εν μέσω της παγκόσμιας διαταραχής που προκάλεσε η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει η Xeneta.
Τα πιο πρόσφατα στοιχεία, που δημοσιεύθηκαν αυτή την εβδομάδα, δείχνουν ότι 800.000 TEU (ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών) μεταφέρθηκαν από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη τον Ιούνιο, που είναι ο υψηλότερος μηνιαίος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ σε αυτό το εμπόριο, σύμφωνα με τον δείκτη Xeneta, Container Trades Statistics.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, δήλωσε ότι η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει επιφέρει μια σημαντική αλλαγή στην παραδοσιακή εποχικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού μέσω θαλάσσης, με τους ενδιαφερόμενους φορτωτές να σπεύδουν να εισαγάγουν όσο το δυνατόν περισσότερα αγαθά νωρίτερα μέσα στο έτος.
Οι φορτωτές εκτίμησαν τον αντίκτυπο της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα στις αλυσίδες εφοδιασμού και δεν είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν το ρίσκο να επαναλάβουν το χάος των ετών της πανδημίας – πράγμα που σημαίνει ότι είδαμε όγκους – ρεκόρ στις μεγάλες μεταφορές πρώτης γραμμής από την Κίνα πριν από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής του τρίτου τριμήνου.
Είδαμε φορτωτές να εισάγουν χριστουγεννιάτικα εμπορεύματα ήδη από τον Μάιο, για να μειώσουν το επίπεδο κινδύνου στις αλυσίδες εφοδιασμού τους αργότερα μέσα στο έτος, σημείωσε ό Peter Sand.
Το τίμημα
Παράλληλα οι φορτωτές που έσπευσαν να κάνουν εισαγωγές ξόδεψαν πολύ περισσότερα από όσα ήθελαν, αλλά σαφώς θεώρησαν ότι άξιζε να πληρώσουν το τίμημα για να μειώσουν το επίπεδο κινδύνου στις αλυσίδες εφοδιασμού τους αργότερα μέσα στο έτος.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι όγκοι – ρεκόρ τον Ιούνιο συνέπεσαν με την άνοδο των μέσων τιμών spot στις μεταφορές από την Απω Ανατολή προς τις ΗΠΑ και τη Βόρεια Ευρώπη. Τα στοιχεία της Xeneta δείχνουν ότι οι τιμές spot προς τη Δυτική και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 144% και 139% αντίστοιχα μεταξύ 30 Απριλίου και 1 Ιουλίου. Οι τιμές spot αυξήθηκαν κατά 166% προς τη Βόρεια Ευρώπη κατά την ίδια περίοδο.
Σύμφωνα με τον Sand οι ναυλωτές ήθελαν να προστατεύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και αυτό είχε βαρύ τίμημα. Οι τεράστιες ποσότητες που μεταφέρθηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο συνέβαλαν στη σοβαρή συμφόρηση που παρατηρήθηκε στα λιμάνια της Ασίας και στη δραματική αύξηση των ναύλων.
Εξετάζοντας το τι μπορεί να συμβεί το επόμενο διάστημα η Xeneta εκτιμά ότι υπάρχουν ενδείξεις πως η ζήτηση – ρεκόρ για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη έχει κορυφωθεί.
Οι μέσες τιμές ναύλωσης των containers στην αγορά spot, από την Απω Ανατολή προς τη Δυτική και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ έχουν πλέον υποχωρήσει, έχοντας μειωθεί κατά 17% και 3,2% αντίστοιχα από την 1η Ιουλίου. Οι μέσες τιμές spot από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη διατηρήθηκαν λίγο ισχυρότερες, αλλά έχουν πλέον μειωθεί ελαφρώς κατά 1,6% από τις 31 Ιουλίου.
Ο αναλυτής της Xeneta Peter Sand εκτιμά ότι καθώς «μαλακώνουν» οι τιμές spot τον Αύγουστο, αυτό σημαίνει ότι έχουμε επίσης ήδη δει την κορύφωση της ζήτησης για θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και οι όγκοι θα πρέπει να είναι χαμηλότεροι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο που παλαιότερα ήταν η περίοδος αιχμής.