Γράφει η Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή

Ο Paul Gauguin θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Εκπροσώπησε το ρεύμα του μεταϊμπρεσιονισμού και επηρέασε τα ρεύματα της μοντέρνας τέχνης.  Κορυφαίοι καλλιτέχνες του 20ού αιώνα δέχθηκαν επιρροή από εκείνον, ανάμεσά τους ο Pablo Picasso, ο Joan Miro και ο Anri Matisse.

Ο Γάλλος μετα-ιμπρεσιονιστής ζωγράφος  έφτασε στην Ταϊτή στις 8 Ιουνίου του 1891 αποφασισμένος να ανανεώσει την τέχνη του βυθίζοντας τον εαυτό του σε μια κουλτούρα που θεωρούσε ανόθευτη από τα δυτικά ήθη.

Εκεί διαπίστωσε με απογοήτευση: “Μα αυτό είναι Ευρώπη – αυτή η Ευρώπη, από την οποία νόμιζα πως ελευθερώθηκα, μόνο πιο τραχιά. Λόγω των παιχνιδιών του αποικιοκρατικού σνομπισμού και μια παιδιάστικη και βάρβαρη μίμηση, σε σημείο να καταντά καρικατούρα”.  Γι’αυτόν ακριβώς τον λόγο δημιούργησε στα έργα του ένα δικό του κόσμο με “θρύλους” μιας όμορφης ζωής.

Δημιουργεί τότε ένα μεταιμπρεσσιονιστικό έργο που απεικονίζει δύο γυναίκες της Ταϊτής. H  μία με παραδοσιακό και η άλλη με φόρεμα ευρωπαϊκού στιλ. Το πρώτο δε,  αποκρύπτει εν μέρει το δεύτερο. Οι επίπεδες φιγούρες και τα φωτεινά, εκφραστικά χρώματα είναι χαρακτηριστικά στοιχεία του διάσημου ζωγράφου.

Στο έργο βλέπουμε  μια νεότερη γυναίκα με παραδοσιακό φόρεμα να είναι ξαπλωμένη στο έδαφος. Κοιτάζει προς τα πίσω και εν μέρει αποκρύπτει μια την άλλη φιγούρα με φόρεμα δυτικού στιλ που σηκώνει το χέρι της κάνοντας μια σημαντική χειρονομία.

Το λουλούδι πίσω από το αυτί του κοριτσιού είναι ένα παραδοσιακό σύμβολο της Ταϊτής με το οποίο οι γυναίκες σηματοδοτούν τη διαθεσιμότητα για γάμο. Στους πρόποδες της εικόνας υπάρχει μια επιγραφή στα Ταϊτινικά: “NAFEA Faa ipoipo”, που μεταφράζεται ως: “Πότε θα παντρευτείς;”

Διαβάστε τη συνέχεια στο klik.gr